Översiktsplanen återremitterades av fullmäktige
Nyheter Under kvällens kommunfullmäktige var viktiga och stora översiktsplanen en punkt på dagordningen. Det skulle bli information, debatt och votering. Byggnation i influensområdet och riksintresset blev som väntat hett. – Vi kan inte bygga ett utedass nu, menar Gert Jonsson (M)…
Tjänstepersonerna Hanna Grönlund, projektledare och Lina Larsson som är miljö- och hållbarhetsstrateg informerade:
– Kommunens fjärde översiktsplanen. Omfattande process och en av kommunens största plan. Medborgardialog har de senaste under åren varit grunden. Kommunfullmäktige antar översiktsplanen. Styrgrupp, som består av kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunledningskontoret, har arbetat fram planen.
– Översiktsplanen har en central roll för en långsiktig hållbar utveckling. Dialogturné har genomförts och den var uppdelad på det som då var kommunens olika skolupptag. I varje delområde hade vi ett möte. Vi samlade in och presenterade för kommunstyrelsen där de då själva fick lämna sina förslag. Det har skett 25 stycken möte. Målet är nu att anta översiktsplanen inklusive miljökonsekvensutredningen. Att vindbruksplanen ska fortsätta gälla som tematiska tillägg. Att grönplanen för Skillingaryd och Vaggeryd upphävs.
De olika delarna i planen presenterades och de särskilda utlåtande och inkomna synpunkter, Länsstyrelsens synpunkt är också en obligatorisk del.
– Riksintressen beskrivs inklusive kommunens ställningstagande. I kommunen finns det riksintresse för en rad olika delar.
Skjutfältets influensområde i översiktsplanen blev, som väntat, het diskussion
Gert Jonsson (M);
– Då har vi kommit till den punkt på dagordningen då vi ska anta en ny reviderad översiktsplan. Den här resan har varit lång och spännande sedan 2019. Vi tar hänsyn till nationella, regionala och kommunala dokument. Det som fått störst diskussion kring riksintresset Skillingaryds skjutfält. När vi tog fram första upplagan hade ingen något att invända. Nu när vi haft utställningshandling har det kommit in många synpunkter. Jag yrkar bifall. Jag vill upplysa om alternativen… det innebär att vi på kort tid ta fram planeringsstrategi, senaste kommunfullmäktig i oktober. Blir det återremiss så behöver vi ha klar den innan sommaren. Denna bygger också på antagen översiktsplan. Det begränsar detaljplaneprocess och det tar längre tid. Det försvårar bedömningen i efterföljande ärende. Jag ber er fundera på om vi väljer att skjuta detta framöver.
Thomas Axelsson (KD);
– Dokumentet ska vägleda kommunen på kort och lång sikt. Den ska ge riktlinjer för infrastruktur och bebyggelse. Alla har fått lämna synpunkter, genom två remissrundor, ett samrådsförfarande och ett utställningsförfarande. De som jobbat med de här har gjort ett bra jobb. Tack alla som bidragit till detta viktiga dokument. Medborgare, ni är hjärta och själ i detta. Ni har format översiktsplanen och gjort den mer inkluderande och relevant för samhället. Vi har många yrkande som vi vill ta upp men skjutfältets yrkande framförde S:s tidigare förslag men sedan där S inte vill backa upp på av okänd anledning. Tagna beslut under processen har ändrats. Vissa delar behöver göras om och beredas på nytt. Vi yrkar på återremiss. Vi tycker att vi ska göra om och göra rätt.
AnnaKarin Slunge (S);
– Det har varit intressant och intensivt att få vara med att ta fram planen. Sista året har jag varit med i ledningsgruppen. Jag är till freds att vi kan lägga fram en plan. Förhoppningen är att vi ska fortsätta med en hållbar kommun och stort tack för alla som jobbat med denna. Jag ger en formulering: I förberedande arbete i höstas noterade styrelsemedlemmar i min förening, Socialdemokrater för tro och solidaritet, att det stod ytterst lite begränsningar vad skjutfältet orsakar. Vi tog då fram en formulering som jag hade med i kommunstyrelsens arbetsutskott och i kommunstyrelsen och jag är tacksam att vi fick med denna i översiktsplanen inför utställningen. Den formuleringen vi lade till var:
”Vi önskar en fortsatt dialog med försvarsmakten och Länsstyrelsen för att hitta möjlighet för byggnation inom befintliga byar som nu hämmas av närhet till riksintresset Skillingaryds skjutfält”.
