Rolf minns högertrafikomläggningen
Nyheter Söndagen den 3 september klockan 05.00 är det 50 år sedan högertrafikomläggningen gjordes i Sverige. Vad gjorde Rolf Krahner denna morgon? Det har vi tagit reda på.
– Jag hade varit och kört ”Rally Baltic”, med start i Köpenhamn och mål i Travemünde (120 mil, mesta specialsträckor i Tyskland) med min Saab monte carlo 850. Vi tog båten över till Trelleborg natten mot söndagen. När vi körde av färjan var där en vakt som sa till oss att ”glöm nu inte att vi har högertrafik”. Min bror Per-Magnus körde ut från tullen och sen körde han på vänster sida mot Malmö. Han glömde fort att det var högertrafik som gällde och körde som han brukade, minns Rolf Krahner, Skillingaryd.
– Vi hade kört rätt mycket i Europa, där de redan hade högertrafik, så omläggningen gick rätt bra för mig, säger Rolf.
– På söndagsmorgonen för 50 år sedan var alla hastigheter nedsänkta. Om jag inte minns fel tror jag att det var max 50 km/h man fick köra. Bara för att vänja sig att det var högertrafik. Mycket poliser fanns på plats överallt, på den tiden var det gott om poliser, inflikar Rolf.
Rolf Krahner berättar även att i Skillingaryd fanns en förening som ordnade informationsträffar om högertrafikomläggningen och flera personer höll föredrag. Folkomröstningen sa nej till högertrafik, men i slutändan beslöt politikerna ändå att omläggningen skulle ske.
– Det är ju så, man vet vad man har, men inte vad man får. Jag minns David Åberg, trafikskolläraren, han hade vit uniform och en mössa på sig med högertrafikmärket på. MHF var stora på att informera alla innan omläggningen, säger Rolf.
– Det var körförbud några timmar på natten för att omskyltning skulle ske. Det hängde svarta plastsäckar över skyltarna som skulle plockas bort under tiden det var körförbud. Min mor, Greta hade tagit sig in till Jönköping tillsammans med Verner Källbergs dotter Barbro för att uppleva omläggningen. Hon berättade att det var poliser och folk i vita uniformer som skulle lotsa alla bilister till rätt sida, säger Rolf.
Högertrafikomläggningen för 50 år sedan innebar att all fordonstrafik och även cyklister hädanefter skulle använda det högra körfältet på vägar med dubbelriktad trafik och hålla till höger vid mötande trafik på enfiliga vägar.
Dåvarande vänstertrafiken i Sverige föranledde inte några problem förrän fordonstrafiken på allvar började expandera och trafiken blev allt mer internationaliserad. Då uppstod kravet på en anpassning till det trafiksystem som var det dominerande på den europeiska kontinenten. Ökad trafiksäkerhet i ett internationellt perspektiv var det övergripande skälet till att gå över till högertrafik.