Nyheter

Stoppreglering ej i drift – vindkraftsbolag under tillsyn

Nyheter Klagomål från boende intill Boarps vindkraftspark har inlämnats till tillsynsmyndigheten, som är länsstyrelsen. Nu har ett så kallat tillsynsärende startats.

Privatbild på skadad fladdermus några dagar efter driftstart. Naturskyddsföreningen skriver att studier har visat att många fladdermöss lockas till vindkraftverk, främst vid svaga vindar lägre än 6 meter i sekunden. Data från andra länder indikerar att vindkraftverk dödar 10-15 fladdermöss per vindkraft och år. Genom så kallad ”stoppreglering” kan vindkraftverken stoppas vid tillfällen då risken att skada fladdermöss är särskilt hög. Med stoppreglering under ungefär tio stilla sensommarnätter per år kan dödsfallen minska med 60-90 procent.

Redan dagarna efter driftstart av vindkraftverken hittades en skadad fladdermus, trots att vindkraftsbolaget villkorat ”batmode” som är ett annat ord för stoppreglering på vindkraftverk som används under känsliga perioder för djurlivet. Ett klagomål och en anmälan till länsstyrelsen skickades in. 

Länsstyrelsen kontaktade vindkraftsbolaget för att kontrollera att villkor 8 i tillståndet är uppfyllt enligt miljöbalken. Då frågades efter en redovisning av logguppgifter om eventuell nedstyrning av vindkraftverken och att det i redovisningen framkommer tidpunkt, vindförhållanden och temperatur samt för vilket eller vilka verk redovisningen avsågs.

En redovisning anlände till Länsstyrelsen 26 september där vindkraftsbolaget meddelade: ”Varje vindkraftverk är utrustat med ”batmode” vilket innebär att vindkraftverken under den period och de tider som anges i villkoret ska stängas av när vindhastigheten understiger sex meter per sekund samtidigt som temperaturen överstiger 14 grader. Vindkraftverken stängs då av och slutar producera el. Verket körs i idlat läge vid nedsättningen, vilket enligt bolaget uppfattning är branschstandard. Det är inte tekniskt möjligt att stanna rotorn helt på grund av mekanisk överbelastning av komponenter samt egenfrekvensproblem. Wind Farm Boarp AB har avtalat med turbinleverantören om att installera och köra ”batmode” på vindkraftverken. På grund av olyckliga omständigheter har turbinleverantören dock inte aktiverat ”batmode” direkt i samband med driftstarten, vilket de enligt avtal med bolaget skulle ha gjort. Vindkraftverket har körts i provdrift av turbinleverantören under perioden 5–15 september och under denna period har förhållanden varit sådana att ”batmode” skulle aktiverats under tre nätter, totalt cirka 21 timmar.

Enligt länsstyrelsen har vindkraftsbolaget som krav att skydda fladdermöss specifikt och de har villkorat om avstängning av verken med hänsyn till de fridlysta fladdermöss i sitt tillstånd enligt miljöbalken. Verken ska stängas av från skymning till gryning under specifika vind- och temperaturförhållanden under en del av året. Med anledning av redovisningen så har länsstyrelsen öppnat ett tillsynsärende mellan verksamhetsutövaren och tillsynsmyndigheten.

