Nyheter

Vaggeryds Vindbrukspark ”återuppstår”

Vaggeryds Vindbrukspark ”återuppstår”

Nyheter I oktober 2013 presenterades en vindkraftsatsning i miljardklassen i västra delen av Vaggeryds kommun.

Sedan dess har det varit tyst kring Vaggeryds Vindbrukspark  – fram till nu.
Tisdagen den 5 april är det dags för ett samrådsmöte på Fenix i Vaggeyd kring den i särklass största vindkraftsatsning som planeras i Vaggeryds kommun. Målsättningen är att byggstart ska ske 2019.
Det handlar om 27 vindkraftverk som ska byggas mellan mellan Rydsberget i Åkers socken i söder och Åsthult i Byarums socken i norr.

Bakom projektet står HS Kraft AB , ett företag som dock bytt namn och numera kallar sig Baywa r.e. Den gamla partnern Havgul Clean Energy finns kvar i projektet.
Det första samrådet hölls alltså för två och et halvt år sedan. Nu har processen gått vidare till nästa samråd. Anledningen till att det tagit så lång tid att gå från steg ett till två är nog främst att det varit svårt att få vindkraftsatsningar lönsamma. Under tiden har vindparkområdets miljö- och naturvärden noga analyserats.
Vaggeryds Vindbrukspark är ett  projekt i miljardklasen som berör sammanlagt 60 fastighetsägare och där de 27 vindkraftverken som lär resa sig maximalt 205 meter över marken är grupperade på fem områden.

Det största omfattar 14 vindkraftverk från Hagstad i söder till Ljussegren i nordväst och Rumperyd i nordöst. Där kommer man i framtiden kanske att kunna se en skog av blinkande varningslampor i framtiden.

Det sydligaste området sträcker sig från Rydsbergets topp i nordostlig riktning upp mot Ljungafors vid Österån och får plats med tre vindkraftverk.
Från linjen Pukarp-Uljeshult i söder planeras fem vindkraftverk upp mot en linje Malmbron-Uddebo.
Vid en bergtäkt sydväst om Boarp i Byarums socken blir det ett vindkraft och dessutom ytterligare fyra verk i nordsydlig riktning väster om Högås-Åsthult.
Varje vindkraftverk kräver ett utrymme på cirka 2 000 kvadratmeter men också bättre vägar än vad som nu finns i området. Vindkraftverkens delar har ju den egenheten att de är långa och tunga vilket kommer att kräva att vägnätet rätas, breddas och förstärks.

Dela


Lämna ett svar