Skolan: Vi saknar dig när du inte är här!
Nyheter En alldeles för stor grupp elever har hög frånvaro i skolan. – Vi ser ett tydligt mönster att barn inte riktigt kommit tillbaka från pandemin. Eleven har chans att få bättre skolresultat om man är på plats, menar förvaltningschef Lorentzon och ser att andra kommuner i länet har samma problem och att Vaggeryds kommun är först ut med kampanj för att få eleverna tillbaka till skolan…
Per-Erik Lorentzon berättar:
– Vi har hög frånvaro och det när vi visar staplar och gör statistik så omfattas all frånvaro. Före pandemin låg det på en frånvaro på 94 procent för de elever som hade mer än 15 procent frånvaro. I dag ligger vi på 89–90 procent. Det är ett tydligt mönster att barn inte riktigt har kommit tillbaka från pandemin. Vi delar bekymret med andra kommuner och vi skolchefer pratar mycket om den höga frånvaron.
– Man har byggt in ett annat beteende och jag tycker det är viktigt att vi pratar om det och uppmärksammar problemet. Vi behöver helt enkelt gå tillbaka till det som tidigare var. Skolläkarna i länets olika plattformer att barn har naturligt många infektioner och man behöver träna sitt immunförsvar. Vi går nu ut med en kampan om att ”Vi saknar dig när du inte är här”.
Är det några speciella årskurser som har högre frånvaro än andra?
– Alla åldrar och alla orter gäller samma. Andelen som har mer än 15 procents frånvaro motsvarar 27 skoldagar. Tanken är inte att vi ska peka ut n någon eller att det hänvisas till att vi har dåliga lokaler, vi har samma om än inte bättre lokaler nu än om man jämför från 2019. Vi kallar det problematisk skolfrånvaro och vi från förvaltningen informerade våra politiker i nämnden vid senaste sammanträdet.
Marijo Corkovic (S) ordförande i barn- och utbildningsnämnden:
– Vi pratar mycket om extra insatser för att göra ett bättre skolresultat, men eleverna måste då också vara i skolan under ordinarie tid.
Andel elever i grundskolan (årskurs F-9) med frånvaro upp till 15 procent var under höstterminen 2019 141 elever, höstterminen 2022 var det 487 elever och vårterminen 2023 låg siffran på 386 elever.
Åtta av länets kommuner samverkar och jobbar tillsammans med att öka skolnärvaron där samtliga kommuner flaggar för problem kopplat till skolnärvaro efter pandemin. Andel elever med problematisk skolfrånvaro, där frånvaroprocenten är mer än 30 procent ses att 64 elever i kommunen har en total frånvaro 30–50 procent när det gäller 64 elever och det är 32 elever som har en total frånvaro på mer än 50 procent.
Ett budskap som nu går ut till allmänheten är att ”Kommer eleven till skolan och gör sitt bästa så fixar det sig. Att klara skolan börjar med att eleven kommer dit. Pandemin är över. Skolan är en bra plats för att lära sig och träffa kompisar”.
Det var mycket snack i förvaltningschefens ursäkter. Bara siffror utan verklighet. Siffror, siffror. Varför nämner ni inte mobbning? Hur sker arbetet med det? I arbetslivet kan vi byta arbetsplats, det kan man sällan i skolvärlden. Hur är det med skoltrötthet och hemmasittare? Hur bemötes detta.? Extra läsdagar lLåter toppen, lärare jobbar på sina lovdagar, elever uteblir. Varför trivs man inte på sitt livs startbräda?
Skolans slappa attityd till ordning och reda och familjer som inte är en del av samhället är en farlig blandning.
Tror att många ungdomar och barn helst hade sluppit skolan och gjort något roligt istället. Anledning att fler inte skolkar tror jag beror på hemmiljön. Det är helt enkelt få föräldrar som accepterar detta. Det är klart att barn som växer upp i en miljö där föräldrarna har bristande förståelse för hur viktig skolan är och där kanske ett samhällsagg också finns med i bilden, ja då kanske de inte har samma incitament att få iväg barnen till skolan.
Försök alltså nå föräldrarna och gå den vägen. Jag antar att skolledningen redan förstår detta och försöker men att de antagligen har svårt att nå med hänvisning till det jag skriver ovan.
Men visst, det är bara en hypotes. Någon som är insatt vad man faktiskt gör från skolans håll (och varför det uppenbarligen inte fungerar) får gärna uttala sig!
Som vanligt bara ursäkter och ingen egen kritik mot sin egen organisation.
Har det förts diskussioner med de elever som undviker skolan?
Det stora problemet är otrygghet, för stora klasser, lärare som en auktoritära ledarförmåga.
Ordning och reda saknas i skolan.
En liknelse som herr Lorentzon kanske kan förstå:
När det gick åt skogen för HV 71 med Montén som huvudtränare så omorganiserade man för att skapa nya förutsättningar för laget
Men att styra en organisation med skygglappar verkar vara denna kommuns signum.