Cup:ar vi ihjäl oss eller är vi bara otroligt duktiga arrangörer?
Motorsport Sara Mejving funderar på varför rally-Småland är så intressant, att vi med stort hjärta och heder driver distriktsmästerskap och vet de tävlande vad man betalar för i en prispott?
Senast den 15 september ska arrangörer söka rallytävling inför nästa år. Som sportgrensansvarig är jag tillsammans med övriga gänget i rallykommittén ansvarig för att hålla igång tävlingsverksamheten i distriktet.
2024 söktes 24 (!) tävlingar mellan april till november. Vi har åtta olika cuper/serier som använder våra arrangörer och då har vi inte finaste mästerskapet här i distriktet i år, SM.
Åtta! Cup:ar vi ihjäl oss eller är vi bara oemotståndliga och otroligt duktiga rallyarrangörer eftersom intresset att vara hos oss i Småland är så stort?
2024 ingick våra tävlingar i Småland i något av följande: Rally-DM, Sydsvenska Mästerskapet, Svenska Rallycupen, MAS-cupen, Bilsport Rallycup, E-cupen, Riksmästerskapet för historiska bilar och Svenska SprintRallyCupen. Dessutom planerade en Stockholmsklubb att flirta in sig hos våra klubbar tillika frivilliga krafter i östra delen av distriktet. Har vi verkligen tävlande till alla dessa cuper/serier i den tid som råder just nu? Svaret är nej.
Tyvärr kom vi in sent i arbetet i år då kommittén om- och nybildades. Att lösa en DM-kalender på årets första dagar är inte enkelt, även om vi hade smygbörjat jobbet i slutet av 2023 men stöter, som alltid, på lite småbekymmer i slutklämmen. Nu blev vi sist på bollen och vi fick helt enkelt stå där med mössan och be arrangören om att få med Rally-DM, då arrangören redan bestämt inriktning och vilken cup som de skulle köra under året.
Vad tänker jag om det här då? Ja, det finns mycket att säga. Rallykommitténs huvudsyfte är att driva ett distriktsmästerskap. Och det gör vi också. Med stort hjärta och heder. Om än att det är rejäl uppförsbacke då det inte varit ”riktigt som förr” senaste åren. Hur får man upp intresset och varför ska man som tävlande satsa på ett distriktsmästerskap? Svaret är: Duktiga arrangörer, bästa vägarna, ett regelverk och en poängberäkning som är bra och rättvist, är en del.
Inför 2025 har vi bättre förutsättningar för Rally-DM. Även om vi kommer att få en del datumkrockar har distriktsmästerskapsarrangör förtur på sitt sökta datum. Det känns bra!
Något som gör en serie intressant är någon form av prispott av olika valörer. Pengar är alltid populärt och välkommet. Men ska vi belasta de tävlande som ska betala till sig själva och sina medtävlande? Ska vi lägga en avgift per DM-arrangör som i slutändan ändå landar på tävlingsavgiften hos de tävlande? Att få in utomstående sponsring är nästintill omöjlig uppgift. Men att ha prispott i en serie kräver att någon står för notan och vem ska göra det?
På tal om prispott så har en av cuperna som gästar vårt distrikt en tuff avgift för våra tävlande.
250 kronor ska varje tävlande vid varje deltävling betala till cupen. 125 kronor av detta ska gå till årets prispott och 125 kronor går till ”administrativa kostnader”. Administrativa kostnader? Vad i hela friden går dessa pengar till? Det kan man undra. Bara i år har de ”administrativa kostnader” inbringat över 52 000 kronor. Och då är cupen bara halvvägs in i säsongen. Tycker nog att ni aktiva som betalar kalaset ska vara lite mer kritiska och ifrågasätta hur den här pengen används. Som grädde på moset är arrangören fastkilad då man inte får ta ut den tävlingsavgift som önskas, utan här är det en begränsning. Att få ekonomi i sin tävling när inflationen härjat är svår att förstå. Jag har relativ god erfarenhet av cuper och vet att de ”administrativa kostnader” är den lilla, lilla promillepengen av det stora hela. Den absolut största delen i att driva en cup/serie är ideella timmar. Ideella timmar kostar inget.
Jag hade en dröm häromnatten. Vårt distriktsmästerskap var populärt och våra arrangörer fick fyllda startfält, här gällde det för den tävlande att anmäla sig tidigt för att få garanterad plats. Varje cupansvarig lämnade intresseanmälan inför kommande säsong för att få arrangera en deltävling i Småland. Under oktober månad satt vi i rallykommittén i lugn och ro över en fika och fördelade de olika cuperna för varje tävling som var sökt inför kommande år. Var det något som inte passade in hos oss sa vi nej.
Ville knappt vakna, tänk om drömmen var sann…
Det hoppas jag den blir framöver.
Sara Mejving
Vill du skriva en krönika inom motorsport? Hör av dig till sara@skillingaryd.nu.