Sommar i backspegeln – del 2
Nyheter I dag kommer andra delen i sommarserien med ämnen som redan har hänt - en tillbakablick alltså. Andra delen publicerade vi i juli 2021 och handlar om när Swedbank i Vaggeryd sa: –Vi stänger, men har öppet....
Swedbank vill utöka tiden för bokad rådgivning: Vi stänger – men vi har öppet
Den nionde augusti stänger Swedbank i Vaggeryd för spontanbesök men utökar tiderna för bokad rådgivning.
Joakim Sundell, chef för kontoret sedan två och ett halvt år tillbaka, berättar om förändringarna:
– Allt fler kunder väljer att sköta sin vardagsekonomi i datorn, mobilen eller surfplattan. Det innebär att vi har färre kunder som kommer in på våra bankkontor för att göra överföringar eller betala räkningar. Samtidigt har vi fler kunder som vill boka tid för personlig hjälp, särskilt i lite mer komplexa ärenden. Hela samhället går mot en ökad digitalisering och även Swedbank är nu en digital bank fast med fysiska mötesplatser.
–Denna förändring innebär att du behöver boka ett möte för att träffa oss. Under en övergångsperiod är vi förstås väldigt lyhörda och vi vill inte stänga ute någon. Förändringen innebär ingen personalminskning, vi har en bra kompetens på kontoret med företagsrådgivare, privatrådgivare, private banking samt premiumrådgivare. Boka gärna tid hos någon av oss! Eftersom efterfrågan på de nya digitala tjänsterna är hög, kommer vi också att ägna mycket tid åt att hjälpa kunder att komma i gång med de digitala tjänsterna och visa våra telefontjänster. Jag vill poängtera att vi aldrig någonsin varit lika tillgängliga på banken som nu. Vi har öppet dygnet runt, året om med personlig service på vanlig telefon vilket innebär att det närmsta bankkontoret finns i din telefon.
– Vi lämnar inte Vaggeryd, vi kommer bara att göra på ett lite annorlunda sätt och anpassar inför framtiden helt enkelt. Vi tror på Vaggeryd, kommunen växer och har ett fint näringsliv. Vi vill hjälpa till så att både privatpersoners samt företagens ekonomier växer, långsiktigt och hållbart.
– När det handlar om vardagsärenden och att det kan vara svårt för äldre har vi, under ett antal år, jobbat med att hjälpa de äldre att komma igång med digitala möten hur man använder telefonbanken för att kunna utföra sina ärenden hemma från soffan istället för att behöva ta sig ut. Jag tror att det vore bra om alla kan hjälpa sina äldre anhöriga med att förbereda saker som att ordna framtidsfullmakter om någon skulle bli sjuk eller lägga in autogiro på räkningar.
– Jag har förståelse för att en del kan se förändringar som försämringar men min övertygelse är att förändringar många fall leder till förenklingar när man väl lärt sig ett annat sätt att göra samma sak. Vi hoppas att denna förändring kan hjälpa fler kunder att skapa en bättre framtid och göra deras finansiella liv enklare, avslutar Joakim Sundell.