Varnar för blufftävling på sociala medier
Nyheter En ny tävlingsbluff florerar på sociala medier. – Det kan vara bra att media varnar, säger en läsare.
En läsare har i veckan gjort oss uppmärksammad på en ny typ av bluff som florerar på sociala medier i form av pristävlingar av olika slag. Genom en grupp tillägnad en matbutiks supportrar kan intresserade möjligheten ställa upp i en tävling där de kan vinna matkuponger med värde på upp till 15 000 kronor. Det handlade om en gissningstävling där man ska gissa vilka siffror som syns. Läsaren skrev ett svar och blev senare kontaktad av företrädare för bolaget via personlig chatt.
I chatten skriver bolagets företrädare att för att vinna ett pris så ska man dela företagets inlägg på sin profil och i 15 andra grupper på sociala medie-plattformen. Läsaren gjorde inget av detta, men senare tog bolaget kontakt med läsaren på nytt. I chattmeddelandet skriver de att läsaren var en av 100 lyckliga personer som får ett presentkort på 15 000 kronor. Dock finns ett problem: för att komma åt pengarna ska personerna trycka på en länk. I det läget bestämde sig läsaren för att undersöka om matvarukedjan har några aktuella tävlingar. En snabb undersökning visade att livsmedelskedjan inte hade några aktiva tävlingar och läsaren bestämde sig då att kontakta tidningen för att uppmärksamma problematiken.
– Det kan vara bra att media varnar, säger läsaren.