Nyheter

Soptömning uteblir på landsbygden

Nyheter Inga svar har familjen Ivarsson fått om när sophämtningen blir.

Foto; Mattias Ivarsson

Att sophämtningen har varit lite si och så med i tätorterna har vi skrivit om tidigare. Nu har familjen Ivarsson boendes vid Blendas Häradsköp, utanför Skillingaryd, tröttnat.

– Nu är hämtningen helt kass. I över en vecka har vi väntat på att få tömning av vår soptunna. Jag har varit i kontakt med SÅM flera gånger och nu senast fick jag besked om att entreprenören skulle hämta senast i går, men fortfarande inget som hänt, säger Mattias Ivarsson.

– Ansvarig hos entreprenören sitter i Anderstorp och svarar inte i telefon när jag ringer. Jag har, som tur är, ett extra kärl samt att jag lagt extra soppåsar på höjden så att inte djuren sprider ut det, avslutar Mattias.

Taggar

Dela


18 reaktioner på Soptömning uteblir på landsbygden

Det är nu 5 veckor sedan vårt kärl blev tömt… SRV lovar och lovar men inte blir det tömt inte…
Bor på landet mellan Skillingaryd och Vaggeryd.

Ställde ut vårt kärl 4 nov, men hon missade att tömma den på måndagen upptäckte de en timme efter hon varit här ringde såm som skulle kolla upp detta! I dag fre ringde igen då kärlet fortfarande inte var tömd. Då säger hon att de skrivit att den inte var utställd, så då gör de ingen tömning på den!! Men jag vet att jag ställde ut den på söndagen. Gången innan missade hon 2 kärl på vår gata! Är sammanlagt 4 kärl att tömma som står på samma sida vägen.

Vi beklagar de problem med sophämtningen som har förekommit under den senaste veckan. Vi har daglig kontakt med entreprenören för att försöka hjälpa dem i arbetet att tömma av de missade sopkärlen.

Normalt sett brukar vi inte gå in i debatter men med anledning av den missuppfattning om vår personalsituation som sprids i kommentarerna så vill vi göra ett förtydligande. SÅM har i dag 9,35 ordinarie administrativa tjänster vilket i princip motsvarar det antal administrativa tjänster som de fyra kommunerna hade inom renhållningen innan SÅM bildades. Samtidigt inför SÅM nu det nya FNI-systemet i Gislaved, Gnosjö och Värnamo kommuner.

De som har frågor om SÅM och vår verksamhet, driftstörningar med mera är välkomna att kontakta vårt kundcenter.

Mvh Jonatan Rosenquist, planerings- och utvecklingschef

Ju fler kockar desto sämre soppa!
Eller som indianen sa ”too much chefs too little indians”. Man kanske skulle skära ned på administrationen (13 nytillsatta personer) och i stället satsa på den eller de som utför själva hanteringen.
Sophanteringen fungerade ju tidigare utan de trettonde.

Det är ingen som har förklarat vilka administrativa uppgifter som tillkommit eftersom det behövs så många nya i SÅM. Det är ju tydligt att det inte gjort någon nytta för de som uträttar arbetet ute på fältet.

Onsdag 31/10 tömdes vår soptunna, precis som den skulle. Men grannarnas två tunnor tömdes inte trots att sopbilen alltså var här i byn. Men ikväll 8/11, efter ordinarie arbetstid, kom en sopbil och tömde vår soptunna igen – sex dagar innan den skulle ha tömts nästa gång. Inte för att jag klagar på extraservicen, men hoppas den kommer igen onsdagen 14/11, då den skall komma nästa gång enligt schemat. Undrar om grannarna fick sin tunna tömd ikväll – sopbilen försvann åt fel håll…….

O nu kom de ytterligare en gång idag o tömde en tunna med en påse i, tom drog fram den… ehhhh..

Verkar att devisen stämmer bra i denna kommun
” Ju fler kockar desto sämre soppa”
Och i detta fall verkar det definitivt blivit så.

Lätt att höja priserna, men vad får vi för det. På kommunfullmäktiges senaste möte klubbades en borgen på 250 miljoner till SÅM.
Undrar vad det blir av det.

Skall tillägga nu då att kärlen blivit hämtade nu på eftermiddagen idag Torsdag, Tycker ändå det är bedrövligt att behöva vänta i över en vecka med en ursäkt om sjukdomsfall, vi betalar för häntningen, jag förstår att det är svårt att ersätta folk men vad jag erfar är det olika faktorer som spelat in denna gång o vi får hoppas att det inte upprepas för någon. //Mattias Ivarsson

Vi bor på Femkampsvägen och dom missade vår tunna föra måndag. Jag mailade 3 gånger och dom lovade varje gång att dom ska komma.
Dom kom i tisdags,alltså 8 dagar för sent.

Min tunna skulle tömts ansdagen förra veckan men trots att mina hyresvärdar meddelat dem så har inget hänt. Ändå har de varit i krokarna och tömt. Tar de betalt för 2 ggr denna månaden far jag i luften!

Bedrövligt vad är det som händer med hanteringen av sopor i kommunen?? Skall folk behöva har det såhär..

Skandal är mera rätt ord. SÅM är en organisation med 13 anställda utöver de som varit inom kommunen tidigare. De klarar ändå inte att styra upp entreprenören så att han sköter sitt åtagande. Tänk tanken att den anställde blir väldigt långvarigt sjuk eller att han vill ha semester.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *