Opposition enig: Tar upp kampen om landsbygdens skolor
Nyheter Under torsdagsmorgonen presenterade en enad opposition sin plan för fortsatt levande landsbygd efter att barn- och utbildningsförvaltningen lämnat förslag om skolans nya kostym. Orden som "Vi känner igen mönstret", "Tjuvspel" och "landsbygden ska utvecklas, inte avvecklas" var återkommande från L, SD, KD, C och EMP.
I Skillingehus fanns partiföreträdarna Thomas Axelsson (KD), Stig Svensson (SD), Jörgen Johansson (C), Magnus Thelin (L), Malin Rehnstedt (L), Robin Ahlnér (KD) och lilla 1,5-åriga Elise som lugnt låg i barnvagnen och hade ingen aning om hur och var hennes skola kommer att finnas när det är dags. Men en sak är säker: oppositionen är enad om att skolorna och förskolorna på landsbygden ska vara kvar.
Thomas Axelsson (KD) startar med orden:
– Det har blivit mer eller mindre en folkstorm. Vi backar till 2021 då man tog ett beslut att ny organisationsplan för skolan skulle tas fram. Denna nya plan presenterades för tre veckor sedan i presidiet i kommunstyrelsen, arbetsutskottet i barn- och utbildningsnämnden. Därefter har man varit ute och presenterat detta för skolan. I går på kommunstyrelsens sammanträde presenterade vi från oppositionen att vi vill satsa på landsbygdsskolorna i vårt förslag till strategisk plan- och budget.
Robin Ahlnér (KD) är andre vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden och sitter också i nämndens arbetsutskott:
– Jag minns vad kommunalrådet sa när vi hade presidie att vi kan inte lägga ner förskolan samtidigt som skolan. Det här är ett tjuvspel att man lägger ner skolan först och sedan tar man förskolan om några år. Då har kostnaden ökat och då finns det fler argument där ekonomin kommer att väga tungt. Orden ekar fortfarande i mitt huvud.
Jörgen Johansson (C):
– Vi känner igen mönstret.
Alltså, arbetsutskottet i barn- och utbildningsnämnden samt presidiet i kommunstyrelsen (reds anm; runt den 10 september) fick förslaget om den nya organisationsplanen som förvaltningen fick i uppdrag för tre år sedan. Lärarna fick information en vecka senare. Därefter fick politikerna i barn- och utbildningsnämnden information vid senaste sammanträdet som var den 25 september.
I punktform svarar oppositionen på förvaltningens förslag:
Bondstorps skola samlokaliseras med Byarum när den nya skolan tas i bruk
– Vi är helt emot detta. Skola och förskola ska vara kvar i Bondstorp, punkt slut, säger Thomas Axelsson (KD).
Klevshult skola
– Skola och förskola ska vara kvar i Klevshult, punkt slut. Riskfyllt att lägga ner skolan, det finns utvecklingspotential i Klevshult med tanke på vad som händer i närområdet framöver, menar Robin Ahlnér.
Hoks skola
– Där vill förvaltningen att det ska bli en F–3-skola, det är i dag F–5. Vi protesterar mot detta och vill att det ska utökas till en F–6. Jag har svårt att se att man behöver Hok-eleverna till de 800 som redan finns på Hjortsjöskolan. Bättre att landsbygden får fortsätta leva. Hok är satt som nästa steg i där man ska satsa. Dessutom bygger man en ny förskola. Plats kommer att finnas för elever i F–6, kommenterar Stig Svensson (SD).
Svenarums förskola
– Den ska vara kvar. Vi och samhällsborna är överens om att skolan behövs inte som det är nu mer än att förskolan använder en del av skolan. Det är liket i lasten där ute. Förskolan ska vara kvar. Busselever mellan Hok och Svenarum är inget nytt. Det förekom redan 1958, säger Stig Svensson (SD).
Stadiedelning Skillingaryd
– Vi har fått information från en handfull olika lärargrupper att det är 8 av 10 som är nackdelar med stadieindelning, säger Thomas Axelsson (KD).
– När man har en fungerande skola är det farligt att förändra. Naturligtvis är hela norra området ett potentiellt barnområde. Som förslaget är kommer alla elever att få åka skolskjuts i Skillingaryd, kommenterar Jörgen Johansson (C).
Stig Svensson (SD) kommenterar stadieindelning:
– Jag blev förvånad. Skillingaryd visar bättre skolresultat än Vaggeryd. Kan det verkligen vara segregation? Det är också mindre bråk och kränkningar i Skillingaryd än i Vaggeryd.
– Barnen upplever inte att det är något konstigt med att det finns olika nationaliteter i klassen, säger Jörgen Johansson (C) som menar att förvaltningen tittat på föräldrarnas utbildningsnivå och boendeform i stället för fokus på barnen. Vi skapar problem som inte finns. Här blir förändringen till det sämre. Skolan behöver lugn, stabilitet och trygghet.
