Nyheter

Svårt för landsbygden att ställa om till fossilfritt samhälle

Nyheter I ett pressmeddelande från Naturskyddsföreningen som anlände till redaktionen tidigare i veckan är det både nödvändigt och möjligt att förbjuda försäljning av diesel och bensin redan till år 2030. Vad säger lokala Naturskyddsföreningen?

De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris. Det kan låta drastiskt att förbjuda försäljning av bensin och diesel redan till år 2030, men det är både möjligt och nödvändigt. Det finns ingen tid spilla. Omställningen till ett fossilfritt samhälle måste ta ordentlig fart nu för att de allt värre konsekvenserna av klimatkrisen ska kunna undvikas, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Vi fick en kommentar från kommunens naturskyddsförening, Marianne Frick, som beskriver det så här; 

Omställning till ett fossilfritt samhälle kommer att bli en utmaning för alla, och extra svårt för oss som bor i landsbygdsområden. Men inom industrin har det redan på många håll påbörjats ett omställningsarbete, och det bör vara möjligt även här. Det finns mycket kreativt och innovativt tänkande i både privata och offentliga verksamheter! Exempelvis finns planer på utökade transportmöjligheter med järnvägen.

– För hushållens del ser vi det som angeläget att påskynda etablerandet av tankställen för biogas, vilket vi tryckt på i vårt remissyttrande till kommunens miljöprogram för 2022-2025, kommenterar man från lokala föreningen.

Här finns pressmeddelandet från Naturskyddsföreningen

Arkivbild

Taggar

Dela


6 reaktioner på Svårt för landsbygden att ställa om till fossilfritt samhälle

Våra svenska forskare går i regeringens ledband. Fforskar de någon gång på sjukdomar och mediciner eller är det bara fossila bränslens avskaffting? Inget om elbatteriers farliga gas.

Man drömmer om elektrifiering av det mesta, men samtidigt slår man undan benen för elförsörjningen. Nu verkar det som om en gemensam europeisk elmarknad skall styra priserna hos oss, och etter värre säger man att det skall bli när Storbritannien har anslutits till nätverket. Det man så vacker talade om, att en kabel till kontinenten skulle trygga vår elförsörjning – det har blivit en kvarnsten om halsen på oss. I vinter räknar man med att priserna kommer att skena, och man har i förtid stängt av kärnkraftverk så att man måste köra det oljeeldade verket i Karlshamn i vinter. För dagen står detta stilla för underhållsarbete inför vintern. Men bilar skall elektrifieras för att köras på ström som framställs centralt genom oljeeldning. På vilket sätt minskar detta utsläppen? Elbilar ger ett tillägg till nuvarande elkonsumtion, det vi brukar kalla en marginaleffekt, och det är marginaleffekten som måste eldas med oljekraftverket. En annan fråga är vad vi skall elda reservkraftverken med om strömmen försvinner. Kommer man att säkerställa att lokala områden kan isoleras från resten av elnätet och el-leverantörerna ta ansvar för någon form av reservkraft? Detta hjälper ändå inte alla strömlösa. Ändå gör detta så minimal nytta att till och med ett svenskt totalstopp skulle ätas upp av ökade utsläpp i övriga länder inom två veckor (om min källa räknat rätt). Naturskyddsföreningen predikar tandlös men för svensken mycket plågsam plakatpolitik.

Enligt EU kommer från 2026 bara rena elbilar och vätgasbilar med 0 procent CO-2-utsläpp att godkännas som miljöbilar.
Där försvann många av dagens subventionerade så kallade miljöfordon (hybrider), inklusive dem drivna med biogas.

Lämna ett svar