Nyheter

Vårt fokus är på eleverna

Nyheter Skolchefen, Per-Erik Lorentzon, svarar på gårdagens rankning som lämnades ut av Lärarnas riksförbund

Då har det kommit ännu en av många så kallade rankningar av hur kommuner sköter skolan. Denna gång är det Lärarnas riksförbund, LR, som valt ut fyra, som de tycker viktiga parametrar, att bedöma. LR säger redan i sin inledning att man kan göra dessa på olika sätt och det har de helt rätt i. Rankningar är inte något som utvecklar skolor därför att de bygger på att någon ska vara först och någon sist oavsett hur bra eller dåligt något är.

I den aktuella rankningen har LR utgått från fyra variabler: undervisningskostnad per elev, lärarlöner, lärarbehörighet och elevresultat med kontroll för kommunegenskaper – och sedan rangordnat dem. Resultaten publiceras sedan i de 20 bästa och 20 sämsta efter gängse sed hos de olika organisationerna som gör rankningar. Vad vi inte tycks reflektera över är om det verkligen är så att höga lärarlöner är ett bra mått på skolkvalitet. Det finns nämligen ingen undersökning som fastställer att bra studieresultat hos eleverna har sin utgångspunkt i höga löner hos lärarna. Ej heller finns det en koppling mellan undervisningskostnad och elevernas resultat. Att LR väljer just dessa variabler måste vi naturligtvis fundera över och värdera därefter.

I den här rankningen får Vaggeryd ett riktigt dåligt resultat, 285:e plats av 290 kommuner. Ett riktigt underbetyg med andra ord från Åsa Fahlén och LR och som Skolchef ska man naturligtvis skämmas ihop med de övriga 20 bottenkommunerna. Efter att tittat djupare bakom rankningen så kunde jag ganska snabbt konstatera att rankningen INTE utgår från de faktiska resultat kommunen har utan vad LR anser att man BORDE ha. Är det ens rimligt att göra en rankning på detta sätt? Vad skulle ni säga om en domare efter en avslutad match i ishockey säger att det lag som gjort minst mål vinner eftersom de BORDE ha gjort så utifrån sina förutsättningar? För Vaggeryds del går flera av variablerna i undersökningen åt fel håll. Vår faktiska lärarbehörighet faller exempelvis 50 placeringar från vad det faktiskt är till vad LR anser att det borde vara. Bilden nedan visar hur olika rankningen slår för olika kommuner som har mycket lika värde vad gäller andel lärare med legitimation och behörighet i ett ämne. Är det rimligt att ett likadant värde kan skilja 220 placeringar i en rankning?

Kommun Andel leg lärare + behörig i ett ämne LRs

rank

Finspång 68,1 132
Ödeshög 68,0 161
Vaggeryd 67,9 228
Tomelilla 67,8 209
Lessebo 67,7 8

Likadana exempel finns bland elevresultaten. Här är Vaggeryds resultat 212,6 i meritpoäng vilket ger en rankning på 220p, Gnosjö har 207,6p (alltså lägre) och får en rankning på 36. Att inte utgå från det faktiska resultatet i en rankning är en stor anledning att ifrågasätta hela undersökningen som LR gjort. Det är mer en bild av hur LR ser på kommunerna än hur kommunen klarar skolan. I det här skenet tycker jag att det är bra att hamna långt ner än att hamna högt upp. En hög placering innebär ju att man har en väldigt låg förväntansbild från LR.

Det är också viktigt att veta att LR värderar statistiken utifrån sitt perspektiv, en kommun med väldigt hög undervisningskostnad per elev och låga studieresultat kan i den här undersökning få en högre rank än den med låga undervisningskostnader och högre resultat. Ligger detta i skattebetalarnas intresse eller är det ett partsintresse? Statistik är heller aldrig bättre än det material som skickas in och hade vi bara 2017 varit observanta och inte bokfört en kostnad som egentligen skulle varit undervisningskostnad under övrigt i SCB rapporteringen hade vår rate gått upp säkerligen 100 placeringar. Hade vi liksom många kommuner redan 2017 permanentat lärarlönelyft och förstelärartillägg för våra lärare hade det säkerligen också gjort ett femtiotal placeringar vad gäller löner. Vaggeryd är definitivt inte en så dålig skolkommun som Åsa Fahlén vill göra gällande. Att vi har en förväntan att bli bättre håller vi självklart med om, det är ju själva grunden i allt kvalitetsarbete.

Huruvida vi hamnar lågt eller högt i den här undersökningen har således ringa betydelse för oss. Det som däremot har stor betydelse är våra elever, hur de trivs och vilka resultat de får. Den kategori i undersökningen som vi därför definitivt tar till oss och arbetar med varje dag är elevresultat. Vi är inte nöjda med de resultat vi har och kommer heller aldrig att vara det så länge vi ser att vi kan lyfta någon elev lite mer. Vårt fokus ligger nämligen på eleverna och inte de olika rankningarna. Vi kommer därför aldrig att upphöra med att arbeta för att förbättra skolresultaten oavsett hur bra eller dåliga de är i andras ögon.

Per-Erik Lorentzon
Skolchef
Vaggeryds kommun

Taggar

Dela


15 reaktioner på Vårt fokus är på eleverna

Kom inte med några bortförklaringar.

Om Vaggeryds kommun höjer lönerna som de gjort i Gnosjö så kanske de att få flr behöriga och kompetenta lärare.
Då kommer de högre upp i rankingen.

