Regeringsbeslut att vänta om höghastighetsbanan
Nyheter Två slutrapporter som handlar om den tänkta höghastighetsbanan är nu klara.
Trafikverket har på uppdrag av regeringen gjort en analys över den tilltänklta höghastighetsbanan.
Det är Trafikverket som haft som uppdrag att ta fram underlag och analyser till regeringen inför det kommande fastställande av en nationell plan för vägar, järnvägar samt sjö- och luftfart.
Det är också det regeringsbeslut som sedan ligger till grund för i vilken takt en kommande höghastighetsbana ska byggas.
Trafikverket har haft i uppgift att ta fram underlag göra en analys av höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg och mellan Stockholm och Malmö.
Åtgärdsvalsstudierna är kunskapsdokument som beskriver stationsorters och mellanliggande sträckors förutsättningar för en höghastighetsjärnväg utifrån aspekter som till exempel landskap, miljö, byggbarhet och kostnader. Studierna utgör ett av flera underlag för fortsatt planering av höghastighetsbanan.
– Vi är alla nybörjare i att planera i denna stora skala som det rör sig om, samtidigt som vi haft att förhålla oss till Sverigeförhandlingens arbete och olika uppdrag från dem. Jag tycker att vi genom ömsesidig nyfikenhet, prestigelöshet och vilja till att hjälpas åt har haft ett bra samtalsklimat, säger Lennart Andersson, regional direktör Syd på Trafikverket.
I höstas lämnade Trafikverket ett förslag till nationell plan för transportsystemet och hur regeringen ställer sig till det förslaget har betydelse för den fortsatta planeringen av höghastighetsjärnväg. Trafikverket inväntar därför regeringens beslut och går därefter vidare med planeringen av höghastighetbanan.
Hur många långtradare förväntar man sig få bort från E 4:an genom att bygga en höghastighets bana avsedd för persontrafik. Majoriteten av invånarna i Sverige är mer betjänta av en fungerande tågförbindelse på nuvarande järnvägsnät. Upprusta och bygg ut. Vilka, förutom Stockholmare, Malmöbor och Göteborgare skulle få tillgång till denna snabbtransport, inte vi på landsbygden. Så varför denna vurm från lokalpolitiker.
Det är ju en underlig utredning som gjorts där ett av alternativen saknas.
Det alternativet är ju att inte bygga någon höghastighetsbana.
Att göra denna byggnation är ju storhetsvansinne i kvadrat.
Sverige med dess förhållandevis lilla befolkning har ju inte människor till att åka på dessa tåg. Det är ju system som kräver mycket större befolkning än den lilla plutt som vi är som bor här.
Detta är ett projekt som i oturliga fall beräknas vara klart på 2090-talet.
Det är ju samma sak som om Hjalmar Branting skulle påbörjat byggnationen av vår tids kommunikationsmedel.
Fullständigt vansinne och storhetsnoja.
Och detta till en kostnad av ca 50 000 kr per skattebetalare , minst.
Om vi har så gott ställt så föreslår jag att vi bygger ut den järnväg vi har och förbättrar den.
Lasse Olsson
Ekesås