Nyheter

Volvo P-1800 – en ikon i svensk bilindustri

Nyheter Det är en något snårig väg som leder fram till att Volvo P-1800 finns ute i trafiken. Bilen tillverkades 1961 till 1973 och beskrevs som en så häftig bil att den körts av såväl ”Helgonet” som vår nuvarande kung.

  [1/9]

Klassisk röd  [2/9]

  [3/9]

  [4/9]

  [5/9]

  [6/9]

  [7/9]

  [8/9]

  [9/9]

P-1800 föddes ur ett misslyckat projekt vid namn P-1900 som skulle sätta Volvo på sportbilskartan. P1900 var ett bilbygge i glasfiber och det blev ingen succé. Totalt byggdes det endast 70 bilar under några år på 1950-talet. Att man la ned P-1900-projektet var inte på grund av att det var en sportbil utan för att den var för dålig för att representera Volvos varumärke.

Satsningen på P-1800 gjordes då man hade en konsult, Helmer Pettersson, som inte hade några direkta arbetsuppgifter kvar. Beslutet blev att göra en riktig sportbil. Inledningsvis tog man in designförslag från ett antal firmor runt om i Europa samt ett från Pelle Pettersson, som var son till Helmer Pettersson. Pelle hade utbildat sig i USA till bildesigner och blev sedermera ett stort namn inom seglingen bland annat som designer av Maxibåtarna.

När förslagen presenterades så fanns det två från Ghia i Italien, två från Frua som var ett dotterbolag till Ghia. Till det kom förslaget från Pelle Pettersson. Petterssons förslag vann Volvos gillande och de gratulerade Frua. Fruas vd så då att det var Pelle Petterssons förslag vilket inte föll i god jord, utan man tillskrev Frua som framställare.

När bilen kom i produktion så gjordes den första bilen 1960 och tillverkningen skedde då hos Jensens i England. Det var först 1964 som produktionen flyttades till Sverige. Bilen blev mycket populär i TV-serien Helgonet där Simon Temlar (Roger Moore) löste mysterier i England. TV-serien fick en stor publik även i Sverige. 1966 gjorde Volvo en PR-kupp och skänkte en Volvo P-1800 till dåvarande kronprinsen Carl Gustaf, numera kung Carl XVI Gustaf.

Produktionen av bilen gjordes fram till 1973 då de sista bilarna byggdes. Under åren byggdes bilen som coupé, cabriolet och sedermera även en kombimodell. Bilen är fortfarande väldigt eftertraktad och när en P1800 kommer ut till försäljning gäller det att vara stadd vid kassa.

Källa: Svenska P-1800-klubben

Taggar

Dela


Lämna ett svar