Jag tycker att de ska sluta anställa obehöriga lärare eller kompisanställa.
Som skolchef skall man komma med konkreta åtgärder för att förbättra siffrorna

Det är väl inte meningen att vi ska vända på tabellen?
Är det bättre att vara sist på detta resultat…

Det är många arga kommentarer här och mitt svar handlar inte om att bortförklara. Bara att förtydliga att den här rankningen inte handlar om faktiska resultat. Är någon av er intresserade av att se hur resultaten ser ut gå in på länken nedan.

Rött = de lägsta 25% Gult = mitten 50% grönt övre 25%.

Det är inte bra men det kan väl knappast sammantaget handla om att vara på plats 285 av 290…

https://www.kolada.se/?_p=jamforelse&unit_id=16596&tab_id=115126

Per-Erik
Skolchef

Intressant att skolchefen hänvisar till tabeller som visar att det är ÄN MER illa ställt med skolornas resultat i Vaggeryds Kommun än man kunde föreställa sig. Läget gick därmed från mörkgrått till nattsvart, stackars alla dessa elever som drabbats och kommer drabbas av det här.
Till herr skolchef: GÖR NÅT innan det är för sent. Agera istället för att leta nålar i höstacken för att rädda ansiktet

Håller med Ellen, så här dåligt har aldrig någonsin varit och värre kommer att bli med tanke på de ”behöriga” och guld värda lärare som har sagt upp sig och valt att gå till skolor i grannkommuner. Tyvärr tycker jag ”En skola i framkant” låter det så hemskt roligt när man tittar på resultatet.

Tänkvärt det där med ishockeymatchen och domaren! Jag har också en sak att säga till er som klagar och skriver negativa kommentarer, låt oss att se saker och ting från den positiva sidan, just nu ligger vi på en 6e plats i bakvänd ordning. Vårt fokus är på eleverna! Då kan ni fråga om varför även elevresultaten har blivit sämre (andel G från 57e plats i 2017 till 256e i 2018) källa: https://www.lararforbundet.se/basta-skolkommun/2018/vaggeryd

Svaret är enkelt, ”Det är samma domare”

Nu har jag inte läst rapporten men om det är lärarnas riksförbund som gjort undersökningen så kan man väl ändå anta att det åtminstone finns ett korn av sanning att något inte står helt rätt till med skolorna i kommunen?

Ni som har barn som går eller nyligen gått i grundskolan kan antagligen väga in om skolan generellt sett upplevs som bra i kommunen.

Känns som att man förväntar bra jobbat för en dålig resultat? Tycker att ni pratar mycket men visar lite, allt finns fint skrivet på papper i en rutin men ingen säkerställer att det uppfylls. Kanske dags för en facelift i organisation.

Är det därför vissa barn inte fått tillgång till den skolgång de har rätt till? Det finns barn i vaggeryds kommun som gått utan undervisning flera terminer, som berövas på sin rätt till utbildning, sin sociala kontakt med vänner och lärare. Vaggeryds kommun har stängt ute och sett hinder istället för att lösa situationen. Så inlägget är en sanning med modifikation i mina ögon.

Titta tillbaka vad som varit i Vaggeryds kommuns historia med avskedade rektorer och lärare både före och efter Fenixs tillkomst,även inom kommunens väggar.

Det man hör här är undanflykter och skolchefen griper efter halmstrån för att rädda sitt rykte. Lägg energi på åtgärder för att förbättra resultaten istället för att gnälla! Hade kommunen hamnat längre upp på listan hade man istället lovordat resultaten och skrutit om dom! Usch så illa att gå ut i media med sånt här trams till ”argument”! Gör nåt åt eländet!

Hela undersökningen är faktiskt som Per-Erik beskriver det hur det BORDE vara enligt LR i dessa fyra parametrar. Anledningen till att de gör den är att de vill visa att kommunerna inte ska sköta skolan- De vill återinföra statlig styrning. Det roliga är att om nu det BORDE vara på ett visst sätt enligt LR så är det ju ingen garanti att bara för staten styr skolan att det blir så som det BORDE… De vill även visa att exempelvis Bengtfors som ligger i toppen, att i nästa mätning kommer falla många placeringar utifrån deras kommuns skolbudget 2019.
Jag arbetar i en skola här i Vaggeryd i 15 år o jag tycker vi har med Per-Erik vid rodret utvecklat mycket bra de sista åren som kommer komma alla till gagn i längden. det är många intressanta förändringar o synsätt som är på rätt väg.
Jag har faktiskt aldrig jobbat under statligt styre så jag har ingen aning om vad som skulle vara bäst. Det viktiga tycker jag att när man arbetar i en kommun är att man har en likvärdighet i kommunen mellan skolorna.
Media fokuserar oftast på att hitta sämre saker med skolorna för det skapar mer klick än en positiv nyhet. LR hade som mål med att släppa denna undersökning att skapa klick, det var ju ingen slump att aftonbladet o expressen var först med rubriker som kommunerna i kris o dylikt.

Är själv för dåligt insatt för att kunna värdera resultatet av denna undersökning. Men är det som Per-Erik skriver måste man starkt ifrågasätta den statistiska metod som använts i undersökningen. Statistik är en sak, verkligheten är ibland en annan. Enligt statistiken föds det historiskt faktiskt fler barn där storkar är vanliga, tro det eller ej.

Lämna ett svar