Vagnsmuseum invigs i hembygdspark
Nyheter Under nationaldagens eftermiddag invigs det fina vagnsmuseum i Skillingaryds hembygdspark. – Vi har en fantastisk industrihistoria från 1700-talet, efter två års arbete kan vi nu öppna dörren, berättar Bernt-Ola Hugosson.
Vi möter upp Ken Frick, Uno Jonsson, Bernt-Ola Hugosson och Jenny Larsen i Skillingaryds hembygdspark under fredagsförmiddagen. Under måndagens nationaldagsfirande är det invigning av det fina vagnsmuseum som nu är iordningställt. Det är Tofteryd-Hagshult Hembygdsförening som tillsammans med Östbo Historiska sällskap tagit fram dokumentation om bygdens industrihistoria och har hittat vagnar av olika slag som funnits i lador, ladugårdar och uthus.
– Vi inviger vagnsmuseet på nationaldagen. Vagnarna som finns här har varit i stallarna i bygden och samtliga har använts. Min morfars vagn är här och den körde han bakom hästen fram tills han köpte bil 1951, berättar Uno Jonsson.
Det har funnits 240 verkstäder runtom i bygden, varav 52 verkstäder bara i norra delen av Åkers socken. I området har Bernt-Ola och Uno hittat information via Länsmuseum ”Götaströms bokföringsbok” från 1700-talet. I boken finner man anor från 1700-talet, när bygdens vagnstillverkare köpte stångjärn som betalades med leverans av träkol från den egna skogen. Koncentrationen av smedjor kring Götaström tyder på att första åkdonstillverkningen gjordes i här och allt tillverkades även här till 1800- och 1900-talets vagnar, såsom hjul, fjädrar, smide, dynor och trädetaljer…
I den gamla stugan visas likvagnen från 1940 och fjäderåkvagnen från 1930 som är byggd av J.E. Johnssons Åkdonstillverkning. Vagnen såldes senare på en marknad i Värnamo till Adolf Ericsson från Hultet i Kärra. En promenadvagn som var lite enklare modell och en promenaddroska som är lite finare modell. En handfull av de främsta vagnstillverkarna i bygden hade också en egen katalog där fina skisser visar varje åkdon.
– Vi hade ett tryckeri i Klevshult som i början av 1900-talet flyttades till Häradsö. Intressant historia det också, berättar Bernt-Ola Hugosson.
Berättelserna avlöser varandra om dåtidens bygd:
– En biljett till Amerika kostade lika mycket som en ko. Det var bara de som hade det gott ställt som tog sig över till Amerika. De fattiga fick stanna kvar här hemma och åkdonstillverkningen har räddat många familjer, berättar Bernt-Ola Hugosson.
Två år har det tagit för sällskapet att iordningställa det gamla vagnsmåleriet och vagnarna samt all den fantastiska dokumentation som från måndag eftermiddag kommer att avnjutas i hembygdsparken.
I byggnaden där vagnarna finns är ”Ljungbergs magasin”. Byggnaden stod tidigare vid Källeliden i korsningen till Brunnsgatan. Där började A Ljungberg sin åkdonstillverkning. Magasinet användes fram till mitten av 1900-talet som målarverkstad och magasin på första våningen och på andra våningen sadelmakeri, tillverkning av pendyler med mera. Magasinet räddades av några hembygdsentusiaster och politiker från rivningshysterin under 1970-talet. Magasinet plockades ned och flyttades på 80-talet till hembygdsparken under ledning av Uno Lööv. Magasinet stod klart och invigdes 6 juni 1983. Vid samma tidpunkt utökades hembygdsparken norrut och omfattar nu hela kvarteret Marielund.
1989–1993 slutförde studiecirkeln ”Gräv där du står” under ledning av Erik Nykvist iordningställande av vagns- och hantverksmuseet. På första våningen i hantverksmuseet visas olika hantverk och tillverkning från Skillingarydsbygden.
Vaggeryd där hjulen allltid snurrat och snurrar