Nyheter

Ödebrink (S) kräver ministern på svar

Nyheter Beskedet att SD, M, KD och L planerar att stoppa planerna på nya stambanor i södra Sverige har skapat oro bland kommuner och näringsliv i södra Sverige. Med anledning av det har riksdagsledamoten Carina Ödebrink ställt en skriftlig fråga till infrastrukturminister Andreas Carlson om vad han tänker vidta för åtgärder för att möta behovet av ny järnväg.

Carina Ödebrink (S) vill ha svar från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om hur regeringen planerar att möta behovet av ny järnväg. Bild: Press

Den tidigare alliansregeringen tog i slutet av mandatperioden 2010-2014 initiativ till byggandet av nya stambanor. Sverigebygget skulle stimulera byggandet av nya bostäder och skapa nya jobb genom att binda ihop Stockholm, Göteborg och Malmö med regionerna där emellan. Projektet övertogs av den socialdemokratiskt ledda regeringen och har funnits med i de nationella planerna för infrastruktur. I början av oktober lämnade dock S, M, KD och L in en motion till riksdagen där de motsatte sig byggandet av nya stambanor i södra Sverige.

– Deras agerande har skapat oro bland kommuner, regioner och företag i södra Sverige. Ny järnväg behövs både för att skapa större arbetsmarknadsregioner och för att underlätta godstransporter. Samtidigt säger regeringen att satsningar på järnväg framför allt ska underlätta arbetspendling och godstrafik. Det går inte ihop, säger Carina Ödebrink, riksdagsledamot från Jönköping.

Med anledning av detta kräver riksdagsledamoten, genom en skriftlig fråga, svar från infrastrukturministern om hur regeringen tänker möta behovet av ny järnväg för att öka kapaciteten för persontransporter, arbetspendling och godstrafik.

– Det är full på järnvägen i dag. Regeringen behöver därför ge besked om hur man vill lösa det här i framtiden, säger Carina Ödebrink.

Skriftliga frågor är ett av riksdagens verktyg för att kunna granska regeringen.

Taggar

Dela


4 reaktioner på Ödebrink (S) kräver ministern på svar

Nio av tio fordon på till exempel E4 är tunga fordon. Dessa måste minska kraftigt för framför allt miljöns skull. Så mycket som möjligt av godstrafiken måste styras över till järnväg och då måste nya stambanor i första hand användas för ökad godstrafik. Då kommer kommer också kapaciteten för persontrafik på dagens banor att öka. Men innan nya stambanor ska byggas måste nuvarande järnvägsnät rustas upp igen efter åratal av eftersatt underhåll. Till sist, Glöm och begrav den vansinniga idén om höghastighetsbanor!

Ska man klara överföring av gods från landsväg till järnväg är byggande av höghastighetsbanor, som inte kan ta godståg, det absolut sämsta alternativet. Ska vi på sikt klara klimatmålet räcker inte den lilla kapacitet som blir ledig på gamla stambanorna. Därför måste Sverige bygga snabbtågsbanor för 250 som även kan klara gods under lågtrafiktid för persontransporter.

Carina Ödebrink tycks ha missförstått det hela ordentligt. Det föreslås inget förbud att bygga järnväg. Det som föreslås i motionen är ”att säga nej till att bygga höghastighetsjärnväg” och ingenting annat.

Det innebär att man kan bygga snabbtågsbanor för 250 kilometer i timman. Banor som också klarar godståg. Alltså ”riktiga stambanor” och inte bara för snabba persontåg. Det som hon helt irrelevant kallar stambanor, fast det inte är det.

Lämna ett svar