Felix tillbaka på Indianapolis
Motorsport Ntt Indycar serie kastar sig in i maj månads stora begivenheter på Indianapolis Motor Speedway i USA den här helgen när GMR Grand Prix är först ut på banans så kallade road course-version, där Felix Rosenqvist hoppas få utväxling på två tidigare första startpositioner.
GMR Grand Prix är traditionsenligt det sista loppet innan fokus skiftar mot klassiska Indy 500 ute på IMS-anläggningens stora oval. GP-loppet körs på en 3,9 km lång slinga som förvisso involverar delar av ovalen, men som huvudsakligen sträcker sig över banans innerplan.
För Felix Rosenqvist har banan i Indianapolis bjudit på några av arriärens stora höjdpunkter – åtminstone vad det gäller ren fart. Värnamoföraren har två första startpositioner på banan: en från debutsäsongen 2019, och en från 2022 (då han var snabbast i kvalet med nästan tre tiondelar vid Gallagher Grand Prix i juli).
Väl i loppen har saker och ting dock inte riktigt klaffat fullt ut för Rosenqvist, som nu hoppas kunna ändra på den saken bakom ratten på sin Arrow Mclaren-Chevrolet.
– Banan har varit väldigt snäll mot mig i kval, men vi har aldrig riktigt fått full utdelning för det i racen, säger Felix Rosenqvist. Det är vårt stora fokus i år, för hela teamet. Vi hade fantastisk fart i det här racet förra året, när det var blött, och jag är övertygad om att vi hade kunnat ta en dubbelseger den gången. Tyvärr blev det lite för kaotiskt i slutändan och vi missade den chansen, och jag har fortfarande inte varit på pallen här. Det hoppas jag kunna ändra på i helgen.
Rosenqvist kommer till Indianapolis med en stark uppkörning i ryggen i det senaste loppet på Barber Motorsports Park, där han klättrade från sista hela vägen upp till nionde plats efter kontakt på det första varvet.
– Farten var bra i racet på Barber, så nu handlar det bara om att pussla ihop allting och se till att vi får ett problemfritt race från start till mål, fortsätter Felix Rosenqvist. Det skulle betyda mycket inför resten av månaden med ett bra resultat den här helgen.
GMR Grand Prix körs på lördag kväll svensk tid och sträcker sig över 85 varv. Träningarna och kvalet körs på fredag. Precis som förra året talar väderprognosen om en överhängande risk för regn under tävlingarna.
Tidsschema
Alla angivelser avser svensk tid
Fredag 12 maj
Fri träning 1: 15.30–16.45
Fri träning 2: 19.00–20.00
Kval: 22.00–23.15
Lördag 13 maj
Uppvärmning: 17.15–17.45
Tävling (85 varv): 21.30