Robin Ahlnér (KD) väcker tanken om att i andra landsbygdskommuner finns det F–1 och att det har fungerat väl ut.
Oppositionen som vi träffar under torsdagsmorgonen är enade att det måste vara ett politiskt beslut om en skola eller förskola ska stängas ned.
Hur har vi det med förskolorna i tätort, det har varit en del diskussion kring Tallbackens förskola i norra delen av Skillingaryd där det nu och framöver pågår ett generationsskifte i bostadsområdet?
– Vi har synpunkter på att avdelningar ska pausas på Tallbacken. Det är den enda förskolan som ligger i norra änden av Skillingaryd och vi som kommun blir inte av med kostnaden även att lokalen står tom. Man kan stänga ner två avdelningar på annan förskola och fortsatt ha förskola på Tallbacken. Antalet avdelningar minskas men vi måste tänka ett steg längre och att det handlar om kommunens pengar. Tallbackens lokaler kostar oss ändå även att det inte är några barn där, menar Robin Ahlnér (KD) och får medhåll av Jörgen Johansson (C) som avrundar med att säga att ”en lokal mår bättre av att det är folk där”.
Nu har oppositionen tagit upp sitt ställningstagande när budgeten fanns med under gårdagens sammanträde i kommunstyrelsen.
– Vi vill också stoppa den här processen med förhandling om personal. Vi vill att man ska ta ett skyndsamt beslut i kommunfullmäktige och vi vill lyfta upp detta tidigare än vad som aviserats.
Stig Svensson (SD) som bor i Hagafors berättar om den anstormning som kom till Svenarums församlingshem när samhällsföreningen bjöd in till skolinformation.
– Det var en chock för oss politiker som var på plats. Skolan engagerar milt sagt. Till mötet kom Svenarumsbor i alla åldrar. Man ser att förskolan är viktig och engagerar i alla åldrar. Tittar man på bygglovssidan vad som beviljas så är det på landsbygden det byggs. När jag flyttade till soldattorpet hade vi en granne. I dag finns det inte ett enda hus ledigt. Jag är lyrisk över vad som händer.
Jörgen Johansson (C):
– Det finns en glöd och drivkraft på landsbygden. När jag var liten stod husen öde på landsbygden. I dag är de renoverade. Samtidigt gäller det att föräldrar väljer skola på orten. En väl fungerande och attraktiv skola lockar.
Då vet vi vad Oppositionen tycker om förvaltningens förslag!
Skönt med partier som rakt ut säger vad de står för, eller hur Kenth?
Bra att det i alla fall finns en samlad opposition som tänker klart och tar ställning mot det idiotiska förslaget. Hoppas bara att några från ”regeringspartierna” också tar sitt förnuft tillfånga och röstar mot skolnedläggningar.
Väldigt fult med kommunalrådets smygtaktik att först lägga ner skola för att några år senare även ta bort förskolan! De tror väl att vi ska ha glömt och att de fortfarande ska få våra röster. Hoppas inte det!
När jag läser artikeln kommer jag osökt att tänka på det gamla ordspråket, ”Tomma tunnor skramlar mest”.
Det är vid det här laget väl känt var den tomma tunnan befinner sig och vad den åstadkommit.
Kanske är man lite snabba på avtryckaren här?
Det enda vi sett är tjänstemannaförslag på hur det kan se ut.
Det finns inga politiska aspekter medtagna i detta. Med andra ord är det nu vi ska utvärdera vad som står här och vilken vilja vi har politiskt.
De svar vi fått från Gert visar tydligt vilken vilja M har politiskt. Eller talar han inte för partiet?
Bra beslut av SD och övriga anhängare.
Landsbygden är viktig.
Kanske kunde man kanske bussa ut elever från Skillingaryd som behöver få lite mindre klasser och frisk luft?
Härligt att se en enad opposition i denna fråga. Tycker det är skamligt av majoriteten att vilja lägga ner både förskolor och skolor på landsbygden. Där slängde majoriteten översiktsplanen i papperskorgen gällande att hela kommunen ska leva. Så går det när sossar och moderater kliar varandras ryggar.
Låt Fågelforsskolans elever vara liksom Sörgårdsskolans elever. Det finns ingen mening alls att blanda eleverna. De blandas tids nog ändå.
Det fungerar jättebra som det gör nu. Jag ser ingen fördel med det, bara nackdelar.
Tänker både ur ett barnperspektiv, föräldraperspektiv men också utifrån lärarnas perspektiv på Fågelforsskolan och inte minst Fågelfors förskola som ligger ett stenkast från Fågelforsskolan där fler barn lär gå som har syskon på Fågelforsskolan. Kommer de barnen ens komma till förskolan om föräldrarna ska gå med sina barn först till skolan och sedan till förskolan? Och visst är väl förskolan viktig, som det första steget i det svenska utbildningssystemet. Det är ändå där barnens första utbildning börjar.
Tänk gärna en gång till.