Nyheter

Regeringen enad om höghastighetsbanan

Nyheter Det ser äntligen ut att ha blivit en öppning när det gäller byggandet den omtalade höghastighetsjärnvägen. Regeringspartierna har nämligen enats om hur bygget ska finansierat.

Det lär dröja många är än innan krösatågen ersätts med snabbtåg.

Enligt regeringens förslag så ska den nya höghastighetsbanan vara klar år 2045.
Nu ska allianspartierna och Vänsterpartiet bjudas in till samråd för att diskutera tidsplanen och finansieringen av bygget.

Enligt SVT Nyheter  ska uppgörelsen mellan Miljöpartiet och Socialdemokraterna föregåtts av flera veckors intensivt förhandlande.
Miljöpartiet har krävt att tågen ska gå i 320 kilometer i timmen och att de nya stambanorna ska vara år 2035.
(S) har å sin sida sagt nej till att finansiera lånet med lån och sagt att man vill finansiera bygget med anslag från staten.
Detta skulle medföra att de nya stambanorna blir klara först om 70 år, uppger SVT Nyheter.
Kompromissen som nu gjorts innebär att det sätts ett kostnadstak över hur mycket allt får kosta. Trafikverket har räknat ut att banorna kommer att kosta 230 miljarder. Enligt kompromissförslaget så sätts det nya taket till 205 miljarder kronor.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till SVT Nyheter att man vill ha en så bred enighet som möjligt bakom sig, när bygget startar.
– Det är ett långsiktigt åtagande där vi binder offentliga resurser under flera mandatperioder. Ska det vara möjligt måste vi ha en bred politisk enighet om hur vi bygger höghastighetstågen och hur finansieringen ska lösas.

Samtalen med allianspartierna och Vänsterpartiet kommer att hållas i närtid meddelar Eneroth avslutningsvis.
Sverigedemokraterna har tidigare deklarerat att de är negativa till höghastighetsbanan och har inte heller bjudits in till förhandlingarna.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Regeringen enad om höghastighetsbanan

Hur många långtradare förväntar man sig få bort från E4:an med en höghastighetsbana för persontransport. Vad kommer vi på landsbygden (Vaggeryd) att ha för nytta av en sådan. Majoriteten av invånarna har förmodligen bättre nytta av att man får nuvarande järnvägar att fungera. Detta höghastighets projekt kan endast gynna Stockholm, Malmö och Göteborg. Låt då dessa regioner bekosta byggandet. Betänk följande, Sverige 10 miljoner invånare. Japan 128 miljoner, plus att Japan är ca 72 tusen km2 mindre till yta än Sverige, kan förstå att det krävs snabbare transporter där.

Ja då var ett beslut fattat som binder framtida invånare i Sverige till en helt otidsenlig och mycket dyr lösning på transporter.
Ett glesbefolkat land som Sverige har inget behov av detta prestigeprojekt. Det kommer att kosta varje skattbetalare ca 50 000 kr. Pengar som kunde användts till att upprösta den redan excisterande järnvägen.
Tänk på vilka bekymer och plågor den kommer att ge där den kommer att dras fram. Folk kommer att tvångsförflyttas och bostäder att exprioteras.
Om vi tycker att bygget av Karolinska omgärdades av tvivelaktiga kostnader, så är det bara en mild västanvind mot vad som kommer att dras till denna byggnation. En så stor upphandling som det kommer att bli och så många år som.det kommer att handla om. Det kommer att dra till sig entrepenörer av alla sorter varav en del mycket tvivelaktiga.
Minns vem som sa detta sistnämnda.
Lasse Olsson
Ekesås

Lämna ett svar