Motorsport

Blickar framåt efter tungt jubileumsrace

Motorsport Karriärens 100:e Indycar-race blev inte den fullträff som Felix Rosenqvist hade hoppats på, efter en motig helg för smålänningen och hans Meyer Shank Racing i Children’s of Alabama Indy Grand Prix.

Pressbild: Stillhouse/Meyer Shank Racing  [1/5]

Pressbild: Stillhouse/Meyer Shank Racing  [2/5]

Pressbild: Stillhouse/Meyer Shank Racing  [3/5]

Pressbild: Stillhouse/Meyer Shank Racing  [4/5]

Pressbild: Stillhouse/Meyer Shank Racing  [5/5]

Rosenqvist gick in i helgens tävlingar som fyra i Indycar-sammandraget efter tre starka race under inledningen av säsongen, men fick det inte att stämma i Alabama och missade topp tio för första gången i år.

Ett tufft kval placerade Rosenqvist först på 14:e plats på gridden inför söndagens race; ett svårt utgångsläge från mitten av det 27 man stora fältet runt den kuperade och knixiga Barber Motorsports Park.

I ett försök att avancera valde Rosenqvist och Meyer Shank Racing-kollegan Marcus Armstrong en alternativ strategi, byggd på ett par långa första stinter. Målsättningen var att kunna göra ett kort och snabbt sista depåstopp senare i racet, med mindre bränsle att tanka in mot mål.

Dessvärre föll strategin igenom när farten på de svartmarkerade, hårda däcken drygt halvvägs in i racet inte räckte till. Båda MSR-bilarna tvingades i depå tidigare än planerat för att återvända till de mjukare, röda däcken inför en sista stint som därmed blev betydligt längre än det var tänkt.

Reglerna i Indycar stipulerar att både de hårda och mjuka däcken måste användas under minst två varv i racet. Rosenqvist tog till slut målflagg på 13:e plats, fyra placeringar före MSR-kollegan Armstrong under en tuff helg för det Ohio-baserade teamet.

– Verkligen ingen bra helg; vi har helt enkelt inte varit tillräckligt snabba, säger Felix Rosenqvist. Jag tyckte att vi började hitta rätt med balansen in mot racet, men farten var inte där. De röda däcken var acceptabla, men inte kanon, och på de svarta var vi helt chanslösa. Vi måste analysera varför de inte fungerar för oss.

– Jag tror att vi som bäst idag hade kunnat vara P5, P7 med hjälp av strategin, men vi var inte snabba nog att maximera den. Det är tråkigt, särskilt i mitt 100:e race, men det är bara att ladda om. Lyckligtvis är nästa race bara några dagar bort.

I och med helgens race är maj månad, Indycar-säsongens mest intensiva period, nu i full sving. Fältet är tillbaka på banan redan kommande helg för Sonsio Grand Prix på road course-versionen av Indianapolis Motor Speedway (9-10 maj). Därefter vänds blickarna direkt mot den 109:e upplagan av Indy 500, med två veckors träningar och kval fram mot racet den 25 maj.

Felix Rosenqvist är nu sexa i Indycar-sammandraget, på samma poäng som femteplacerade Scott McLaughlin.

Resultat

Ntt Indycar-serien | Deltävling 4

Children’s of Alabama Indy Grand Prix
Barber Motorsports Park (USA)

1) Alex Palou (ESP), Ganassi, 90 varv
2) Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren, +16,003 sekunder
3) Scott McLaughlin (NZL), Penske, +23,445 sekunder
4) Rinus Veekay (NED), Dale Coyne, +23,778 sekunder
5) Will Power (AUS), Penske, +32,771 sekunder

13: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +59,351 sekunder

Fullständigt resultat


Mästerskapsställning

Ntt Indycar-serien| Efter 4/17 deltävlingar

1) Alex Palou (ESP), Ganassi, 196 poäng
2) Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren, 136 poäng
3) Kyle Kirkwood (USA), Andretti, 127 poäng
4) Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, 108 poäng
5) Scott McLaughlin (NZL), Penske, 105 poäng
6) Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, 105 poäng

Fullständig tabell

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *