Fotboll

Allsvenska klubbar drabbade av varumärkesintrång

Fotboll På senare tid har det kommit fram en internetsida som säljer supporterprylar i de allsvenska klubbarnas namn. Kruxet är bara att inget av förtjänsten går tillbaka till föreningarna. – Det urholkar våra föreningars möjlighet att själva stärka sin kassa genom att sälja supporterrelaterade kläder och prylar, säger Carl-Henric Stjerna från svensk elitfotboll.

Foto: Pixabay

Fenomenet är inte nytt. Det har tidigare drabbat både ishockeyn och fotbollen och det går ut på att oseriösa aktörer öppnar en webbshop där de säljer produkter som exempelvis tröjor med idrottsklubbarnas logotyper på.

I det aktuella fallet är det utländskt bolag som både startat en internetbutik samt en Facebook-sida som är snarlik allsvenskans egna. Det är exempelvis samma bilder. På denna marknadsför de sedan sin internetbutik för att locka fans till köp.
– De försöker kapitalisera på alla ligor genom att producera piratprylar som de sen försöker sälja på respektive marknad, berättar Carl-Henric Stjerna som är varumärkeschef på svensk elitfotboll.

”Bedrövligt”

Klubbarna avvänder sig av officiella återförsäljare för att sköta försäljningen av deras bland fansen hett eftertraktade produkter. På så sätt går förtjänsten till klubbarna. Men närd et kommer in andra, icke officiella aktörer, så får klubbarna inte ett öre tillbaka.
– Det här är bedrövligt. Det urholkar våra föreningars möjlighet att själva stärka sin kassa genom att sälja supporterrelaterade kläder och prylar. Vi vet att de supportrar som är nära sin klubb nästan alltid vill köpa den officiella kollektionen men självklart köper väldigt många dessa prylar. Annars hade inte sajterna funnits, säger Carl-Henric Stjerna.

Varumärkeschefen berättar att det handlar om varumärkesintrång och att man från svensk elitfotboll med hjälp av en advokatfirma tagit fram brevmallar som klubbarna kan använda för att få de som gör intrång på varumärket att avbryta.
– Det är klubbarna som utsätts och därför är det klubbarna som får driva ärendet. Men det har hänt ganska många gånger att vi stöttat från centralt håll, även om vi inte har några anställda jurister som jobbar med det här.

Går det göra något åt problemet?
– Ja och nej. Om bolaget som är avsändare till intrånget är svenskregistrerat så har vi goda förutsättningar att stoppa verksamheten. Däremot så har vi nästan aldrig lyckats med utländska bolag som ofta gömmer sig bakom ljusskygga avsändare. Då hamnar i valet att fortsätta försöka driva frågan med hjälp av jurister och till slut landar man alltid i resurser. Är det värt att lägga tid på det? Kostar det mer än vi kan tänkas förlora?

Värnamo.nu har sökt den aktör som senast gett sig in på detta för en intervju. Men trots idoga kontaktförsök både via Facebook och deras internetbutik så har de inte återkommit.

Taggar

Dela


Lämna ett svar