Nyheter

Debattinlägg om mer trygghet och studiero

Nyheter Socialdemokraterna skriver om att den svenska skolan är på rätt väg men mycket arbete kvarstår. Den socialdemokratiskt ledda regeringen satsar på höga förväntningar på eleverna, bättre stöd till lärarna och trygghet och studiero i klassrummet. Bara så kan vi nå en modern och jämlik kunskapsskola.

Arkivbild

Under den socialdemokratiskt ledda regeringen har kunskaperna stigit. Fler lärare har återvänt till läraryrket och barngrupperna är mindre än på decennier. I dag arbetar 28 000 fler i skolan jämfört med när Moderaterna regerade landet.

Samtidigt är skolan inte utan problem. Fortfarande är det för många barn som inte lär sig läsa, skriva och räkna ordentligt. Lektioner störs av sms, mobilspel och sociala medier. Kunskapsklyftorna växer mellan elever. Det är oacceptabelt.

Skolan är hörnstenen i bygget av ett starkare samhälle. Sverige har tidigare haft ett av de mest högpresterande och jämlika skolsystemen i världen. Dit ska vi ta oss igen. Då krävs fokus på kunskap och bildning. Trygghet och studiero. Höga förväntningar på alla barn. Extra stöd för de elever som behöver mer tid och nya utmaningar för de elever som vill springa före. Lärare ska känna att de har hela samhället bakom sig i sitt arbete. De ska inte vara rädda för att göra sitt jobb eller ingripa mot elever när situationen kräver det. De ska ha fler kollegor och stöd från exempelvis socionomer och lärarassistenter, så att lärarna kan fokusera på undervisning och att få trygghet och studiero i klassrummet.

Under mandatperioden kommer regeringen att stärka skolans kunskapsfokus med en nationell plan för trygghet och studiero. Till exempel kommer vi att införa mobilförbud under lektionstid och göra det enklare att omplacera eller stänga av elever som har hotat eller utsatt andra för våld. Alla barn förlorar på en skola som inte tar tag i stök, skolk och sena ankomster. Värst blir konsekvenserna för barn från hem med svaga studietraditioner, som inte kan få samma hjälp och stöttning hemifrån.

Det finns inga genvägar till att höja kunskaperna i den svenska skolan. Det är ett delat ansvar. Elever ska ställa höga krav på sin skolgång, men skolan ska också ställa höga krav på elever. Denna kombination av rätt och plikt är viktig för oss socialdemokrater. Vårt mål är att bygga ett starkare samhälle med en jämlik kunskapsskola där det är varje elevs ansträngning som avgör vilka kunskaper hon får med sig i livet – inte vilka föräldrar hon är född med eller vilken skola hon har valt. Då krävs trygghet och studiero i varje klassrum.

Anna Ekström (S), Utbildningsminister

Carina Ödebrink (S), Riksdagsledamot från Jönköpings län

Taggar

Dela


7 reaktioner på Debattinlägg om mer trygghet och studiero

Lars Seger… du tar upp en person som kan rädda alla skolorna i Sverige? Intressant.
Ge rektorerna o skolledarna rätt förutsättningar är en kommuns första steg. Nästa steg är att lärare ska ha en dräglig arbetsmiljö som lärare inte som det är idag med mer admin uppgifter n lektioner. Bra lokaler från 1 år till 19 när man går ut.
Det finns inte en enkel lösning på skolan, trots att alla har årsikter. Vaggeryds ungdomar är som tur är slitstarka o goa som klarat många år i undermåliga lokaler o en lärarflykt utan dess like. Vi har massa fantastiska människor i vår kommun men låt skolledare o förvaltning sköta sitt jobb utan sparkrav eller populism för att behålla by skolor igång utan tillsättning av pengar.

