Samråd om Kvarndammens framtid
Nyheter Den sista lördagen i augusti 2014 rämnade en del av dammfästet för Kvarndammen i Vaggeryd.
Dammen tömdes men själva dammbrottet lagades ganska snabbt på ett provisoriskt sätt. Men konsekvenserna blev mer långtgående än så.
– Det blir ingen bil- och fordonstrafik över bron de närmaste månaderna. Vi kommer att skärma av Kapellgatan och endast tillåta gång- och cykeltrafik över bron, kommenterade kommunens tekniska chef Magnus Ljunggren i skillingaryd.nu den 3 september 2014.
Byt ut ”de närmaste månaderna” mot ”de närmaste åren” så beskriver det tämligen väl situationen drygt ett och ett halvt år efter dammbrottet.
Det orsakades av att vattnet under årens lopp hade ätit sig in under kanalens bottenkonstruktion, brutit upp ett stort hål i betongen cirka två meter från inloppet och fullständigt urholkat kanalens väggar. Det medförde att de stående väggarna i kanalen hängde i luften och var omgivna av tomrum.
Men konsekvenserna blev mer långtgående än så på grund av EU:s så kallade vattenvårdsdirektiv.
När kvarnägaren Stefan Svedbom och tekniska kontorets chef Magnus Ljunggren hade överläggningar med länsstyrelsen om dammbrottet och en ny bro, visade det sig att de tillstånd som fanns inte utgick från gällande lagstiftning. Det medförde i sin tur en tyngre tillståndsprocess kring bron, dels för Svedbom som har vattenrätt och dämningsrätt men ingen vattendom, dels för kommunen som väntar på att bygga om bron som är integrerad i dammfästet.
I investeringsbudgeten för 2015 har 2,6 miljoner kronor avsatts till projektet. I väntan på att ombyggnaden ska starta har endast gångtrafikanter och cyklister kunnat passera på den smala passagen över vattnet. Eftersom tid är pengar kommer kalkylen på 2,6 miljoner säkerligen att växa.
Som en följd av den komplicerade processen hålls det i morgon kväll samråd på Folkets hus i Vaggeryd om brobygget. Det gäller ansökan om elproduktion vid Kvarnen i Vaggeryd men syftar också till att informera om projektet och inhämta synpunkter från berörda sakägare.