Nyheter

Slut med skärmtid på förskolan

Nyheter Sedan den 1 juli gäller nya bestämmelser i förskolans läroplan. Förändringarna innebär bland annat att förskolans lärverktyg i första hand ska vara analoga, och att betydelsen av högläsning, lek och rörelse lyfts fram ännu tydligare.

De nya reglerna ger förskollärare ett större ansvar för att undervisningen grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det gäller både valet av arbetssätt och lärverktyg, men också insatser för att stärka barns språkutveckling och fysiska aktivitet.

Förskolans arbetslag får samtidigt en förstärkt roll i det språkutvecklande och hälsofrämjande arbetet. Dessutom har rektorer nu ett tydligare ansvar för att utbildningen utformas utifrån vad som bäst gynnar barnens utveckling, baserat på forskning och beprövad erfarenhet.

De nya bestämmelserna innebär också att det inte finns några krav på att digitala lärverktyg ska användas i förskolan. I stället ska analoga verktyg vara i fokus.

Ändringarna i korthet

  • Förskollärare får ett tydligare ansvar för att undervisningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt för valet av arbetssätt och lärverktyg.
  • Förskollärare får ett tydligare ansvar för att främja högläsning, språkutveckling och fysisk aktivitet.
  • Arbetslagets roll i det språkutvecklande och hälsofrämjande arbetet förstärks.
  • Det finns inte några krav på att digitala lärverktyg ska användas i förskolan. De lärverktyg som används i förskolans undervisning ska främst vara analoga.
  • Rektorn får ett tydligare ansvar för att utbildningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt att utbildningen utgår från kunskap om vilka arbetssätt och lärverktyg som bäst gynnar barns utveckling.

Ändringarna gäller från den 1 juli 2025

Genrebild: Sara Mejving

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *