Nyheter

Räntebidraget för beläggning slopas vid nyår

Nyheter Tekniska nämnden beslutade i juni månad att räntebidraget för enskild väg med statsbidrag upphör för nya ansökningar från årskiftet. Istället kommer kommunen täcka upp Trafikverkets särskilda driftbidrag till 100 procent, dock max 30 procent, vid alla typer av åtgärder. – Samma peng men färre gynnas, säger vice ordförande Sjöholm (C)

Kommunen har tre bidragssystem för enskild väg med statsbidrag. Det är driftbidrag, bygg- och förbättringsbidrag samt räntebidrag för asfaltsbeläggning. Tekniska förvaltningen ser ett problem med enskilda vägar med statsbidrag som får både årligt driftbidrag samt ett kommunalt vägasfaltsbeläggningsbidrag, ett så kallat räntebidrag. Detta fenomen uppstår vid viss typ av åtgärder exempelvis åtgärder vid nytt slitlager. När Trafikverket hänvisar vissa insatser till lämnat driftbidrag utan att ge särskilt driftbidrag blir kommunens räntebidrag aktuellt tillsammans med lämnat kommunalt driftbidrag. Enligt tjänsteskrivelsen skulle det underlätta och bli mer rättvist att fylla på Trafikverkets särskilda bidrag när Trafikverket lämnar bidrag för en åtgärd vid alla tillfällen och upphöra med räntebidraget. Kostnadsmässigt bedöms ändringen vara neutral över tid eftersom bidrag till bygg- och förbättringsåtgärder ökar och kostnader för räntebidrag upphör på sikt.

Beslutet som tekniska nämnden tog i juni börjar gälla nya ansökningar och från 1 januari 2025. Det påverkar inte vägföreningar med beslutat räntebidrag som löper i tio år. 

Kenth Williamsson (S) ordförande i tekniska nämnden:
– Det är rätt så komplex ärende. Det handlar om att både staten och vi har ett bidragssystem. Vi har flera typer av bidrag och det hänger inte riktigt ihop med det statliga bidragssystemet. Därför vill vi göra en förändring. I dag är det så att man har två bidragssystem när det gäller utfartsvägar, dels ett årligt driftbidrag och ett kommunalt bidrag som heter bygg- och förbättringsbidrag till enskilda vägar. Sedan har man ett statsbidrag för enskilda vägar. Tittar man på historiken bakom detta så är det så att man ska egentligen besluta om räntesatsen för varje år. Det är ingen som gjort det. Sammantaget gör att vissa åtgärder kan man få en högre kompensation och vissa lägre beroende på om man har kommunalt och statligt bidrag eller bara kommunalt bidrag. Vår tanke var att man skulle ta bort räntebidraget och istället lägga dessa pengar på kommunalt bygg- och förbättringsbidrag för enskilda vägar. Vi tror att det blir mer överskådligt och vår bedömning är att det nu ska bli mer rättvist. 

Olof Sjöholm (C) vice ordförande i tekniska nämnden yrkade att man skulle behålla räntebidraget. Det fick inte medhåll av majoriteten i nämnden så beslutet blev att räntebidraget upphör, vilket fick Olof att reservera sig mot beslutet. Vi tog kontakt med Olof som är väl insatt i enskilda vägar.
– Vet egentligen inte varför frågan kom upp, jag tror att det var för att likrikta från förvaltningens håll. Hos oss i Vaggeryds kommun har det varit någon form av specialitet och jag tror inte att det finns någon annanstans. Tror det var någon gång i början av 90-talet det framkom som ett politiskt önskemål gällande räntebidraget för att få mer enskilda vägar belagda.

Vad finns det för för- och nackdelar med att räntebidraget upphör?
– Det finns både ock beroende på hur vägföreningen ser ut. De som drabbas är de som har en belagd väg i hygglig standard som man vill bibehålla och/eller förnya, de vägföreningar tappar sin möjlighet att söka räntebidrag framöver. De som gynnas är de som har vägar i sämre skick. De får å sin sida ny möjlighet att få kommunal medfinansiering till något som heter särskilt driftbidrag istället. Det är något som kommunen inte haft tidigare. Det handlar om att har man en grusväg och vill ställa om den till belagd väg och i samband med det rusta upp så får man ett driftbidrag från Trafikverket och kommunen täcker upp resten upp till 100 procent. Det kan också handla om bärighetsförbättra sin grusväg, då omfattas man också av stödet.

Har du något du vill uppmana vägföreningarna?
– Ja, står man i begrepp och ska underhållsbelägga sin väg så är det hög tid att söka stöd för den åtgärden. Det är svårt att säga om det nya blir rättvist. Några gynnas, andra inte. Det kommer att omfatta lika mycket pengar men färre som kommer gynnas, är väl enkelt beskrivit, säger Olof Sjöholm (C) vice ordförande i tekniska nämnden.

Taggar

Dela


Lämna ett svar