Nyheter

Personalrum blev 40 procent dyrare än tänkt

Nyheter Slutredovisningen gällande ombyggnationen från bibliotek till personalrum och uppehållsrum på Fenix var budgeterat till 3 miljoner kronor. Men det blev dyrare. – Väl satsade pengar då det handlar om säkerhetsåtgärder, säger tekniska nämndens ordförande Wilhelmsson (S).

Det tidigare allmänna biblioteket i Vaggeryd var belägen på Fenix. Biblioteket flyttade till centrala lokaler och utrymmet på Fenix byggdes om till personalrum och uppehållsrum. Budgeten för ombyggnationen var 3 miljoner kronor. Arbetet startade under hösten 2022 och pågick fram till februari 2023.

När slutredovisningen presenterades hos tekniska nämnden blev slutnotan 4,2 miljoner kronor. 40 procent dyrare än budgeterat.

Kenth Williamsson (S) ordförande i tekniska nämnden kommenterar slutredovisningen:
– Vi godkände slutredovisningen. Flytten av biblioteket till centrum var lyckad. Skolan såg goda förutsättningar för att man kunde utveckla verksamheten genom att samla utspridda personalutrymmen till en plats och en plats för uppehållsrum åt eleverna. Man skapade några kontorsarbetsplatser när man ändå var i farten. Tidigare hade man enklare skisser men det blev lite mer. Det som dök upp var att ventilationen inte var särskilt bra, brandskydd när det gäller sprinkler och larminstallationer. Det bedömdes vara så viktigt så man drog över budgeten. Man byggde om kafédelen också men det var säkerhetsåtgärderna som drog iväg. Det var väl satsade pengar, berättar Kenth Williamsson (S). 

Tekniska nämnden beslutade att godkänna slutredovisningen av ombyggnationen. 

Personalrum och uppehållsrum blev dyrare på Fenix än tänkt

Taggar

Dela


16 reaktioner på Personalrum blev 40 procent dyrare än tänkt

Med en svamlande redovisning blir alltid frågorna berättigade och besvärliga. När skulle ventilation, brandskydd och larminstallationer som inte fungerade tillfredställande blivit åtgärdade? Skulle de bakats in i ordinarie budget någon gång år 2027? Var vänlig särredovisa dessa lagstyrda åtgärder med exakta tusenlappar. Borde särredovisas under rubrik Brandsäkerhet och inte under produkt ” Nytt personalrum och uppehållsrum”. De tillkommande kontorsrummen finns väl en annan anledning till det behovet. Vad var det? Fler personal på skolan? Betyder väl rimligen också fler elever, fler utbildningsstationer. Då borde det särredovisas som verksamhetsökning, inte flyta runt bland uppehållsrumsförändring.
Den allmänna kostnadsökningen i procent: hur mycket av totalsumman orsakade den? Ökningar blev allting, mat etcetera. Så här borde något veta antalet tusenlappar även på detta projekt.

De friställda personalutrymmena, vad ska de användas till framöver? Alltså redovisa. Hur Mycket berodde på inflationsökningen? Hur mycket kostade brandsäkerhetsarbetet? Hur mycket kostade verksamhetsökningen av fler personal?
Kommunalrådet få stå ut med kritiska kommentarer eftersom han inte kunde precisera delbeloppen i sin redovisning. Skärpning!

Att man stöter på oförutsedda brister med mera i en renovering är ju inte konstigt. Men däremot kan man ju undra vem inom politiken som beslutat att utöka budgeten med 40 procent. Men det kanske räckte med ett litet nickande i korridoren mellan personer med tillräcklig majoritet för att köra över nämdn och andra som borde fått informationen i förhand och inte bara acceptera den i efterhand när det redan är gjort! Lättare att be om förlåtelse än tillstånd. Ja, jag vet att det blev bra lokaler och jag är bara en enligt vissa härskare inom politiken bara en okunnig politiker som inte vet något alls.

Jörgen Johansson. Jag kan inte förstå att icke-fungerande brandskydd och larminstallation hör till oförutsebara saker. Jag hade förstått det om man exempelvis brutit upp ett golv och hittat sådant som man inte kunde känt till efter en rimlig utredning. Men att installerat brandskydd och installerat larm inte fungerar, det övergår mitt förstånd. Tydligen är det känsligt eftersom det inte gått att få ett svar trots att jag frågat två gånger. Men vad begriper en lantis med vit Volvo?