– När detta gjordes var det inga andra företrädare från andra partier som hade något att invända eller tillägga. Denna formuleringen är kvar och har nu efter utställningen fått en mening tillagd, men den är skarpare och tydligare formulerad som vi socialdemokrater föreslog i vårt yttrande är inte införlivad i dokumentet. Jag skulle naturligtvis gärna önska detta då den stämmer mer med de skrivningar som fanns med i förslaget till översiktsplanen som lades fram 2012. Hade dessa gått igenom den gången hade vi haft möjlighet till en byggnation av tio nya hus i området öster om skjutfältet. Detta försvann, genom en skrivning som oppositionen då fick igenom, vilket ledde till att vi nu levt i mer än tio år med Länsstyrelsens förordnade. Det har fått till följd att inget hus har blivit byggt inom byarna.
– Nu är läget ett annat och jag har genom tjänstemännen, som har haft kontakt med Länsstyrelsen som företräder riksintresset Skillingaryds skjutfält, fått klart besked att vår tydligare formulering som föreslogs i vårt yttrande och som nu oppositionen lagt fram som sitt, skulle medföra att förhållandet med förordnade skulle återkomma, alltså fortsätta… Det vill vi inte. Vi vill ha en översiktsplan som vinner laga kraft. Tack vare socialdemokraterna har vi någon form av skrivelse i planen, utan oss hade vi inte haft någon skrivning alls i dokumentet.
Gert Jonsson (M);
– Jag yrkar att ärendet avgörs i dag. Vad det tar vägen beror på hur det ser ut. Politik är ett lärande. Ibland måste man säga att man har totalt fel, jag var en av dem som röstade ner den 2012. Jag var jätteglad och sa att vi hade satt ner foten. Äntligen politiker som visade framfötterna. Vad har i praktiken hänt, inget. Vi har inte ens kunnat bygga där influensområdet täcker halva fastigheten. Se till att ha en översiktsplan där man inte har något särskilt förordnade. Vi äger inte bygglovsprocessen. Allt går per automatik till Länsstyrelsen. Finns huset inom ramen i kartan, då blir det nej. Nu får vi något fäste, vi måste göra något mer. Att slippa det särskilda förordnade så är det bra. Det är den möjligheten som vi slagit vakt om, även man får stryk, det är därför vi vill ha en översiktsplan utan särskilt förordnade. Vi ska ha dialog och jag tror att vi ska hitta något, driva ärendet framåt. Precis som AnnaKarin sa var vi överens om det fram till i höstas. Återigen bifall till förslaget.
Jörgen Johansson (C);
– Jag yrkar bifall till återremiss. Jag är kritisk mot båda leden. Vi borde ha kommit överens om vissa delar. Min anledning är att jag tycker att vi kan bättre. Jag tycker att vi kan hitta varandra bättre både i samtalet och lösningar. Hela materialet är stort, tack alla, det är kanon, och vi pratar om småsaker. Ett av problemen jag ser är att man hela tiden får höra olika sanningar, jag vet bäst, jag har bäst kunskap. Vi får inte riktigt samma basfakta att ta beslut på. Det är mycket hörsägen hit och dit. Man vill höra det mer konkret vad säger Länsstyrelsen. Vad gäller det egentligen? Vad händer om vi inte skriver si eller så i översiktsplanen. Vad är det vi tar beslut på. Jag yrkar bifall till återremissen. Jag tycker att det är värt att ta ett omtag. När det gäller influensområde. Jag bor där. Jag har drivit ärende. Det hade inte haft ett skvatt att göra, det är E4:an och industriområde. Hela förra mandatperioden pratade jag med Gert är att enda vägen är ett bullerservitut. Det hjälper på båda sidor. Moderaterna har faktiskt lagt fram en motion, en fantastisk bra motion och precis som det Gert tyckte att vi i inte skulle driva förra mandatperioden. Nu är vi förhoppningsvis där och beslut ska tas i april. Den kan få inspel i vår översiktsplan.
Gert Jonsson (M) replikerar:
– Det var så att samma ledamot var nere här 2018. Skulle motionen bifallas så får vi snabbt ändra det här. Men som läget är nu så gäller det tidigare. Vi är några stycken som har träffat Länsstyrelsen. Det har varit tydligt därifrån. Försvarsmakten har fullt upp med annat och de hänvisar till Länsstyrelsen. Det första ni måste visa är att man ska ha en översiktsplan att beakta. Vi jobbar med frågan och vi kommer att jobba med frågan. Vi kan inte bygga ett utedass nu.
