Tågvagnsbrist medför fullsatta bussar: ”Kvar på hållplatsen står vi och väntar”
Nyheter Under veckan var åtta tågavgångar inställda mellan Värnamo och Jönköping under en och samma dag, och således drabbas våra invånare. Buss ersätter, men bussarna är fullsatta. – Vi är inte heller nöjda med situationen, säger tågchefen vid länstrafiken...
Varje dag är flera Krösatågsavgångar inställda och ersättningsbuss är insatt. Möjligheten att åka kollektivt har minskat sedan Krösatåget har bekymmer med sina fordon.
En läsare som pendlar in till Jönköping kommenterar:
– Det är mindre kaos vid busshållplatsen vid 7-tiden på morgonen. Det har under flera veckor inte funnits plats på buss 500 som bara åker förbi då den redan är fullsatt med passagerare. Kvar står ett 50-tal resenärer och undrar, vad händer nu? Sent om sider kommer det inställda tågets ersättningsbuss, men det ofta oklart vilken rutt de ska ta. Det är likadant när det är dags att resa hem.
Tågchef Rose-Marie Fredriksson vid länstrafiken i Jönköping förklarar läget med vagnsbrist, inställda tågavgångar och ersättningsbussar;
– Vi har haft en del problem tidigare och det är ett akut läge. Vi har räknat med att köra tågen och när det blir inställt på kort varsel så tar det lite tid för en ersättningsbuss att komma. Det är därför man som resenär går till ordinarie buss och det är då det blir fullt.
– Vi har en gammal fordonspark och nu har vi haft lite extra bekymmer. Vi jobbar hårt både med kort- och långsiktiga åtgärdsplaner. Vi är inte heller nöjda med situationen. Vi har många åtgärder som pågår men det tar tid. Vi har beställt nya vagnar, de tillverkas nu men löser således inte det akuta problemet. Under tiden måste vi hålla den befintliga plattan vid liv och vi har ett eftersläpat underhåll. Vi hyr in vagnar i den mån det är möjligt för att underlätta.
– När tåg ställs in oplanerat så har vi ingen buss som står på plats och väntar. Vi har en reglerad maxtid med operatören, från en halvtimma till en timma, som inställstid räknat till ursprungstid och de kommer så fort de kan, men en försening av tidtabellen är oundviklig när vi akut tvingas ställa in tågavgångar. Vi har fullt fokus på det här och vi önskar inte våra resenärer detta bekymmer nu när det är skolstart bland annat. Vi har haft extra otur nu helt enkelt, berättar chefen för tåg inom länstrafiken i Jönköping, Rose-Marie Fredriksson.
I tisdags var det åtta avgångar med Krösatåget som var inställda, under dagen är det tre avgångar som är inställda på grund av vagnsbrist. En av avgångarna, den vid 06.30-tiden har ersatts med två bussar, där en av dem är en direktbuss som går från Vaggeryd med ett stopp vid Rocksjön innan slutstationen Jönköpings resecentrum.
Tidigare har länstrafiken aviserat att det mellan 14 augusti och 13 oktober ersätts vissa tågavgångar mellan Vaggeryd och Nässjö med buss och anledningen är fordonsbrist.
Krösatågens problem har inget med järnvägsnätet att göra.
Bristande underhåll på fordonen har lett till den situation som nu råder.
Ansvariga på JLT skyller på än det ena än det andra men vill inte ta något som helst ansvar.
Operatören (SJ) försöker ATT hålla trafiken igång och tvingas skicka ut undermåliga vagnar i trafik vilket leder till nya akuta problem.
Mitt i krisen tar underhållsverkstaden semester och vagnarna står i kö utanför verkstaden.
Det kommer inte att bli bättre under överskådlig tid!
Håller med!
Det går inte att planera längre. Hela tiden rädd att inte komma i tid till sjukhus eller anslutande buss
Inte lätt att vara vardagspendlare nuförtiden. Tågen har blivit en händelse såsom går någon gång ibland, helt omöjligt att planera utifrån tidtabell eller den statiska appen som inte visar varken tågtabell eller huruvida bussar är inställda.
Det liknar mina fördomar om gamla grå östblocket. Bussar och tåg kommer när de kommer. Skitigt, rostigt och hållplatser med undermåligt eller trasigt skydd för väder och vind. Ett tåg med plats för 250 ersätts med buss med plats för 45. Nya bussar som har fjädring från en stridsvagn, ändå är vi fler och fler tappra som åker.
Göran Lemke. Tror du att utan säkningen av bränsleskatten att utbyggnad av järnvägsnätet har någon betydelse. Det har ju inte hänt något där trots att vi har haft höga drivmedelsskatter länge. Då är ju din åsikt. Ju högre drivmedelsskatter ju fortare går utbyggnad av järnvägsnätet.
Tågtrafiken i denna regionen är under all kritik.
Alltid ursäkter hit och dit, sommar som vinter.
Åker därför alltid buss sedan något år tillbaka.
Tyvärr är det så att sänkning av drivmedelsskatt går före utbyggnad och underhåll av järnvägsnätet😡 Det blir säkert fler bussar i framtiden!