När det upptäcks i efterhand att det finns brister som inte ingår i projektet så hamlar man i ett dilemma. Antingen hålla budgeten eller göra åtgärder när man har yrkesmän på plats vilket ofta kan vara mer ekonomisk än att starta om på nytt vid ett senare tillfälle. Bedömningen blev att det var viktigt att åtgärda bristerna därför höll inte budgeten. Tycker att säkerheten för de som studerar eller arbetar där väger över. Tittar man annars på de slutredovisningar som varit uppe i nämnden under året så kan vi konstatera att det totalt sätt landat på ett överskott. Vilket visar att man lyckats hålla budget generellt även om det slår lite olika från projekt till projekt.

Det är aldrig bra när budgeten inte hålls samtidigt så kan det vara svårt att upptäcka en del fel. I detta fallet var det bland annat brandskydd och larminstallationer som inte fungerade tillfredställande. Titta vi däremot på de fyra senaste slutredovisningarna så har dessa totalt gått bättre än budgeterat.

Kenth Williamsson. Varför fungerade inte brandskydd och larminstallationer? Vem hade gjort den kalkylen och varför fungerade det inte? Var det ett anbudsförfarande och ett orealistiskt anbud?

Kenth Williamsson. Jag frågade varför brandskydd och larminstallationer inte fungerade tillfredställande. Är inte det elementärt när man sjösätter ett bygge att man räknat på sådant? Vems fel var det – kommunens eller en entreprenörs? Vilka slutsatser har kommunen dragit av den missen? Nu ställer jag samma fråga igen och ser fram emot ett klart svar.

Medborgare! Gnäller är väl inte samma sak som vara realistisk. 40 procent dyrare är ju inte småpotatis. Det hade ju kunnat glädja fler verksamheter utefter behov.

Vilka verksamheter tillåts utan en blinkning dra över budgeten med 40%? Tänk om jag skulle gått till Landstinget med samma besked, att verksamheten blev 40% dyrare än budgeterat! Vilket himla liv det skulle ha blivit! Är medborgarnas liv och hälsa så mycket mindre värda?
En annan sak som jag gång på gång undrar är om projekt som detta haft ett anbudsförfarande? Kan man vinna en anbudskonkurrens genom att lämna in ett orealistiskt lågt anbud? Skall man inte i så fall tvingas hålla anbudet och samtidigt hållas i hampan genom kvalitetskontroll så man inte fuskar med sänkt kvalitet? Det låter som en evig följetong att man inte håller budget men ändå får det ökade beloppet.

Jag har inga synpunkter på beloppen eller åtgärderna som sådana.
Det som är oroande är bristen på överblick och kontroll av vad man ger sig in på. Det inger inget förtroende!
Det är ju inte allt för ovanligt att kostnaderna sticker iväg på kommunala projekt.

linken

Bibliotekets flytt blev bra med större tillgänglighet!

Men som allt för ofta vid kommunens byggen en massa önskemål, ”när vi ändå gör detta vill vi ha”
som inte politiker kan stå emot!
Det måste till en bättre ledning i byggprojekten.

I privatekonomin skulle en spräckt budget i ett byggprojekt resultera i inställda betalningar.

Skattepengen skall hanteras med respekt och
Hushållning!

Ja herregud
Giv mig kraft.
Inte konstigt att saker aldrig håller budget.
”de hade lite skisser”
Är det så man gör en så stor ombyggnad.
Jag har byggt om hemma för betydligt mindre pengar. Och var tvungen att presentera utförliga ritningar för att få bygglov.
” det var väl satsade pengar” Ja det var det säkert. Men det var inte det frågan gällde utan att man övertrasserat budgeten med 40 %. Men det är ju inte egna pengar så då kan man ju ha den inställningen.
Nu får ni skärpa till er!!
Tala om någon gång när budgeten hållt
Lasse Olsson
Ekesås

Tycker vederbörande som räknar på jobben i kommunen ska söka nytt jobb för detta är ett ständigt återkommande tema som löses med en axelryckning och så går det vidare till nästa nivå. Och renoverades inte Fenix för vatten skador alldeles nyss kollade man inte över allt då? Tro inte vi i kommunen är blåögda som ni är. Vad gör ni åt detta ? Varför händer detta hela tiden? Vad har ni för handlingsplan för att det inte ska hända igen . Låt oss kommun bor få veta.

Lämna ett svar