Nyheter

Vaggeryd sjunker i skolornas kommunranking: ”Statistiken spökar”

Nyheter Nu har den årliga rankingen över hur eleverna i grundskolan presterar kommit. För Vaggeryds del är det ingen munter läsning då kommunen sjunkit som en sten sedan ifjol.

Per-Erik Lorentzon. Foto: Sara Mejving

I fjolårets ranking låg Vaggeryd på en 85:e plats av landets 290 kommuner. I år har man rasat 120 placeringar, till en 205:e plats i kommunrankingen.
– Vi har inte lyckats med vår matematik i år helt enkelt. Våra nior har för låg andel som har godkänt i matematik i år., säger Per-Erik Lorentzon som är chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Vaggeryds kommun.

Per-Erik Lorentzon berättar att man har analyserat resultatet.
– Sen är det så att statistiken spökar för oss enormt mycket, för vi är en ganska liten kommun med ganska få niondeklassare. Så varje elev är ju ganska viktig i procent, säger han och fortsätter:
– Jag kan inte se att vi har något särskilt att jobba med. Ser jag på de nationella proven så ligger vi inte sämre till exempelvis.

Taggar

Dela


13 reaktioner på Vaggeryd sjunker i skolornas kommunranking: ”Statistiken spökar”

Herregud (förlåt uttrycket), men nu är det väl dags att ni föräldrar, som har barn i skolåldrarna, verkligen tar reda på vad som sker i skolan och vad eleverna gör (eller rättare sagt inte gör) där.

Att basera sin information på vad ”barnen säger” känns lite för enkelt. Faktum är att en del elever (absolut inte alla) inte gör något alls på lektionerna och inte heller hemma (typ läxor) och då är det enklaste att gnälla på att lärarna/personal inte gör sitt jobb.

Jag vet att många lärare sliter ”arslet av sig” för att ge eleverna den kunskap de ska besitta inför högre studier. Många lärare jobbar till och med på sin fritid för att tillgodose både elevers och föräldrars önskemål, frågor med mera.

Du, förälder, som har barn i skolan (oavsett nivå), varför inte engagera sig mer i din sons/dotter utbildning, till exempel genom att följa upp barnens läxor. Tyvärr är det väl så också att respekten för vuxna (föräldrar, lärare och personal) försvunnit hos många barn och klimatet är väldigt hårt. Läraryrket är ett av de viktigaste yrkena som vi har, men jag personligen skulle aldrig kunna klara av det. //Leve lärarkåren

Förra året gjordes inga nationella prov, kanske resulterade det i glädjebetyg och en placering kommunen egentligen inte förtjänade?
Har ni kollat med lärarna på Fenix om de upplever att årets ettor kan mindre än tidigare år?

Det är ju inte första gången Per-Erik klagar på statistiken. Klart är att efter tre barns hela skolgång så ser jag att skolan försämrats. Med 25 års perspektiv så ser ut lärarlösa lektioner och ej tillsatta vikarier. Även oengagerade lärare som inte kompenserar för frånvaro. Otaliga lektioner framför allt under gymnasietiden som ställt in samt bristande engagemang för att utveckla, ta ansvar och bidraga. ”Tillsammans” är ett tomt ord när det gäller framför allt gymnasieskola och det skall ändå vara ett av kommunens starkaste värdeord. Vuxenutbildning och att svara på flexibilitet och omvärldsperspektiv är inte ens värt att nämna i sammanhanget. Vad hände med Sveriges tillväxtkommun ”där hjulen alltid snurrar”? Nu är det dags att politiken tar ansvar och inte sitter i knät på BUN – barn- och utbildningsnämnden. Det finns många duktiga och engagerade lärare, men engagemang och styrning kommer uppifrån.

”Luttrad”
Jag har exakt samma upplevelse som du, dock ”bara” 20 års perspektiv, och tre barn/ungdomar tröskande igenom Vaggeryds skolor, från sex år, via låg-mellan-högstadie, slutligen Fenix.
Jag har aldrig varit med om något liknande!
Lärarlösa lektioner, inga vikarier, läxor utan genomgång hemskickade, hux flux ”lediga” från skolan på grund av att läraren inte dykt upp, byte av mentorer (tror vi räknade till 22 första barnets 6–14 år)
Turligt nog har barnen varit ambitiösa, haft ”lätt för sig” och på så vis klarat skolan.
Stackars de barn och föräldrar som eventuellt behöver särskild hjälp…
Betygsättningen?
Ett barn tyckte matten var tuff, fick E, klassen fick så småningom annan lärare, fick B?! Hur är det ens möjligt att gå från E till B på en termin. Barnet gjorde detsamma studiemässigt…
Har två äldre, numera vuxna barn också, som tack och lov vuxit upp och gått i skolan i en annan, mycket större stad.
Skillnaden är monumental…
En termin kvar för yngsta barnet i trean på Fenix, sedan behöver vi aldrig mer tänka på skolan i Vaggeryds kommun (Fenix har dock visat sig vara bäst utav de tre skolorna de gått i 👍🏻)
Att uttala sig med ”kan inte se att vi har nåt särskilt att jobba med” är nog faktiskt förklaringen till resultatet!

Ska förtydliga att vi jobbar med väldigt mycket saker för att alla elever ska få godkänt i alla ämnen. Det målet ligger fast som det viktigaste i vår verksamhet. Rankningen (som artikeln handlar om) är självklart inget roligt men det är inget som ändrar kursen för vårt utvecklingsarbete.

Per-Erik Lorentzon
Skolchef

Per-Erik
Detta har vi hört att ni gör i 20 år nu! ”Jobbar med väldigt mycket saker” och ”målet ligger fast”.
Varför händer då inget konkret?
Varför når ni aldrig det där ”målet” (målet har varierat igenom åren, just nu verkar det sänkts till ”godkänt betyg”?)
Jobbar ni kanske med fel saker, på fel sätt?
Hade jag jobbat med ”väldigt mycket saker” i 20 års tid, med ett fast mål, och aldrig lyckats nå målet, resultat, hade jag utvärderat, och bytt riktning för länge sen!
Ett privat företag med den inställningen hade gått i konkurs…

Har själv barn i skolan och hör väldigt ofta

Läraren lyssnar inte, följer bara en uppsatt målbild och bryr sig inte om att vi är olika och på olika nivåer, uppnosiga lärare, ta inte hänsyn till kort tid på exempelvis prov och läxor, läraren är sjuk = flera veckor i rad och då får man extra lång rast.
Inte plugga extra för det är ingen som kan ge uppgifter och så vidare.
Jag är medveten om att barn är barn och tolkningar är tolkningar men att jobba med, det finns
Det finns väldigt mycket skolan samt elever skulle behöva jobba på…
Alla är delaktiga
Finns en anledning till att exempelvis matten inte funkar
Och det är inte alltid elevens fel

Har en dotter som går i nionde klass som flertal gånger påpekar att vissa lärare trycker ner elever vid sina omdömen, att elever inte kan uppnå bättre resultat istället för att stötta och höja eleverna.
Dags att höja kompetensen hos lärare hur de ska höja elever.

Haft barn på högstadiet och kanske dags att granska lärarna, rektorer och övrig läropersonal så att det hjälper eleverna på rätt sätt och inte stjälper elever. Hänt lite väl många elever tyvärr. Inte konstigt att en del inte får någon vettig utbildning efter 9:an då de inte sätter in rätt resurser direkt.

Varför ser man inte att man har något särskilt att jobba med? Vill Vaggeryds kommun inte att 9:orna utvecklas? Målet måste väl ändå vara att alla 9:orna går ut med godkänt betyg.

Lämna ett svar