Målsättningen: Ska utmana om mästerskapet
Motorsport Ett gediget analysarbete har gett resultat. Inför 2022 är Arrow Mclarens Sp:s målsättning tydlig: Felix Rosenqvist ska slåss om Indycar-mästerskapet.
Arrow Mclaren Sp var nära att vinna Ntt Indycar-serien under sin andra säsong med mexikanen Pato O’Ward, som tog två segrar och var ett konstant hot om pallplatser under hela året. Detsamma kunde inte sägas om den nye stallkamraten Felix Rosenqvist, som kom från Chip Ganassi Racing med en seger och höga förväntningar på att han skulle hjälpa till att bilda en stark duo med O’Ward.
Även om 2021 var en förlorad säsong i många avseenden för Rosenqvist, som fick en långsam start och sedan missade två omgångar medan han återhämtade sig från kraschen i Detroit, syntes förbättringar senare under året med en åttondeplats i Nashville och en sjätteplats i Portland.
Inför det nya året säger stallets ordförande Taylor Kiel att stallets fokus är att utveckla chassiuppsättningar som passar Rosenqvists behov, samtidigt som de arbetar för avlägsna alla andra brister som hindrade svensken från att visa sin fulla potential.
– Det är den absoluta prioriteringen under den här vintern, säger Kiel. Att vinna ett mästerskap är verkligen målet och att också ha Felix kämpandes om topplaceringar bidrar till stallets huvudsakliga ambition. Vi har ägnat massor av tid åt att analysera den senaste säsongen för att hitta var bristerna har funnits under året. Jag tror att det i slutändan inte var en enda sak, utan att det var en samling av misstag under hela säsongen. I början av säsongen var Felix inte helt bekväm med det paket som vi utvecklat som stall medan Pato hade ett års erfarenhet av bilen. Det måste erkännas att vi verkligen hade utvecklat bilen kring Pato och hans unika körstil, säger Taylor Kiel i en intervju med racer.com.
Mexikanens spektakulära körstil gav honom flera stora resultat under året. Från försäsongstesterna drog stallet slutsatsen att Rosenqvist, men även att hans stallkamrat Juan Pablo Montoya under Indy 500, upplevde svårigheter att köra bilen utifrån mexikanens inställningar. Under säsongens gång blev det bättre men inte tillräckligt för att utmana om topplaceringar.
– Felix gillar att påpeka att Pato har en väldigt snabba reaktionsförmåga, vilket gör att han med lätthet kan pressa en bil till dess yttersta gräns. Det väcker säkert tidtagarnas ögonbryn ofta, men han kan göra det och producera snabba varvtider. Det är inte Felix körstil och det betyder inte att Felix körstil inte är snabb, för den har visat sig vara snabb, och det är i slutändan därför vi skrev kontrakt med honom. Vi tog ett steg tillbaka och bestämde oss för att gå i en annan riktning för Felix och mot slutet av säsongen började vi se resultatet av arbetet. Sådana saker händer inte över en natt, särskilt inte när man är begränsad av bantester och de andra saker som man verkligen behöver för att ändra kurs på det sättet, så vi är på väg i rätt riktning med honom.
Förutom att anpassa tävlingsbilen utifrån Rosenqvists körstil säger Kiel att personalen som tillhörde Felix bil arbetar för fullt med med att reda ut resten av problemen som fördärvade deras säsong.
– Det fanns fel i depån, det fanns fel från Felix och hans körning, fortkörningsbestraffningar med mera. Den typen av händelser bara förstör saker. Det är som att titta på en fotbollsmatch: du anfaller på planen när du får en straff emot dig. Sådana oturssaker bara förstör och det var sådana saker som hände oss under säsongen. Som till exempel i Texas där Felix hade en bättre bil än tävlingsvinnaren Pato, bara för att hans lopp skulle förstöras på grund av ett förlorat däck och depåstopp. I Indianapolis ledde han loppet på en alternativ strategi när han fick en hastighetsöverträdelse i depån. I Detroit hade han sin stora olycka, innan den inträffade ledde han före tävlingsvinnaren Marcus Ericsson. Det finns många om och men. Jag kan till och med gå hela vägen tillbaka till tävlingen på Barber (Motorsports Park) och tänka på hur det hade sett om han inte haft sin snurr under kvalet. Hela säsongen kunde ha varit annorlunda. Det jag är säker på är Felix och hans förmåga och vårt stalls förmåga att samla sig och återhämta sig.
Enligt Kiel har stallets granskningsprocess gett goda resultat som bör föra Rosenqvist och O’Ward närmare varandra i tidtagnings- och resultatlistorna.
– Jag vet med säkerhet att vi har gjort vår hemläxa. Vi har identifierat de områden som vi behöver förstärka och vi kommer troligen att göra några små ändringar överallt i ett försök att ställa saker och ting på rätt ända. I slutändan handlar det om att genomföra det och att våra killar och tjejer i depån, våra ingenjörer och våra förare gör sitt jobb. Jag vet att vi har rätt personer i alla dessa roller, vi behöver bara utföra det. 2022 är en möjlighet för oss att visa vår fulla potential, att Felix är en förare av högsta klass och att kombinationen av Pato och Felix kan vara en framgångsrik förarduo. Det är vad jag verkligen förväntar mig. Under hela säsongen var Felix ett absolut proffs; han hängde aldrig med huvudet och pekade aldrig finger åt andra hållet. Jag måste tänka mig att 2021 var förmodligen ett av hans tuffaste år inom motorsporten och vi ska göra allt vi kan för att försäkra oss om att det inte kommer att hända igen. Jag tror att Felix är fulladdad inför den kommande säsongen och helt redo att ta upp kampen med Pato och de andra om att vinna mästerskapet.