Felix Rosenqvist bröt
Motorsport Felix Rosenqvist hade första startposition i Indycar-loppet på Texas Motor Speedway i USA men tvingades bryta. Uppdaterat.
Landsmannen Marcus Ericsson blev trea i loppet som vanns av Josef Newgarden, USA med Scott McLaughlin, Nya Zeeland som tvåa.
Felix Rosenqvist mötte ett tungt bakslag när han tvingades bryta säsongens andra deltävling i NTT Indycar med tekniska problem efter att ha startat i första position.
Värnamoföraren låg strategiskt placerad som tvåa i inledningen av det 248 varv långa loppet på söndagskvällen svensk tid.
Allt såg ut att gå helt enligt plan fram till strax efter det 100:e varvet, då han först tappade mark i ett problematiskt depåstopp.
– Vi hade en fantastisk bil i början av loppet – antagligen bäst av alla – men vi gick hårt åt vänster framdäck, säger Felix Rosenqvist. När vi kom in i depå var det nästan omöjligt att få stopp på bilen och både jag och Pato O’Ward missade våra stoppmarkeringar. Dessutom hade jag ett separat problem på höger bakdäck som kostade ytterligare tid.
Debaclet förpassade Rosenqvist till 12:e plats, fortfarande med goda chanser att nå topp fem, men en kort stund senare gick ridån ner för gott när svenskens Arrow Mclaren Sp-bil drabbades av ett tekniskt haveri på varv 138.
– Någonting brast i bak på bilen och det var bara att parkera i depån, förklarar Rosenqvist. Det är självklart något vi kommer titta noggrant på och som vi måste lösa.
Trots bakslaget – som kommer på samma bana där Rosenqvist tvingades bryta under liknande frustrerande omständigheter när han låg på andra plats för två år sedan – har helgen i Texas bjudit på många positiva besked.
– Det är tufft att ta det här. Samtidigt har vi gott om skäl att vara väldigt optimistiska. Vi satte snabbaste och näst snabbaste varv i loppet, och båda bilarna har flugit fram. Det bådar verkligen gott inför fortsättningen. Vi kommer att lära oss av det här och komma tillbaka ännu starkare!
Nästa lopp i serien äger rum på stadsbanan i Long Beach, Kalifornien, den 10 april.
Resultat:
1) Josef Newgarden (USA), Penske, 248 varv
2) Scott McLaughlin (NZL), Penske, +0.067 s
3) Marcus Ericsson (SVE), Ganassi, +1.354 s
4) Will Power (AUS), Penske, +15.223 s
5) Scott Dixon (NZL), Ganassi, +15.674 s
Varför ingen info om Marcus Ericsson?