Reduktionsplikten – medmänskligt eller inte?
Nyheter Vi presenterar en insändare från SD.
Vi Sverigedemokrater lade under vecka sju fram ett utskottsinitiativ om att minska reduktionsplikten till fem procent, vilket hade inneburit att exempelvis dieseln vid pump blivit cirka tre kronor billigare per liter. Centerpartiet valde att rösta nej och förslaget föll därmed.
På Centerpartiets hemsida kan man läsa att: Centerpartiet såg genom Januariavtalet till att viktig politik för ett grönare, medmänskligare och liberalare Sverige kom på plats.
Debatten i dag kommer att handla om just synen på medmänsklighet, för när man läser citatet blir det ganska uppenbart att medmänsklighet inom Centerpartiet numera fokuseras på dem som kan välja annat färdmedel än bilen.
Sverigedemokraterna vill även vi uppnå klimatmålen, men med en realistiskt förlängd tidsgräns, vilket kommer att möjliggöra en grönare omställning för alla.
Centerpartiet hade kunnat hjälpa småföretagare, åkerier, lantbrukare och övriga människor som bor på landsbygden genom att rösta för ett förslag som skulle minska den skenande drivmedelskostnaden, men valde aktivt att rösta emot.
Inom Sverigedemokraterna håller vi med om att vi måste minska utsläppen och bli bättre på att ta hand om vår miljö, men vi vill att förändringen ska vara genomförbar för alla oavsett var du bor eller vilken socioekonomisk status du har.
Att köpa eldrivna bilar, eller lastbilar är för många inte ett alternativ i dag, dels på grund av priserna på fordonen, dels på grund av elpriset och den bristande elförsörjningen.
Biodrivmedel är en bristvara i dag, så Sverige tvingas importera hela 85 procent av vårt behov. Om Sverige fortsätter att öka reduktionsplikten – och kanske fler länder hoppar på tåget – kommer bristen bli än värre och priserna öka ännu mer. Vi tycker att man ska säkerställa produktionen först, innan man påtvingar svenska folket att köpa dyrt från utlandet?
Inget av det här borde vara en nyhet, men det verkar ändå som att den röd-gröna sidan helt struntar i det. Alla ska ställa om till ett grönare alternativ, oavsett kostnaden för den enskilda människan.
Efter att ha fått smak på makten, åtminstone i knäet på Socialdemokraterna, kan vi inte annat än undra om Värnamofödda Annie Lööf helt glömt bort att det finns en värld utanför storstäder som Stockholm? Om Centerpartiet röstat ja för minskad reduktionsplikt hade det gjort skillnad direkt för de hushåll och arbetsplatser som måste använda sig av bensin och diesel för att gå runt.
Medmänskligheten måste väl ändå baseras på att vi alla ska kunna leva och inte enbart överleva för att möjliggöra en grönare omställning.
Vi inom Sverigedemokraterna hoppas på att fler ska inse att en röst på Centerpartiet i valet kommer bli en röst på Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Centerpartiet har sedan Januariavtalet blivit ett stödparti som tar följe på S och MP, och tillsammans gör de livet lättare för människor i städerna, de människor som redan har alternativ.
Det enda alternativet borde vara att människor över hela Sverige ska ha råd att leva, och även om höga drivmedelskostnader bara är en del av helheten är det för många en betydande del, en avgörande del.
Sverigedemokraterna i Vaggeryds kommun
Denna regering gör svensken fattigare med höga bränslepriser och elpriser och med det kommer prishöjningar på maten och på andra varor och tjänster. Med dessa höjningar har regeringen själv drivit upp inflationen och på grund av det så aviserar Riksbanken att räntorna kommer att höjas och så blir svensken ännu fattigare.
”Vi sänder ett budskap” sa energiministern när han inte ville sänka drivmedelspriserna. Jag förutser att den kommentaren kommer att bli lika klassisk som Annie Lööfs löfte att äta sin sko.
Det sunda förnuftet råder tydligen bara i ett parti i dag.Vad tjänar man på att förstöra ekonomin för så många människor? Men galenskapen flödar i landet, cementbristen och nu det senaste när det gäller avverkning av skog. Vad blir nästa som försvårar för oss.