Silvermedalj till Tonelius
Motorsport Under helgen kördes årets största internationella deltävling i Sverige för historiska motorcyklar på Sviestadsbanan utanför Linköping, kallat ”Årsracet”. Årsracet lockar alltid de snabbaste förarna och motorcyklarna till just denna tävling.
Thomas Tonelius, bördig från Smålandsstenar och körande för Anderstorp Racing Club, siktade på pallplatser både under lördagen och söndagens tävling där han kör i kungaklassen på sin Suzuki Gsx-r 750 vilket han tog en andra plats totalt i EM serien med under säsong 2020.
Thomas Tonelius som kör helt nybyggda Suzuki Gsx-r 750 motorcyklar från 1985 åkte till Sviestad i huvudsak för att justera och optimera motorcyklarna inför kommande EM deltävlingar.
Att motorcyklarna behövde justeras märktes direkt under första träningen då det uppstod ett elfel på mc nummer ett som inte kunde åtgärdas på plats då de flesta delarna är unika och tillverkas i mkt begränsad upplaga. Att Suzuki har fin potential står helt klart så i väntan på att ny tändbox levereras får nr.1 hojen ett fint täcke på sig i garaget och vila upp sig till nästa träning som körs i Anderstorp 28 augusti.
Till lördagens andra tidträning plockades mc nummer två ut ur racingbuss garaget. Denna motorcykel är egentligen avsedd att köra i regn med då den lämnar lite mindre effekt och har mjukare fjädring med mera.
Efter en hel del arbete av Teamets tekniker lyckades Thomas kvala till sig en tredje tid, vilket var överraskande bra med tanke på omständigheterna. Thomas teamkollega Ulf Martinsson gjorde också ett utmärkt kval genom att sätta 4:e bästa tid.
Här kommenteras racet:
Mellan tidträning och race start fortsatte teamets tekniker med att främst förbättra fjädring och sittställning samt att montera mönstrade däck på Suzuki istället för slicks. I Em är det endast tillåtet att köra med mönstrade däck och det var därför denna tävling var som en bra möjlighet att optimera motorcyklarna.
Thomas får en bra start och har en hård fight om andraplatsen, där positionerna växlar de inledande varven, till slut kan Thomas köra några riktigt snabba varv och bygga upp en lucka bakåt. Över mållinjer är marginalen cirka 10 sekunder ner till tredje platsen och under racets gång kör Thomas klassens snabbaste varv, det skulle senare visa sig vare helgens snabbaste varv och det med ”regnhojen” i torrt väglag.
Ulf gör också ett mycket stabil insatts och kör återigen personbästa tider och kommer på en fjärde plats.
Till söndagen hade ytterligare förbättringar gjorts för att förbättra främst väghållning och öka nedläggningsvinkeln på Suzuki. Thomas har högt ställda förväntningar inför racet och hoppas kunna köra ca 1 sekund snabbare med de förbättringar som gjort sedan lördagens race.
Söndagens race:
Starten går och Thomas är direkt uppe på en tredje plats och i ”ryggen” på 1:an och 2:an i loppet, ut på långa rakan och inför nästa kurva är det en hård inbromsning. Tyvärr har en förare bakom missbedömt sin bromspunkt och kör rakt in i sidan på Thomas motorcykel och kraschen är ett faktum. Extra olyckligt är att Thomas teamkollega Ulf Martinsson måste bromsa extremt hårt för att inte köra på Thomas som resulterar i att han också får smaka på den hårda asfalten.
Tävlingsledningen agerar snabbt och avbryter loppet. Tyvärr har Thomas och Ulf Suzuki motorcyklar fått omfattande skador så en omstart blir omöjlig.
– Tycker det gick riktigt bra med tanke på att vi kör med nybyggda hojar och har mindre effekt i motorerna på våra 750 kubik hojar jämfört med 1100 kubik hojarna som konkurrenterna kör med. Denna tävling såg jag mest som en test och utvecklingshelg inför huvudmålet att kunna konkurrera i EM. Lite synd att första hojen som har en snabbare motor inte gick att köra med då den är mer konkurrenskraftig i torrt väglag, en trasig tändbox satte stopp för ytterligare körning trotts intensiva försök av teamet mekaniken C-A Berthag att få liv i den igen.
– Fördelen var att fick vi möjlighet att utveckla hoj nr.2 i torra förhållanden. Nackdelen är att fjädringen är mjukare vilket minskar markfrigången vid kraftiga nedlägg något som vi fick arbeta med under helgen. Jag är mycket nöjd med lördagens race och gjorde ett optimalt race och slutande på en andra plats och satte helgens snabbaste varv i klassen med en helt nyutvecklad hoj visar att den har potential.
– Till söndagen hade vi gjort ytterligare åtgärder för att förbättra markfrigången och jag skall inte ”sticka under stolen” med att jag siktade på första platsen. Racet gick inte som planerat då en konkurrent helt missbedömde bromspunkten och körde rakt in i min mc på första varvet, var ju tur i oturen att han inte körde på mitt högra ben utan träffade kåpa och motor. Jag klarade mig rätt bra och har inte brutit något och inte fått någon hjärnskakning, stort tack till duktig tävlingsläkare som var på plats. Min mc mår däremot mindre bra så det blir att lägga många timmar i garaget för att få den hel igen, hur omfattande skadorna är nu går inte att bedöma.
– Extra oturligt var att min teamkollega Ulf bromsade omkull för att inte köra över mig. Även han utan allvarliga skador men med en stukad motorcykel. Nu blir det att försöka få motorcyklarna körklara till lördagen den 28 augusti då det är testdag på min favoritbanan i Anderstorp, säger Thomas
– Sammanfattningsvis gav Årsracet många fina svar på att teamet byggt 3 st. riktigt konkurrenskraftiga motorcyklar som skall bli ännu bättre med mer utprovning. Målet är att köra full säsong i EM säsong 2022 med förarna Thomas Tonelius och Ulf Martinsson och när målflaggan fallen i finalen hoppas vi får höra Svenska nationalsången och se Svenska flaggan på prispodiet! Jag vill sist men inte minst tacka alla i teamet och våra samarbetspartners för all hjälp och support utan er vore det omöjligt att köra på denna nivå, avlutar Thomas