Skolchefen anmäld – anklagas för att ha uppmanat till ”glädjebetyg”
Nyheter Kommunens skolchef Per-Erik Lorentzon har anmälts till Skolinspektionen. Detta då han ska ha uppmanat till ”glädjebetyg”. Lorentzon nekar dock till att ha sagt så.
Det var i samband med ett möte för att diskutera betygsstatistiken för niondeklassarna i kommunen som orden ska ha uttalats. Enligt anmälan ska chefen för barn- och ungdomsförvaltningen, Per-Erik Lorentzon, ha sagt bland annat: ”Att de är för snåla med betygen och ska inte vara rädda för att sätta glädjebetyg”, samt att ”De måste sätta högre betyg för att statistiken ska se bra ut”.
Kraftig nedgång
Bakgrunden till att mötet hölls var att det under våren 2022 skedde en kraftig nedgång på betygen i vissa kärnämnen. Samtidigt så visade resultaten i de nationella proven att Vaggeryds kommun hade ett bättre sammantaget resultat än övriga riket och länet.
– Att våra resultat på nationella proven var bättre än riket och länet förvånade mycket. Särskilt för ämnet matematik där betygen i matematik ligger betydligt lägre i Vaggeryd än i riket, berättar kommunens skolchef Per-Erik Lorentzon.
Personer som Skillingaryd.nu pratat med och som var med på mötet bekräftar att ordet glädjebetyg ska ha uttalats. Gällande att ”statistiken ska se bra ut” så menar våra källor att orden kanske inte uttalats på det sättet, men att andemeningen var detta och att det inte går att tolka på något annat sätt.
”Har inte uppmanat till glädjebetyg”
Per-Erik Lorentzon nekar dock till att ha sagt detta.
– Jag har inte uttryckt mig på det sättet. Vi ser det allvarligt att så många elever, framförallt på Hjortsjöskolan, inte blir behöriga till gymnasiet. Detta gäller särskilt matematik där 25 procent av eleverna var underkända. Jag har inte uppmanat till glädjebetyg utan att säkerställa att rätt betyg satts, berättar han och fortsätter:
– Syftet är inte att få statistik att se bättre ut utan att få fram en handlingsplan så att fler elever blir godkända i engelska, svenska och framförallt matematik. Detta för att de ska kunna komma in på gymnasiet.
Vi har flera personer som säger att du ordagrant ska ha uppmanat till glädjebetyg. Dessutom står det i anmälan. Menar du att de ljuger?
– Under min presentation på Hjortsjöskolan ställdes frågan ”Menar du att vi ska sätta glädjebetyg bara för att alla andra gör det?” I ett pressat läge svarade jag i en och samma mening ” ja …. så kan man ju se det men vad jag menar är att vi ska sätta RÄTT betyg”.
”Beklagligt”
Per-Erik Lorentzon fortsätter:
– Vi ska ta hänsyn och vara medvetna om att det nationella provet inte ska vara det enda betygsunderlaget. Om en elev får underkänt på en del av provet måste de kunna visa upp kunskaper på annat sätt. Jag förstår att man reagerat på mitt inledande ”Ja….” och det är väl det som föranleder anmälan. Att tolkningen blev att jag uppmanar till glädjebetyg är beklagligt.
Lärarna är ju närmast eleverna, är det inte då de som är bäst lämpade att sätta betygen?
– Det är varje legitimerad lärare som gör bedömningen av elevens kunskaper och sätter betyg. Det är därför viktigt att på olika sätt säkerställa likvärdigheten, till exempel genom att jämföra sig med regionen/riket, sambedöma tillsammans med andra lärare, använda sig av Skolverkets bedömningsstöd och så vidare.
Per-Erik Lorentzon fortsätter:
– Vid betygssättning skall läraren göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper.
Du menar att det brister i den sammantagna bedömningen från lärarna?
– Jag har fullt förtroende för våra lärare och vet att de gör allt för att sätta korrekta och rättssäkra betyg. Att sätta betyg är svårt och därför måste många perspektiv tas upp och diskuteras, säger han och hänvisar också till svaret på vår fråga ovan om inte lärarna är bäst lämpade att sätta betygen.