Nyheter

Stavgångsgänget på hemlig resa

Nyheter PRO:s stavgångsgäng i Vaggeryd avslutade vårterminen med en utflykt till hemligt mål.

Hjulverkstaden i Kvarnaberg.  [1/15]

Reine Frisk demonstrerar hur man gjorde ett ovalt hål i det blivande navets mitt.  [2/15]

Inga-Lill Ekfeldt, Ingemar Johannesson, Ingegärd Styf, Håkan Svahn, Erna Magnusson, Kerstin Svensson, Reine Frisk, Marianne Elg, Lars-Olof Elg och Maggan Sjöman i det inre verkstadsrummet.  [3/15]

Här berättar Reine även historien om Volvo, som mitt under brinnande metallstrejk i Göteborg 1944, under stort hemlighetsmakeri lät tillverka en prototyp till Volvo 444 i denna del av byggnaden.  [4/15]

Vi fortsatte till fots till Högafors där Håkan Johansson berättade om verksamheten genom århundrandena.  [5/15]

Högafors med smedja, såg och kvarnbyggnad. Smedjan uppfördes 1927, ursprungligen för att komplettera verksamheten vid vagnhjulsverkstaden. Här beslog man vagnshjulen, vagnar, kälkar, slädar med mera. Håkan Johansson har lagt ner mycket arbete på att renovera byggnaden.  [6/15]

Håkan startar remdrift av några maskiner.  [7/15]

Demonstration av ett verktyg för att bearbeta rundjärn.  [8/15]

Den gamla fjäderhammaren ”röck igång” och ljudnivån var inte att leka med. Några hörselskydd ingick inte i dåtidens arbetsutrustning.  [9/15]

Håkan Johansson och Lars-Olof Elg mäter krafterna mot den tunga släggan.  [10/15]

Inga-Lill, Håkan, Maggan, Ingegärd, Reine och Ingemar njuter av kaffepaus i skuggan vid sågen.  [11/15]

Kerstin Svensson och Erna Magnusson.  [12/15]

Dessa spikar hittade Håkan vid renoveringen av sågen där det tidigare bland annat låg spikhammare och tråddrageri.  [13/15]

Sågen.  [14/15]

Håkan Johansson tackas för det injtressanta föredraget och för sitt imponerane arbete med att bevara kulturmiljön vid Högaforsfallen.e  [15/15]

Våren kom med jättesprång och så var det redan avslutning för denna termins tisdagsträffar med stavarna i högsta hugg. En resa med hemligt mål var utlovad. Bilfärden gick inte direkt på målet utan tog en lurig omväg. Vid Kvarnaberg anade vi vad som var målet för vår färd. Vi rundade en ladugård och i backen ner mot Horsån låg vagnhjulsverkstaden nedanför åkern där vi parkerade.
Reine Frisk guidade oss i verkstaden, som lär vara Sveriges enda bevarade hjulverkstad i sitt slag. Maskiner och verktyg finns kvar som de var när här tillverkades hjul för olika vagnsindustrier till cirka 1950. Men ända in på 1960-talet levererades oskodda trähjul till en stor kund.
Vi fortsatte sedan till fots till Högafors där Håkan Johansson berättade om verksamheten genom århundrandena. Kvarnaberg nämns första gången redan 1376 med anledning av kvarnar i Horsån. Fallet är det högsta inom Vaggeryds kommun och är 4,5 meter högt. Fall två på 1,5 meter drev den numera förfallna kvarnen och fall tre vid vagnshjulsverkstaden. Ytterligare ett fjärde fall ligger längre söderut. Här finns rester av en såg från 1920 och ett kraftverk. Elström fanns så tidigt som 1912. Tidigare fanns även ett manufakturverk från 1820. Under de 100 år som bruket var igång fanns det cirka 200 namngivna arbetare här, de flesta smeder.
Som avslutning tackades Håkan Johansson för det intressanta föredraget och demonstrationen av smedjan och inte minst för det hängivna arbetet, 900 timmar hittills, med att bevara en kulturhistoriskt värdefull bruksmiljö.

 

Text och foto: Monica Johansson

Dela


Lämna ett svar