Teknik på förskolan
Nyheter Mycket tekniska funderingar blev det under studiedagen på Fågelfors förskolan
Under studiedagen har Fågelfors förskola pratat om digitala verktyg och på vilket vis förskolan kan göra dem tillgängliga för barnen. Förskolan vill att de digitala verktygen ska komplettera det andra materialet som finns på avdelningen och bli ett vardagligt verktyg.
Det är viktigt att tidigt lära barnen ett förhållningssätt till digitala verktyg som bland annat innebär respekt och ansvar. Det kan oftast handla om att fråga innan en bild tas på min kompis.
– På förskolan pratar vi inte om att ”spela på Ipads”, utan vi benämner det att ”vi arbetar med lärplattan”. Vi vill att barnen ska bli aktiva och inte bara vara passiva konsumenter av vad andra har producerat och vi väljer appar som inbjuder till samspel och där barnen själva kan vara med och forma innehållet, menar Michaela som jobbar på förskolan.
– Vi tror att vi lär mycket en sådan här dag, både de som lyssnar på andra som berättar , men även de som får ”sätts ord” på sin verksamhet och berätta om hur de arbetar, säger Kerstin Nordenstam på Remida.
På avdelning tre arbetar Michaela, Anna-Britta, Emma och Annelie.
Robotar, så kallade Blue-Bots används på många både förskolor, fritidshem och skolor. Barnen kan med hjälp av dem lära sig enkel programmering och träna sig i datalogiskt tänkande. De bygger egna kreativa banor av t.ex. kakelplattor där robotarna kan köra.