Våra elever har en kilometer till skola
Nyheter Varje höst börjar omkring en miljon elever skolan efter sommarlovet. Avståndet till skolan skiljer sig dock åt beroende på skolform. I Vaggeryds kommun har högstadieeleven 1,1 kilometer i medianavstånd mellan hem och skola
Elever som går i kommunala skolor har oftare kortare avstånd till skolan än elever i friskolor. Faktorerna som påverkar resvägens längd är flera, visar SCB:s undersökning.
I Vaggeryds kommun går 582 elever i högstadiet och SCB:s siffror visar att medianavståndet ligger på 1,1 kilometer mellan hem och skola. I låg- och mellanstadiet går 1 123 barn och där ses ett avstånd mellan hem och skola 0,9 kilometer i medianavstånd. I snitt har samtliga elever i Vaggeryds kommun 1,0 kilometer.
Hur långt man har att resa avgör på vilket sätt man tar sig till skolan. Enligt närhetsprincipen har man som grundskoleelev rätt att gå i en skola som ligger nära hemmet. Men hur långt man har från hemmet till skolan beror ofta på var i landet man bor.
I genomsnitt har landets grundskoleelever ungefär 1 kilometer från hemmet till skolan. Lomma har landets kortaste genomsnittliga avstånd, på 600 meter. Bjurholm har ett genomsnittligt avstånd på 6 kilometer och det är landets längsta.
– Alla fem kommuner med längst genomsnittligt avstånd mellan hem och skola är kommuner med en relativt liten befolkning, under 10 000 invånare, säger Tova Bergman, utredare på SCB.
Vilken typ av kommun man bor i, storstad eller landsbygd, avgör ofta hur långt man har till sin skola. För elever som bor i Stockholm, Göteborg och Malmö och kommunerna runt omkring dem, är det genomsnittliga avståndet till skolan 900 meter. För elever som bor i landsbygdskommuner, som till exempel Båstad, Arvidsjaur och Strömsund, är avståndet ungefär 1,3 kilometer i genomsnitt.
De genomsnittliga avstånden varierar också mellan åldrarna. Elever som går i högstadiet har generellt längre genomsnittligt avstånd till skolan, medan elever i låg- och mellanstadiet har något kortare. Oftare finns det en låg- och mellanstadieskola i små samhällen på landsbygden, medan högstadieskolor ofta är placerade i tätorterna.
Avståndet mellan hem och skola är i genomsnitt längre för de elever som går i fristående skolor jämfört med dem som går i kommunala skolor. För elever som går i en kommunal skola är avståndet i genomsnitt knappt 1 kilometer, medan det för elever som går i en fristående skola i genomsnitt är 2,3 kilometer. För både kommunala och fristående skolor är avstånden mindre i storstäder och större på landsbygden.
Oavsett kommungrupp är det genomsnittliga avståndet mer än dubbelt så långt mellan hemmen och fristående skolor jämfört med kommunala. Elever som går i fristående skolor reser alltså i genomsnitt längre till skolan, och det gäller både de som bor i landsbygdskommuner och de i stora och små städer.
– Skillnaden i avstånd mellan hem och skola för friskolor och kommunala skolor kan bero på att barn som går i kommunala skolor ofta går i den skola de blir placerade i. Har de gjort ett aktivt val att gå i en friskola så innebär det ofta en längre resväg, säger Tova Bergman.
Enligt det fria skolvalet har skolelever rätt att söka sig till vilken skola de vill, vilket gör att det är vanligt att ha en skola på närmare håll från hemmet än den man går i. Av landets grundskoleelever går 44 procent inte i sin närmaste skola. Att en elev inte går i sin närmaste skola betyder inte alltid att den har gjort ett aktivt val. Det kan finnas många olika anledningar till att man går i en skola längre bort.
– Det är betydligt vanligare att elever som bor i en storstad har längre resväg till skolan. Kommuner som är mer tätbefolkade har ofta fler elever som inte går i den närmaste skolan. I större städer finns ofta fler skolor på nära håll, vilket därmed ger en större valfrihet, säger Tova Bergman.
Fakta om statistiken: För att bedöma avståndet från hemmet till skolan har vi utgått från samtliga folkbokförda elever som är registrerade i årskurs 1 till 9, läsåret 2022/23. Vi har använt elevens bostadsadress och skolans adress. Avståndet till skolan har mätts fågelvägen.
Källa: SCB
Problemet är att avstånden mellan hemmen och skolan inte är normalfördelade – eller åtminstone tror jag inte de är det tills du överbevisat mig.
I min föreställningsvärld finns det många som bor i tätorten med skolan och har kort skolväg. Sedan finns det ett mindre antal elever som har rejält lång skolväg, och ett påtagligt problem av detta. Ett bra mått på resebevären skulle kunna vara hur långt de 90 procent med längst resväg har, eller något liknande. Det är den gruppen som behöver hjälp, inte de som går till skolan på fem minuter.
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun vad gäller nomenklaturen.
Medianavståndet handlar om hur långt en enda elev har till skolan. Av 1 123 barn har 561 barn kortare avstånd än medianavståndet och 561 har längre avstånd. Medianavståndet är totalt okänsligt för om exempelvis 100 barn skulle ha 50 mil till skolan.
Medelavståndet är däremot känsligt för de där 50 milen. Om där är 10 elever och 6 av dessa har 1 mil till skolan och 4 elever har 50 mil så blir medelavståndet 1+1+1+1+1+1+50+50+50+50 dividerat med 10, det vill säga 206:10 = 20,6 mil. Men medianavståndet är bara 1 mil.
—————-
Vad är då genomsnittligt avstånd? Jag uppfattar att det begreppet egentligen betyder medelavståndet, men tycker det känns tveksamt om det är det artikelförfattaren menar. Det känns som om man kanske blandat äpplen och päron. Åtminstone borde man tydligare ha definierat vad det är man talar om.