Nyheter

Varför mörkar S i järnvägsfrågan?

Nyheter Det har kommit fram mer fakta och Liberalerna Vaggeryds kommun vill att ett omtag tas när det gäller beslutet om att bygga ny järnväg mellan Byarum och Tenhult, alternativt behålla järnvägen i Tabergsdalen. Läs debatten från Liberalerna här.

Liberalerna Vaggeryds kommun vill att ett omtag tas när det gäller beslutet om att bygga ny järnväg mellan Byarum och Tenhult, alternativt behålla järnvägen i Tabergsdalen. Bild: David Alin

Vaggeryds kommun är remissinstans för nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Kommunstyrelsens ordförande Kenth Williamsson (S) har genom ordförandebeslut lämnat ett remissvar. Det som går att utläsa av detta remissvar är att det ska vara smidigt att åka tåg mellan Värnamo station och Jönköpings resecentrum. Några synpunkter på det som ligger mellan dessa stationer finns inte.

Liberalerna anser att detta ärende borde hanterats i kommunstyrelsen. KSO ska, vad vi förstår, bara ta ordförandebeslut i ärenden som är så brådskande att beslut från KS inte kan avvaktas

Listan över remissinstanser släpptes 2025-09-30. Thomas Axelsson (KD) ställde en fråga om när detta ärende skulle behandlas i kommunstyrelsen 2025-11-05. KSO kunde då inte komma med ett begripligt svar. 2025-11-24 hade KS ytterligare ett möte. 2025-11-25 tog KSO ett ordförandebeslut. 2025-12-30 ska remissvar vara hos Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Ännu en märklighet är att remissvaret verkar ha skickats till Region Jönköping. I skrivande stund är inte remissvaret registrerat på regeringens hemsida.

Vad borde remissvaret innehållit?

Det har kommit fram mer fakta och Liberalerna Vaggeryds kommun vill att ett omtag tas när det gäller beslutet om att bygga ny järnväg mellan Byarum och Tenhult, alternativt behålla järnvägen i Tabergsdalen.

När sträckan Byarum – Tenhult började planeras i slutet på 00-talet så såg planerna för Stigamo helt annorlunda ut. De tidiga planerna på kombiterminal utmed nya sträckan har slopats. Kombiterminalen Båramo i Vaggeryds kommun har utvecklats i anslutning till den befintliga järnvägen. Detsamma gäller kombiterminalen Torsvik som även den planeras i anslutning till befintlig bana.

Några andra exempel:

Restid

Trafikverket anser att resan med nuvarande sträckning tar 72 minuter. En titt på tidtabellen visar att det finns avgångar som tar 64 minuter. Trafikverket har genom att minska antal stopp på den nya sträckningen kortat resandetiden till 52 minuter.

Via Tabergsdalen                                                          Ny sträckning

64 minuter                                                                      52 minuter

8 stopp                                                                             3 stopp

Når 42 000 invånare                                                    Når 28 000 invånare

 

Föreslagna stopp på den nya sträckningen är Skillingaryd, Vaggeryd och Huskvarna. Att tåget ska stanna i Huskvarna är ett absolut krav då det krävs ett mötestopp på den mycket trafikerade Jönköpingsbanan.

Hela sträckan mellan Jönköping och Värnamo är 75,5 kilometer lång. Resultatet av föreslagna spårgeometriska åtgärder på nuvarande totalsträckning visar att det går att ha halvtimmestrafik med en restid på 48 minuter och samtidigt behålla antalet stopp.

Pendlingsbenägenhet

Det är här vi har de viktiga argumenten för att behålla nuvarande sträckning. Vi vill att antalet pendlare på elektrifierade tåg ska öka, inte minska. Tar vi bort sträckningen över Tabergsdalen där det bor 15 000 invånare kommer antalet pendlare att minska. Nuvarande sträckning har också stopp vid Asecs köpcenter som har 5,3 miljoner besök årligen. Länssjukhuset Ryhov som är länets största arbetsplats med 400 000 patientbesök ligger också i närheten. Torsviks logistikområde med planerade 10 000 arbetstillfällen bör också nämnas.

Kollektivtrafiken bör finnas där människor bor och arbetar. Inte någon annanstans.

Godstransporter

Det planerade triangelspåret i Alvesta innebär att de godsflöden som planerades med nybyggnationen inte längre kommer uppstå. Godsbangården i Jönköping ska läggas ned och flytta till Torsviksområdet. Godsflödet kommer att hanteras från söder.

Övrigt

Det är tänkt att 500-bussen försvinner när nya järnvägssträckningen är klar.

Det finns en stor folklig opinion för nuvarande sträckning. Facebookgruppen ”Rädda järnvägen i Tabergsdalen” har när detta skrivs 1 600 medlemmar.

Slutligen önskar Liberalerna läsarna på Skillingaryd.nu God Jul och Gott Nytt år

Staffan Larsson
På uppdrag av
Liberalerna Vaggeryds kommun

Taggar

Dela


4 reaktioner på Varför mörkar S i järnvägsfrågan?

Det är mycket som är oklart och konstigt i det här ärendet. Enligt uppgifter från facebookgruppen ”Rädda järnvägen i Tabergsdalen” så kvarstår informationen planeringen att det inte kommer att finnas någon station i Vaggeryd utan bara i Skillingaryd. Hur går det ihop med informationen om att lägga ner 500-bussen? Finns mer att gräva i här.
Också ytterst märkligt att kommunstyrelsens ordförande egenmäktigt har tagit beslut i en fråga som påverkar så många människor.
Som rubriken antyder: varför mörkas det i frågan?

Behåll 500-bussen som fungerar! Skippa tåg från Vaggeryd till Jönköping för det är få, väldigt få åkande. De åker 500-bussen som går ifrån där folk bor och stannar på ställen där folk arbetar till exempel. Så förstör inte en fungerande busslinje.

Herr Seger,
”Den sanna demokratin” är moderat införd av förre moderata ordförande i kommunstyrelsen.
I ”den sanna demokratin” räcker det med ett ordförandebeslut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *