Voterade när ändrad bashastighet skulle klubbas
Nyheter Bashastigheten i kommunen var en av kommunfullmäktiges punkter under måndagskvällen. Såklart blev det debatt och, om än oväntad, votering...
Behnam Sharo, stadsarkitekt, besökte kommunfullmäktige och informerade om påverkan vid sänkning av bashastigheten i kommunen där ledamöterna skulle ta ställning om 50 skulle bli 40.
– Redan vid 2011 fanns det ett förslag att sänka bashastigheten. Det har stannat av olika anledningar. Nu har den anlänt igen och ärendet var uppe i kommunstyrelsen i mars. Vi har fått beslut från tekniska nämnden att de biföll motionen. Kommunstyrelsen återremitterade ärendet till kommunledningskontoret för att ta fram kartunderlag.
– Vi pratar om trygghet, tillgänglighet, miljöpåverkan, karaktär och attraktivitet. Genom att sänka hastigheten från 50 till 40 minskar risken att dödas med 35–40 procent. Man kan väven illustrera krockvåldet som ett fall från olika höjder. När man pratar tillgänglighet så upplevs det säkrare. Bullret ökar med stigande hastighet. Någon minut extra för bilresa inom kommunen. Sist vill jag säga att det kan vara svårt att köra lägre hastighet om det är bredare väg. Det kan man hantera trafikdämpare.
Kommunfullmäktiges ordförande Mats Oskarsson (M) lämnade ordet fritt;
Kenth Williamsson (S);
– Den här frågan har varit uppe tidigare. Man har tidigare tagit ställning till 40. Skälet är att man jobbar på olika sätt med trafikdämpande åtgärder. En lägre hastighet påverkar säkerheten och minskar utsläppen. Olyckorna blir inte så kraftiga. Olyckorna blir inte alls lika allvarliga. Redan 2017 rekommenderade Trafikverket att införa 40 som bashastighet. De andra kommunerna i länet har också genomfört det här sedan länge. 2016 tog Värnamo sitt beslut att inför nya hastighetsbegränsningar. De nya mätningar som gjordes efter det här var att man anpassade sig ganska snabbt. Trygg miljö, jag yrkar bifall till motionen.
Ulf Abrahamsson (C);
– Jag har två frågor. När vi hade uppe den i kommunstyrelsen hade jag frågan om kostnaden. Du sa inget om det. När fullmäktige godkänner en motion som kostar så ska nämnden tillföras den pengen för att genomföra. Den andra frågan jag tänkte på var…. Trafiknämnd är tekniska, de för de frågorna. Varför är det inte ni som presenterar förslaget?
Gert Jonsson (M);
– Man lär sig ett och annat. Någonting som har blivit viktigare med åren är trygghet, belysning med mera. Tveklöst är det så att inför man bashastighet till 40 så blir det tryggare. Bashastighet är den hastighet som gäller om inte andra skyltar anger något annat. Det är lättare ur trygghet och trafiksäkertssynpunkt att ha 40 som bashastighet och då är det den som gäller. Jag har svängt om för att skapa trygghet. Det har blivit ett ofog när i princip varenda förälder skjutsar sina barn till våra skolor. Ska vi bygga säkerhet genom att ha separata cykelvägar för att åstadkomma den säkerheten vi vill ha genom att bygga cykelvägar. Är det 200 000 kronor som det kostar så må det vara så. Jag funderar när Värnamo byggde om där man kunde nyproducera nära och man kan använda den centrala marken på ett klokt sätt. Jag har ägnat ett antal månader i den här frågan. Bashastighet 40 har vi kommit åt mycket till en blygsam kostnad. Bifall till förslaget.
Emil Petersson (SD);
– Jag yrkar bifall, men jag tycker att man ska göra likadant i kransorterna. Jag lägger det som tilläggsyrkande.
Kenth Williamsson (S);
– Bra tillägg. SD har tidigare lämnat samma gällande Hagafors.
