Satsningen på Krösatåget fortsätter
Nyheter I dag sattes det punkt för ett järnvägsprojekt mellan Klevshult och Värnamo som kostat 30 miljoner kronor.
Nu satsas 15 miljoner kronor på att öka antalet resenärer med Krösatåget.
Förra veckan in vigdes de två nya järnvägsövergångarna mellan Klevshult och Hörle. Samtidigt stängdes ett par av de gamla järnvägsövergångarna av. I dag stängdes den sista övergången, till Hörle Wire i centrala Hörle.
Satsningen är en förberedelse på de snabbare tågen som ska trafikera sträckan med planerad start 2018. Då planeras det att tågen ska kunna hålla en hastighet på 140 kilometer i timmen.
Samtidigt vill bland annat Länstrafiken öka antal resande mellan Halmstad och Jönköping/Nässjö.
Därför har Hallandstrafiken och Jönköpings länstrafik avsatt 15 miljoner kronor som ska användas till ett 3-årigt projekt som ska startas upp i december.
I och med att projektet startar så kommer antalet turer öka från dagens fem till sju turer mellan Halmstad och Smålandsstenar. På andra sidan landskapsgränsen, det vill säga i Halland så kommer det att genomföras en översyn av de aktuella bussturerna. En målsättning med projektet är också att arbets- och studiependlingen ska kunna öka längs sträckan.
Ambitionen är att öka resandet från 87 000 resor som genomfördes 2016 till 184 000 resor per år längs sträckan.
Järnvägsövergången i centrala Hörle stängdes i dag. Nu hänvisas trafiken till de två nya övergångarna mellan Klevshult och Hörle.