Nyheter

Rektorn om framgångsreceptet för Fågelforsskolan

Nyheter Förra veckan kom Skolverkets rapport om niondeklassarnas gymnasiebehörighet. 92 procent av de som slutade nian på Fågelforsskolan i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. En hög siffra. – En sammanhållen lärarkår, säger rektorn Helen Kähr som en av anledningarna bakom.

Helen Kähr, rektor på Fågelforsskolan. Foto: Per Bunnstad

För att en elev ska vara behörig att söka till ett yrkesprogram på gymnasiet krävs godkänt betyg i ämnena svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik samt i fem ytterligare ämnen, totalt åtta ämnen. På Fågelforsskolan var det i våras 92 procent av eleverna som nådde detta. Långt över genomsnittet för både länet och riket.

LÄS MER:  Skolan bland de bästa i länet

Helen Kähr är rektor på Fågelforsskolan och hon berättar om hur man arbetar.
– Vi har en sammanhållen lärarkår som utvecklar sin undervisning kollegialt med hög kvalité på undervisningen. Skolan arbetar systematiskt med uppföljning och sätter in åtgärder, i dialog med elev och vårdnadshavare. Skolan arbetar främjande och förebyggande där allas kompetens på skolan bidrar och gör skillnad.

Men det finns också utmaningar. Ingen klass eller årskurs är den andra lik.
– Varje årskurs har sina utmaningar och insatser sätts in på flera nivåer, organisation, klass och elevnivå. Alla elever ska utvecklas och målet är att alla ska nå sin fulla potential.

Taggar

Dela


3 reaktioner på Rektorn om framgångsreceptet för Fågelforsskolan

Fågelforsskolan är 1 000 gånger bättre än Hjortsjöskolan. Gick där innan och fick absolut ingen hjälp med skolan. Betygen gick i botten och slutade gå dit efter att ingen ville hjälpa mig. Här på Fågelforsskolan gör de allt för att man ska må bra och klara skolan. Fågelfors är guld värda.

Fantastiskt att Fågelforsskolan har lyckats! Men under all kritik att Hjortsjöskolan misslyckats.
”Skolan arbetar systematiskt med uppföljning och sätter in åtgärder, i dialog med elev och vårdnadshavare.” Helt rätt!!
Som förälder till barn på Hjortsjöskolan så kan jag säga att det inte sker. Åtgärder sätts in tätt inpå att vårterminen slutar, hur ska eleven hinna få upp sitt betyg då? Sätt in åtgärder i god tid så att eleven har en möjlighet att få rätt förutsättning till att bli godkänd.
Terminen hinner inte ens börja innan lärare slutar. Någonting är fel i ledningen när så många lärare väljer att sluta.

Det här är så orättvist, varför låter det inte såhär från rektorn på Hjortsjöskolan? Den rektorn kan inte ens skicka ut en information på infomentor utan att märka att informationsbrevet inte är med? Det får vårdnadshavare uppmärksamma rektorn på några dagar senare. Pinsamt!

Lämna ett svar