Nadira Kilim (S);
– En bild säger mer än tusen ord. Vi ska tänka trygghet, säkerhet och hälsa. Jag tänker så här. Vi kanske inte så mycket fortare fram, men säkrare. Jag yrkar bifall till motionen.
Jenny Larsen (KD);
– Det handlar inte om vilka orter. Vi ska hålla oss till det motionen säger.
Kenth Williamsson (S);
– Jag tycker att man kan lägga till det.
Kommunfullmäktiges ordförande:
– Vi har ett avslagsyrkande och ett yrkande på kommunstyrelsens förslag, frågar Mats Oskarsson (M).
En ledamot svarade mot de andra och begärde votering.
Ja – KD, C, L, delar av SD, S, del av M.
Nej – del av SD, del av M.
Avstår – EMP, merparten av M,
Åtta ledamöter avstår, två röstade nej och 31 röstade ja.
Jan-Olof Svedberg (SD) och Mats Oskarsson (M) reserverade sig mot beslutet.
Tilläggsyrkande är att det ska gälla kransorter och det röstade kommunfullmäktige ja till.
Nu är det bara Lanna i Värnamo kommun som har kvar hastighet 50 i tätort.
Mitt nej är för att jag tycker detta ger fel hastighetsbegränsningar.
Vi har flera vägar som är byggda för 50 – till exempel i Vaggeryd: Gamla E4, Bondstorpsvägen, Götaforsvägen, Södra Parkvägen, Storgatan och Torsbovägen. Där blir nu en begränsning på 40.
Samtidigt har vi idag 50 i villa- och boendekvarteren. Nu blir det 40, men borde i min mening vara 30 i begränsning.
Det hade varit bättre att värdera varje gata istället för att göra en mellanmjölksbedömning av våra samhällen. Detsamma gäller naturligtvis överallt där människor bor i vår kommun.
Det vi nu får blir fel på båda håll, för fort för sakta, vilket min erfarenhet säger att efterlevnaden blir därefter.
Vad är din inställning till dessa skymda och igenväxta korsningar korsningar som är livsfarliga? Gäller inte plan och bygglagen där? Enligt protokollet där det beslutades om min medborgarmotion så när tekniska kontoret upptäcker en korsning med skymd sikt så ska de skicka ut information till fastighetsägaren. Jag har skickat både bilder och adresser till dem.
Omfattas inte Vaggeryds kommun av plan och bygglagen? I åttonde kapitlet 15:e paragrafen står klart och tydligt att fastighetsägaren är skyldig att underhålla sin tomt så att inte olycksfall kan ske och så att inte betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken uppkommer.
Tack Mats, för att du röstade nej.
Har inte politikerna viktigare saker att syssla med?
Funkar väl alldeles utmärkt med 50, men snart får vi väl putta runt bilarna för det inte ska gå för fort.
Bra med sänkt hastighet men det finns många ställen det haltar på. På vägen utanför Götafors nya skola så är det 70! Detta är en av sakerna som jag hoppas kommunen tar tag i.
Min medborgarmotion jag lämnade in förra året att de skulle se över buskagen som skymmer vägkorsningarna. Där har inte hänt något. Jag har kvar bilderna och medborgarmotionen om det skulle hända en olycka och någon skadas i dessa korsningar.
Minska risken med 30-40 procent genom att sänka till 40 från 50? Hur många dör på en 50 väg i Sverige varje år?
Varför togs det bort övergångsställena vid korsningar på Storgatan och övriga gator i centrala samhället?
För att övergångsställen ger en falsk känsla av säkerhet.
Problemet ligger inte i 50 mot 40 genom orterna, den ligger hos dem som kör för fort genom dessa. Diskutera hellre vad man kan göra åt de som gasar igenom i hög fart till exempel Storgatan i Skillingaryd. Det kvittar för dem om det är 50 eller 40 längs våra vägar.