Marie Loutonen (SD);
– Vi SD vill yrka bifall till återremissen.
AnnaKarin Slunge (S);
– Vi har jobbat jättemycket med det här men jag tycker att vi ska tänka efter om vi inte ska lära oss något. Vi är i sista sekunden. Många ärenden handlar om samrådshandlingar. Det är många partier som inte lämnat in några synpunkter. Politikerjobbet innebär också att läsa och gneta i dokumenten i tid när den demokratiska ordningen går. Då kommer alla förslag upp till ändringar. Det är för lite fokus på att lämna in. Vi ska inte ha så många förslag nu när det är så sent.
Ewa Magnusson (L);
– Jag skulle vilja säga att vi ska lära oss en sak till. När vi jobbar med så här viktiga planer ska vi ta i konsesum. Det här dokumentet ska gälla i lång tid och för våra invånarnas bästa. Jag yrkar för återremiss.
Då var det dags för votering i sessionsalen, Skillingehus, för kommunfullmäktiges ledamöter.
Avgöras i dag röstade ja = S, M, V = 21 röster
Nej, yrkar för återremiss = KD, C, EMP, L, SD = 19 röster.
Mats Oskarsson (M) avstod.
Mats Oskarsson (M) ordförande i kommunfullmäktige slog klubban i bordet och konstaterade att minoritetsåterremiss blev fullmäktiges beslut.
I den enade oppositionens återremissyrkande finns att läsa:
”Kommunfullmäktige beslutar att återremittera ärendet till kommunstyrelsen för ny prövning med hänvisning till vår text i bakgrundsbeskrivningen. Kommunfullmäktige uppdrar till kommunfullmäktiges presidium att i plenum anordna en träff för kommunfullmäktiges ledamöter där Länsstyrelsen eller annan sakkunnig jurist informerar och med ledamöterna diskuterar de felaktigheter, tveksamheter och övriga frågeställningar som nämns i bakgrundsbeskrivningen. Information ska hållas innan denna återremiss hanteras i kommunstyrelsen.
En översiktsplan är ett långsiktigt vägledande och styrande dokument och bör därför vara väl förankrat att slutsatser och ställningstagande i dokumentet kan användas och vara tillämpbara över flera mandatperioder. Till detta krävs ett brett politiskt samförstånd, framför allt i de frågor som är viktiga och har stor påverkan på samhällsutvecklingen. För oppositionen framgår tydligt att informationen om vilka roller och befogenheter som kommunen respektive Länsstyrelsen har i ett ÖP-arbete har varit mycket motsägelsefulla och även ändrats över tid. Flera olika tolkningar av plan- och bygglagen har förekommit och dessa olika tolkningar har med all sannolikhet styrt olika politikers uppfattning om vad som gäller för bland annat kommunen respektive Länsstyrelsen. När nu denna osäkerhet transplanterats ända upp till kommunfullmäktige yrkar vi därför att kommunfullmäktige i plenum och samlat ges en objektiv information som allsidigt belyser vilka roller plan- och bygglagen ger respektive part i en ÖP-process och hur dessa ställningstagande bland annat kan påverka ett domstolsutslag vid överklagan om bygglov.
Informationen ska hållas innan kommunstyrelsen ånyo prövar ärendet. I syfte att alla får samma information vid ett tillfälle. Med vår föreslagna hantering av denna återremiss tror vi att bedömda felaktigheter kan rättas till så att planen blir ett bra och långsiktigt planeringsinstrument och att eventuella överklagningar och skadeståndsanspråk kan undvikas.
En faktor som ytterligare och mer allsidigt belyser frågan, och som kan ingå i en ny prövning av kommunens ställningstagande angående Skillingaryds skjutfält och dess influensområde är den moderata riksdagsmannens Mats Greens motion 2023/24:599 ”En mer ändamålsenlig bullerlagstiftning genom bullerservitut”. Här redogör Mats Green förtjänstfullt för de problem som finns för produktion av nya bostäder inom bland annat influensområdet runt Skillingaryds skjutfält och hur dessa ska kunnas lösas. Motionen ska behandlas av riksdagen den 4 april 2024”.
Majoritetens påståenden om svårigheterna att göra om och göra rätt är felaktiga.