Motorsport

Felix tia i Toronto

Motorsport Säsongens tionde deltävling i Indycar blev en händelserik historia för Felix Rosenqvist som slutade med en tiondeplacering.

Pressbilder

Felix Rosenqvist. Foto: Indycar  [1/5]

Felix Rosenqvist. Foto: Indycar  [2/5]

Felix Rosenqvist. Foto: Indycar  [3/5]

Felix Rosenqvist. Foto: Indycar  [4/5]

Felix Rosenqvist. Foto: Indycar  [5/5]

Han fick uppleva mycket på gatorna i Toronto med omväxlande väder, en träningskrasch, en minnesvärd kvalcomeback och ett stökigt race.

Värnamoföraren gick in i helgens tävlingar i Kanada med fina minnen efter en pallplats i Toronto förra året – hans första för Arrow Mclaren – men fick en betydligt krokigare väg mot målflagg den här gången.

Felix fick förvisso en lovande start på den svåra stadsbanan när han noterades för tredje snabbaste tid på den första träningen, men den första smällen – bokstavligen – väntade runt hörnet.

En förhållandevis liten krasch på träning 2 fick oanade konsekvenser när skadorna visade sig vara större än befarat, och satte igång en kamp mot klockan för att få bilen klar i tid till det efterföljande kvalet.

Arrow Mclaren-mekanikerna lyckades dock, smått mirakulöst, med den svåra uppgiften; och Rosenqvist betalade omgående tillbaka när han i ömsom regn, ömsom torrt tog sig hela vägen in bland de sex främsta och levererade en femteplats som startposition till söndagens lopp.

– Hela teamet, även mekanikerna från de andra två bilarna, slöt upp. Det var som en getingsvärm runt min bil i tre timmar mellan träningen och kvalet. Det var en riktig teaminsats och jag är glad att jag på mitt håll lyckades återgälda det med topp fem.

Själva loppet ägde sedan rum på en torr bana på söndagskvällen svensk tid, och bjöd på fortsatt dramatik med tre säkerhetsbilsperioder, hård körning och strategiskt bränslesparande.

Ett avgörande ögonblick i Rosenqvists lopp kom på varv 45 av 85 när han, i samband med en omstart, fastnade bakom en snurrande Helio Castroneves och tappade ett flertal placeringar. I ett lopp där han dessutom drogs med högt däckslitage tog Rosenqvist till slut målflagg som tia.

– Det var ett tufft race idag, med mycket däckslitage, avslutar Felix Rosenqvist. Vi hamnade på en strategi där vi var tvungna att spara mycket bränsle, men även då – när vi körde sparsamt – hade vi svårt att få däcken att hålla.

– Dessutom saknade vi lite toppfart hela helgen, och särskilt nu i racet. Det är något vi måste kolla upp och analysera. Det blev inte bättre av koaset bakom Castroneves. Med tanke på att det här var ett ganska dåligt race känns topp tio ändå okej, även om jag förstås aldrig kommer jubla över ett sådant här resultat.

Serien är tillbaka i dubbelt fokus redan nästa helg (21–23 juli) på Iowa Speedway-ovalen, där två lopp ska köras.

Resultat

1) Christian Lundgaard (DEN), RLL, 85 varv
2) Alex Palou (SPA), Ganassi, + 11,789 sekunder
3) Colton Herta (USA), Andretti, + 15,059
4) Scott Dixon (NZL), Ganassi, + 15,760
5) Josef Newgarden (USA), Penske, + 19,242

10) Felix Rosenqvist (SVE), Arrow Mclaren, + 28,602

Poäng efter 10/17 lopp

1) Alex Palou (SPA), Ganassi, 417
2) Scott Dixon (NZL), Ganassi, 300
3) Josef Newgarden (USA), Penske, 291
4) Marcus Ericsson (SVE), Ganassi, 275
5) Pato O’Ward (MEX), Arrow Mclaren, 274

12) Felix Rosenqvist (SVE), Arrow Mclaren, 183

Taggar

Dela


Lämna ett svar