Lyssna nån gång när Hamid Zafar har föredrag och hur han gjorde är ett tips! han vände skolans resultat från botten till en bra bit upp minst sagt. Självklart ska pedagoger ha rätt instrument för att kunna utföra sitt jobb och ge eleverna studiero, problemet är att sätter nån ner foten så blir de uppsagda. Ni gör ett mycket bra jobb och jag är inte säker på att mer pengar löser allt, lyssna på Hanif så kanske det finns andra saker man kan fokusera på. Allt det debattörerna skriver är just det Hanif gjort konstigt nog och detta utan statlig inblandning utan med en klar linje och konsekvens av sitt handlande.

Det finns förskola i vår kommun också som jag känner ibland glöms bort. Det är där grunden läggs inför skolan.

Det finns en stor brist på förskollärare, det är stora barngrupper och lokaler som inte är helt funktionella och inte heller alltid likvärdiga.

Skolverket har skapat riktlinjer.
– max 12 barn i småbarnsgrupp, 1-3 år
– max 15 barn i storbarnsgrupp, 3-5 år

Det vore ju fantastiskt om vi i Vaggeryds Kommun kunde ha det så. Och ännu bättre om det var max 4-5 barn per pedagog på avdelningarna.

Vi inom förskolan utför många kringuppgifter utöver den pedagogiska verksamheten som vi inte borde göra och kunnat använda den tiden till att lägga fokus på barnen som är vår framtid.

Jag med flera har funderat många gånger på att skola om sig till något helt annat än förskollärare. Kanske ska man börja arbeta inom industrin. Vem vet…

Inte särskilt svårt att ordna detta: Åk till Gnosjö och prata med skolchefen där. För oss andra kallas det ordning och reda i skolan med konsekvens av sitt handlande!

Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser Lars Segers kommentar, jag väljer att skratta. Det är lite symptomatiskt för en högerman från Vaggeryd att om man bara åker till Gnosjö och lär så fixar det sig. Okunnigt, på gränsen till korkat. Nu vet jag att Lars inte är korkad utan bara tillhör de där politikerna som tror att bara man säger ifrån så fixar allt sig. Jag kallar det för populism med inslag av amatörism. Ta förslagen i artikeln på allvar och sluta med enkla lösningar som att man ska åka till Gnosjö och lära oss. Efter 35 år i yrket så har jag fått nog av alla amatörer som ska komma med enkla svepande lösningar på komplexa svårigheter som kräver lösningar av det slag som sträcker sig bortom populistiska förslag som Lars Seger här presenterar.

Du får åka lite längre! Var i Mullsjö han numera är skolchef, han blev årets svensk 2018 för sitt arbete med att styra upp Sjumilaskolan i Göteborgsområdet. Vad var det han gjorde som fick sånt fantastiskt resultat? Jo, han införde disciplin och respekt för pedagoger vilket innebär att elever lyssnar på pPedagogen helt enkelt. Är numer inte så insatt hur skolan fungerar här eftersom mina barn har gått igenom skolsystemet helt enkelt. De siffror som finns ser ju inte alltid så bra ut heller alltid heller. Väldigt vackert skrivit av dig måste jag säga! Men fortfarande är det ordning och reda en mycket bra början och är gratis. Om jag är högerman så behöver jag inte nämna din.

Till huvudfrågan Lars Seger. Problemet va ju att du inte läst skolministerns och Carina Ödebrinks förslag. Utan vad du säger i ditt inlägg är att det inte är några svårigheter att lösa de problem som vi ställs inför i dagens skola bara man inför ”ordning och reda”. Det kallar jag ytligt och är en förenkling av de utmaningar vi ställs inför i dag i skolan. Ordning i klassrummet är en del av lösningen precis som undertecknarna av artikeln säger så där sparkar du in öppna dörrar Lars. Men om du läste vad jag skrev så handlar det om att ditt inlägg var slarvigt, ytligt och i sammanhanget bara en börda för de som arbetar i dagens skola. Jag kräver mer av en politiker i Vaggeryds kommun när de uttalar sig om skolan än vad du lyckades prestera. Kom igen Lars och ni andra politiker i Vaggeryd ge ert stöd till skolornas arbete tala väl om skolan. Backa din skola i stället för att undergräva vår verksamhet.

Lämna ett svar