När ovan svar anlände till den klagande skickades en ny anmälan in till tillsynsmyndigheten, där man skriver att ”batmode” inte var aktiverad vid driftstart och att då tillståndsvillkoret överträtts under 21 timmar och att bolagets försök att förklara överträdelsen med att dess turbinleverantör brustit i sina åtagande är dock juridiskt irrelevant och förvärrar, snarare än förmildrar, bedömningen av bolagets agerande. I ett klagomål till tillsynsmyndigheten anger boende att:
Ansvaret är odelbart och vilar enbart på verksamhetsutövaren. Enligt miljöbalken och fast rättspraxis är det Wind Farm Boarp AB/Eolus som i egenskap av verksamhetsutövare har det fulla och oavvisliga ansvaret för att verksamheten bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning och meddelat tillstånd.
1. Ansvaret gentemot tillsynsmyndigheten kan inte delegeras eller avtalas bort. Eventuella civilrättsliga tvister mellan Eolus och dess underleverantörer saknar helt betydelse för detta offentligrättsliga tillsynsärende.
2. Överträdelsen är en följd av systematisk brist i den lagstadgade egenkontrollen där vindkraftsbolaget erkännande avslöjar en fundamental och systematisk kollaps i den egenkontroll som bolaget enligt förordning (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll är skyldigt att upprätthålla. Genom att inte ha en fungerande rutin för att verifiera att ett kritiskt skyddssystem var aktivt vid driftstart har bolaget agerat i strid med förordningens krav på ansvarsfördelning, rutiner för kontroll och riskbedömning. Överträdelsen är därmed inte en isolerad olyckshändelse, utan en direkt konsekvens av grov oaktsamhet och ett havererat internt kontrollsystem.
3. Skärpt krav på åtalsanmälan. De nu kända omständigheterna – en av bolaget erkänd villkoröverträdelse som syftar till att skydda fridlysta arter, orsakad av en systematisk och lagstridig brist på egenkontroll – utgör en synnerligen stark grund för misstanke om brott mot miljöbalken och artskyddsförordningen.

Med hänvisning till länsstyrelsens skyldighet enligt miljöbalken att anmäla misstanke om brott till polis- eller åklagarmyndighet, skärps härmed kravet på att en sådan anmälan görs utan ytterligare dröjsmål. Att underlåta att anmäla ett så tydligt fall av oaktsamhet skulle underminera lagstiftningens allmänpreventiva syfte och sända en felaktig signal till branschen om att lagstadgade kontrollsystem kan negligeras utan konsekvenser.

”Vi förväntar oss en skyndsam bekräftelse på att Länsstyrelsen har fullgjort sin anmälningsplikt i detta ärende och att åtalsanmälan har upprättats” skriver anmälaren avslutningsvis till länsstyrelsen.

Bild David Alin

Vi tog kontakt med länsstyrelsen som förklarar vad det innebär att starta ett tillsynsärende?
– Länsstyrelsen har tagit emot en anmälan och med anledning av det kontrollerar vi hur bolaget uppfyller villkor i tillståndet för verksamheten, berättar miljöskyddshandläggaren.

Hur lång tid är tillsynen tänkt?
–Vi försöker alltid att handlägga ärenden av denna typ så skyndsamt som möjligt. Jag kan dock inte svara på hur lång tid det tar eftersom det beror på vilken återkoppling vi får. Det kan även påverkas av hur länsstyrelsen behöver prioritera mellan olika ärenden.

Om vindkraftsbolaget bryter mot det som ni som tillsynsmyndighet kommer fram till i ärendet, vad händer då?
– Vi vidtar de åtgärder som behövs för att åstadkomma rättelse. Vilka åtgärder som kan bli aktuella bedöms i det enskilda fallet, exempelvis tillsynsbesök, föreläggande, förbud exempelvis. En bedömning görs även om anmälan om misstänkt miljöbrott till miljöåklagare, förklarar handläggaren vid miljöskyddsenheter på länsstyrelsen i Jönköping.

Taggar

Dela


3 reaktioner på Stoppreglering ej i drift – vindkraftsbolag under tillsyn

Dessutom, jag passerar Boarpsvisparna 5-6 gånger i veckan, och tycker det är jättemärkligt att det oftast bara ett av dem som är igång. Vet någon varför?

Jag hoppas verkligen att alla inblandade får en tankeställare och att alla gör rätt! Det börjar bli så att fler och fler synas i fogarna, och gör man fel, oavsiktligt eller med avsikt, så bör det svida! Detta får verkligen inte sopas under mattan, vilket verkar ha hänt förr! Ut med misstag i ljuset, gör om, gör rätt!

Batmode inte aktiverat på grund av ”olyckliga omständigheter”. Skulle vara intressant att få veta var i dessa omständigheter består.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *