Nyheter

Tycker till om oskyddade trafikanter

Nyheter Vi presenterar en insändare från en läsare i Vaggeryd.

Dags att prioritera oskyddade trafikanter?

Vaggeryd är en liten tätort – så pass liten att man kan ta sig nästan överallt med cykel, om man har förutsättningarna. Framför allt är det barn och ungdomar som cyklar och tyvärr väljer alltför många vuxna att i stället ta bilen.

Kommunen har satsat på att ha många kilometer cykelväg, vilket ju naturligtvis är jättebra. Men man glömmer ofta bort att tänka på oskyddade trafikanter när man bygger vägkorsningar, överfarter med mera. Korsningar byggs ofta så att bilar har företräde, kanske för att man tycker att oskyddade trafikanter inte ska uppleva en falsk trygghet.

Detta är ju helt uppåt väggarna, våra barn cyklar och vi vuxna sitter i våra skyddade burar och har tyvärr ofta dessutom företräde framför de som är oskyddade. Det blir ännu värre av att barn faktiskt upplever falsk trygghet i de otal dåliga korsningar och överfarter som finns. Hur ofta ser man inte en bilist stanna (som egentligen inte behöver stanna) för ett barn på en cykel som glatt cyklar ut i vägen utan att titta åt andra hållet, där det kanske finns en annan bilist inte är beredd på att stanna.

Problemet är alltså att det oavsett blir en falsk trygghet. Och är det oklara skyltar, markeringar och regler för oss vuxna, vad är det då inte för barn?

Är det inte mer logiskt att vi vuxna alltid är beredda att stanna där det kan komma cyklar, exempelvis vid en ordentligt uppmärkt cykelöverfart, i stället för att vi ska lägga ansvaret på våra barn att de ska stanna där det kan komma bilar? Alldeles oavsett ska både barn och vuxna alltid stanna en gång för mycket, och ta det säkra före det osäkra. Det måste vi alla bli bättre på.

Några exempel:

• Korsningen Sveavägen – Nådastigen.
Cykelväg från fyra olika håll. Höga farter på Nådastigen, bristfällig skyltning och väldigt många barn och ungdomar som korsar. Klockan 08.00 en vardag är det otroligt hög aktivitet här. De flesta tar det lugnt och respekterar varandra, men det räcker med ett enda missförstånd eller en trafikant som är distraherad eller kör för fort, för att olyckan ska vara framme.

Förslag: Farthinder. Sänka till 30 förbi korsningen. Göra ordentliga cykelöverfarter samt övergångställen, det vill säga ge cyklister och gångare företräde.

• Korsningarna Nådastigen – Götaforsvägen, samt Götaforsvägen Södraparkvägen.
Barn och ungdomar från Södra park på väg mot Hjortsjöskolan ska här över två oklara och farliga korsningar.

Förslag: Ordentliga cykelöverfarter samt övergångställen, ge cyklister och gångare företräde.

• Korsningarna Storgatan – Nådastigen samt Stationsgatan.
Här blandas det hej vilt mellan hur vägarna, trottoarerna samt markeringarna ligger. Ska du cykla eller gå förbi Ica över järnvägen och mot skolan, passerar du två farliga och oklara korsningar. Dessutom är det oklart var cykelväg börjar och slutar.

Finns ett otal fler exempel på dåliga korsningar i Vaggeryds tätort, säkerligen i kommunens övriga tätorter också. Vi ska dock inte glömma att det faktiskt går att göra rätt: Den i övrigt kritiserade ombyggnationen av korsningen Götaforsvägen – Storgatan, är ett bra exempel där man lyckats göra en trygg överfart för oskyddade trafikanter. Likaså den nya rondellen i Skillingaryd där man lagt dit övergångsställe.

Är det inte på tiden att vi prioriterar våra gång- och cykeltrafikanter i det här avseendet? Ska inte våra barn kunna cykla säkert utan att behöva riskera att feltolka en bilist? Är det inte bättre att ge oskyddade trafikanter företräde som standard och samtidigt jobba med att vi ska respektera varandra och alltid ta det säkra före det osäkra. Kanske vi i bästa fall blir fler som cyklar, både utan och med barn.

Cyklist, gångare och bilist

Taggar

Dela


8 reaktioner på Tycker till om oskyddade trafikanter

När jag gick i skolan på 80 talet hade vi en dag där vi fick lära oss trafikreglerna och trafikvett för cykling. Minns hur vi fick cykla o lära oss sträcka ut handen titta höger vänster och cykla på rätt sida. Idag är mobilen största problemet. Inte gatorna

Sedan vore det ju bra om alla som vurmar om barnens säkerhet lär sina barn sätta på lyset på cyklarna och att ni ser till att era barns cyklar är lagliga vad det gäller lysen och reflexer!
60–70 procent av ungarna som cyklar till skolan vet tydligen inte om vilka skyldigheter de har….

Frågvis:
Poängen är att cyklister och gångtrafikanter ofta är barn, och att de redan upplever en falsk trygghet vid passager och framför allt oklarhet i vad som gäller. Gå av cykeln och leda cykeln över bör nog alltid gälla oavsett vem som har företräde.

Man kan också vända på din formulering och se det farliga i att bilar kör förbi cykel- och gångpassager i 50 kilometer i timmen för att det är deras rätt.

För att förtydliga, cykelpassage och gångpassage innebär att cykel och gångare ska lämna företräde.

Cykelöverfart och övergångsställe, innebär att cykel och gångare har företräde.

Båda varianterna ställer krav på att båda parter är uppmärksamma och tar hänsyn till den andras hastighet mm.

Kommunen satsar i stort sett bara på den förstnämnda, där cyklister och gångare inte har företräde.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/

Varför ge dom falsk trygghet som det skrivs? Gå av cykeln och titta åt bägge hållen sen gå/cykla över.
Företräde för cykel kommer innebära att folk kastar sig ut i 20 kilometer i timmen för det är deras rätt.
Har panikbromsat tillräckligt många gånger precis när jag upptäcker cyklisten som kommer från en död vinkel i städerna.

Tack för din insändare. Vill gärna tillägga.
Detta gäller mängder av skolbarn, som cyklar.

När de kommer från Storgatan och svänger först in på Nådastigen för att sedan köra in på Bagarens väg. De kommer till Fabriksgatan och ska då svänga till vänster bort mot Sporthallen (i den korsningen finns en förrådsbyggnad).
Vill nog påstå att det är inte många som kollar åt höger innan de i god fart fortsätter bort till sin skola.

Håller helt med insändaren. Vid Slättens förskola är det heller ingen reducering av hastigheten och saknar övergångsställe. Då ska man veta att flera avdelningar på förskolan dagligen går över Jönköpingsvägen för att ta sig till skogen.
Enligt ett medborgarförslag som inkom 2020-01-30 avslog tekniska nämnden förslag att sänka hastigheten vid Slättens förskolan samt göra övergångsställe där.
Utanför Götafors skola är det visserligen reducerad hastighet men tyvärr är det bara i direkt anslutning till en så kallad cykelöverfart. Detta resulterar i att trafiken både gasar och bromsar precis utanför skolan, med allt vad det innebär.
Övergångsställe saknas helt.
Motiveringen från tekniska nämnden vid sitt avslag var att det stoppar upp flödet i trafiken…
Men i Skillingaryd där gick det tydligen bra med övergångställe…

Prioritera våra cyklister och fotgängare som oftast är våra barn.
Bygg övergångsställen nu!

Lämna ett svar