Nyheter

Övergångställen blir passager

Nyheter ”Zebralagen” togs i bruk för 20 år sedan i kommunen och de vitmålade markeringarna har gett invånarna en falsk trygghet. En del har dock funnits kvar men ska nu plockas bort

Ett av övergångställen som nu ska bort

Övergångställen som nu ska bli passager är bland annat vid Åkersvägen, korsningen Ljungberghsgatan-Södra vägen och Sturegatan i Skillingaryd samt korsningen Stödstorpsvägen-Jönköpingsvägen, korsningen Karlavägen-Håkan Trulssons väg samt Verner Malmstens väg i Vaggeryd. Övergångsstället kommer även att plockas bort på Storgatan och Götaforsvägen och tekniska kontoret har fått nämndens uppdrag att sätta upp informationsskyltar i anslutning till passagerna för informera gående och cyklister om förändringen av gällande regler i samband med införandet av passager.

Det var för 20 år sedan kommunen införde ”Zebralagen” och valde att ta bort övergångsställen där det är motiverat utifrån trafikmängd och framkomlighet. Anledningen till beslutet är att fotgängarna invaggas i en falsk trygghet då de känner sig säkra på att bilisterna ska lämna företräde i högre grad än vad de faktiskt gör, vilket även olycksstatistiken visar.

Taggar

Dela


12 reaktioner på Övergångställen blir passager

Angående passage över Nådastigen vid undergången i Vaggeryd, så förstår jag inte hur man kan ha en korsande gång/cykelväg mot centrum/station från skola/sporthall, utan att ha ett riktigt övergångsställe. Mängder med barn passerar dagligen och många bilister kör långt över lämplig hastighet… Känns hur konstigt som helst faktiskt!

Du ”moder” kanske du skulle trivas bättre på landet. Det är färre bilar där.
Men du måste nog skaffa en själv. De har nämligen, omodernt nog, lagt ner landsvägsbussar och järnvävgsstationer på flera ställen. Bland annat i Byarum, Bratteborg och
Ekeryd.
Är du dessutom aktiv och kanske har barn, eller är gammal o lite skruttig. Då är det helt omöjligt att vara utan bil.

Perfekt!
Då kan ni ju också plocka ner alla skyltar med hastighetsbegränsning.
Det är samma där, ingen följer dom ju i alla fall.

Passa på att skrota högerregeln och krav på blinkers i samma veva.

Obs! Ironi.

Så här skriver SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) i sin rapport februari 2020

Behåll Herr Gårman
Denna förstudie pekar på att det finns ett stort behov av mer kunskap och fortsatt forskning inom området. Men forskarna drar några slutsatser, bland annat att de så kallade flerfältsvägarna bör undersökas närmare. Enligt olycksstatistiken utgör de ett stort problem.

Forskarna rekommenderar inte att övergångställen byts mot gångpassager i någon form. Den upphöjda gångpassagen räcker inte till för att erbjuda en säker passage för fotgängarna.

Det vanliga, markerade övergångsstället med Herr Gårman gav i studien ”överraskande goda väjningsbeteenden”. Övergångställena bör dock hastighetssäkras för att minska olycksrisken.

Mer omfattande studier behövs nu, enligt forskarna, för att kunna utvärdera hur de säkraste övergångställena eller gångpassagerna ska utformas i framtiden.

Men vad bra, då kan bilisterna fortsätta fara fram i samhällena utan att behöva tänka på några hastighetsbegränsningar, precis som det redan är.

Och alla gångtrafikanter, gamla och ungar, och alla cyklister, som behöver ta sej till andra sidan av vägen och saknar bil får be en granne köra dom runt kvarteret så dom kan ta sej till affären, skolan eller vårdcentralen.

Alltså kommer vi vara tillbaka till när E4an gick genom samhällena…

FoFolk tror ju att så fort det är något annat än asfalt i gatan är det övergångsställe och att zebralagen gäller. Tex på nådastigen i Vaggeryd vid räddningstjänsten och vid korsningen mot Storgatan. Även vissa bilister verkar tro det är övergångsställe då dom stannar och i bland bara skapar förvirring.

Lämna ett svar