Saras krönika: Vart är alla på väg?
Nyheter Det undrade jag natten mellan måndagen och tisdagen. Packat för några veckor i sol och värme där starten på efterlängtad semester blev något försenat på grund av flyget. Tankarna som snurrade denna natt är, vart är alla på väg egentligen? Läs Saras krönika här...
Vi skulle vara det sista avgående flyget från Kastrup denna natt. Flyget aviserade sen ankomst till Köpenhamn så vi ”gjorde natten” på flygplatsen. Att en sådan stor flygplats kan vara så otroligt öde från en stund till en annan…
Även om det var försenat så skulle incheckningen vara gjord ordinarie tid och det gjorde vi. Den där obligatoriska semesterölen siktade vi på när vi checkade in vårt bagage och passerade säkerhetskontrollen.
När den är avklarad och vi var ”inne” så visade det sig att faktiskt allting var stängt, det fanns bara en juicebutik öppen.
Jaha, vad skulle man göra i fem timmar? Vad gör man på en flygplats när ingenting är öppet? Stegräknaren fick nog en smärre chock efter jul- och nyårsvilan denna natt.
Men det gäller att ha bra fantasi. Eftersom man är från landsbygden kan man gott sitta och avverka några timmar på att ”bara se på folk”.
I omgångar kommer de springandes eller i sakta mak förbi där jag satt. Rejält påklädda och bleka, så kanske hade de firat nyår någonstans i Europa. Språken var allt möjligt men i huvudsak europeiskt.
En del sprang med sitt handbagage och skulle säkert med nästa flyg inom kort. En del hade längre steg än vanligt och tog sikte på ”udgang” denna sena natt och kanske bara ville komma hem så snart som möjligt. Långa, korta, smala, lite tjockare, snygga kläder, pyjamaskläder, gick hand i hand, ensamresande, skrattande par, ensamma och molokna, någon såg nykär ut, någon äldre dam fick rullstolshjälp genom de långa korridorerna, sopmaskinen kom förbi och städerskan fixade toaletterna intill flera gånger. Några gater var ”instängda”, där kunde man inte sitta/ligga över några soffor, här var det kanske någon exklusive som anlände eller som skulle iväg, kanske någon kung eller annan viktig person som inte kan/får vara med oss ”vanligt folk”. Oklart vem, men fantasin drog iväg under dessa timmar….
Men vid midnatt blev den stora flygplatsen i grannlandet helt öde. Rullbanden tystnade, några gick vankande fram och tillbaka, några hade lagt sig på golvet för att sova. Fortfarande ingenting förutom taxfreebutiken som var öppen, som var det enda som fanns att göra… Doftproverna fyllde mitt handbagage. Efter några timmars traskande fram och tillbaka såg jag en av butikernas yttre förändring. Snickare jobbade i all hast för att få upp regler, väggar med mera. Det skulle nog vara klart till tisdagens öppnande.
Avgångstavlan lästes många gånger om och undrade, vart reser alla människor till? Under första vardagen på nya året skulle 13 flyg avgå mellan klockan 08 till 09. Mellan 09 och 10 var det hela 28 flyg. Tavlan fylldes på med avgångar under hela förmiddagen… men sist ut var vårt plan och eftersom det bara var vårt plan kvar att lyfta var det självklart att alla som gick fram och tillbaka, tittade på klockan, låg och sov någonstans, de skulle ner till sol och värmen som vi.
Klockan 02.55 ska planet lyfta…
På wikipedia hittar jag: Flygplatsen började användas som flygfält under 1920-talet. Fördelarna med läget var att man hade en plan yta och låg när vatten, vilket var viktigt då sjöflygplan fortfarande användes i stor utsträckning. Den namngavs Kastrup Lufthavn, efter den närliggande byn Kastrup. 1934 invigdes första terminalen på flygplatsen och användes då för danskt inrikesflyg till Bornholm och Ålborg. Under andra världskriget besattes flygplatsen 1940 av tyska flygplan som inte mötte något motstånd utan kunde landa enkelt. Flygplatsen blev i tysk besittning till 1945 då de tyska styrkorna i Danmark kapitulerade. Efter kriget dröjde det tills utlandstrafiken utanför Norden kom igång igen då de viktiga flygförbindelserna mot Tyskland var utslagna flera år framöver. När SAS grundades 1946 blev Köpenhamn en hub för utlandstrafiken.
Flygplatsen byggdes ut i etapper under 1950- och 1960-talen i samband med att den internationella flygtrafiken ökade. Köpenhamns flygplats hade blivit SAS huvudnav för långdistanslinjer, bland annat eftersom Bromma har för korta banor för stora jetplan med mycket bränsle, och för att man gärna ville locka resenärer från kontinenten. Flygplatsen kom därmed att få flera betydelsefulla långdistanslinjer Det har framför allt varit den internationella trafiken som varit av betydelse för flygplatsen, då inrikesflygets roll minskat alltmer i samband med brobyggen över bälten, förbättrade väg- och järnvägar med mera.
22 800 personer är sysselsatta i dag på flygplatsen och 2021 besökte 9 179 654 passagerare Kastrup.
Du får skriva en bok Sara,
du fångade mitt intresse.
Ha en skön semester.