Motorsport

Sibylla berättade rallyminnen

Motorsport Vid Götaströms Fordonshistoriska klubb i Skillingaryd var det förra veckan en kvinnlig föreläsare – rallyföraren Sibylla Gustafsson från Stockaryd.

Klubbens ordförande Lars Ljungqvist hälsade Sibylla Gustafsson välkommen till Skillingaryd  [1/5]

  [2/5]

  [3/5]

  [4/5]

  [5/5]

Under många år har Sibylla Gustafsson kört Midnattssolsrallyt. Inför ett 30-tal medlemmar i föreningen berättade hon om livet på Midnattssolsrallyt.

– Förr körde vi sträckor i Kiruna och vi har kört tillsammans med VM-rallyt i Värmland, men där kom det lite i skymundan av alla kändisar, börjar Sibylla Gustafsson berätta.

2006 gjorde Midnattssolsrallyt förnyat framträdande efter att ha varit borta från rallysverige i några år. Då började Sibylla Gustafsson tävla i klassen reguality. Det svåraste med den klassen är att man ska hålla jämn hastighet över alla specialsträckor.

– Det ställs inte så stora krav på bil. Man kan komma med en standardbil, men den får inte vara nyare än 1985. Vi har samma roadbook (reds anm; körbok) som de tävlande som kör på fullfart. Eftersom vi inte kör fortare än 50 kilometer i timmen är den inte lika betydelse för oss. Däremot är vår trip viktig för att visa hur långt vi har kört. Man får använda alla trippar utan de som mäter snitthastigheten. När starten går på en sträcka startar vi trippen och det gäller för kartläsaren att hålla reda på hur långt man kört. Det finns hemliga kontroller ute i skogen för oss, så ligger jag fel vid första kontrollen tar jag med mig detta under hela sträckan. Alltså det gäller att hålla så jämn hastighet som möjligt, säger Sibylla och tittar på Lasse som hjälper till med bildspelet som visas i klubblokalen och nämner om det är någon som har en fråga får ni gärna avbryta mig.

– Vad kostar det att starta, undrar en av medlemmarna. Det kostar 15 000 kronor att starta i Midnattssolsrallyt och då ingår mat och roadbook i tävlingsavgiften. Boende får man stå för själv, svarar Sibylla.

– Får du göra något med motor och hur många dagar är tävlingen, frågar en annan. Ja, det får jag. Jag får komma med en fulltrimmad rallybil om jag vill, men jag tjänar inte på det. Tävlingen pågår i fyra dagar och innehåller 18 – 22 specialsträckor, säger Sibylla.

När regualityklassen har kommit i mål fås ena sluttid som inte säger så mycket. Kontrollstationerna utmed sträckan inkommer med information om ekipagen och det vill till att få så lite poäng som möjligt.

– Det har varit en del kändisar i det här rallyt och oavsett vem man är eller var man kommer ifrån så är vi som en familj. Det kommer mycket publik till Midnattssolsrallyt och många vill prata med oss när vi är på serviceplatsen. Publiken tycker att vi inte är så stressade som fullfartstävlande så de stannar gärna en stund hos oss, menar Sibylla.

Hon fortsätter att berätta att det behövs en tävlingslicens och det går bra att lösa en engångslicens också, men då får man inte åka mer under det året. Det är bra om man går en riktig kurs och lär sig läsa roadbooken och så får man livräddning på köpet, berättar Sibylla och nämner att hon hellre åker Midnattssolsrallyt än att semestra i Thailand.

– Vi brukar inte ha några större fel på bilen under en tävling, möjligen en gång då avgasröret gick av och någon soppapump har vi fått knacka igång, berättar Sibylla som har några killar med sig i serviceteamet.

Sibylla avslutar med att det har varit ungefär 200 startande totalt under ett Midnattssolsrally varav ett 70-tal ingår i klassen reguality. En timma innan fullfartstävlande kör Sibyllas klass och det är goda vägar och gamla rallysträckor som arrangören hittar. Sista åren har det varit högkvarter i Vimmerby och det har varit ett bra upplägg med fina sträckor.

Taggar

Dela


Lämna ett svar