Sveriges snabbaste kvinna till Anderstorp
Motorsport Prins Carl Philip ersätts av en riktig racingdrottning i kommande deltävling i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. På Anderstorp i helgen övertar nämligen Mikaela Åhlin-Kottulinsky prinsens bil hos Porsche Experience Racing. – Jag är tacksam över att få chansen att göra ett inhopp i mästerskapet och få tävla på Scandinavian Raceway som jag tycker är en bra och rolig bana. Men det här blir också en utmaning, bland annat för att jag aldrig tidigare kört en GT4-bil i tävlingssammanhang, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky är Sveriges framgångsrikaste kvinnliga racerförare. 29-åringen från Hammarö i Värmland har låtit höra talas om sig många gånger sedan hon gick från gokart till bil 2012. Hon har tävlat i flera olika mästerskap internationellt, kört STCC med framgång i fem säsonger och i år toppar hon, tillsammans med Johan Kristoffersson, den internationella terrängracingserien Extreme E med två tävlingar kvar att köra. Men framförallt är Mikaela Åhlin-Kottulinsky mest känd för att ha brutit flera historiska barriärer. Som första kvinnliga förare har hon nämligen:
• Vunnit race i ett Volkswagen-supportat mästerskap: på Norisring i Volkswagen Scirocco R Cup 2014.
• Vunnit race (2018), erövrat pole position (2019) och slutat på pallen (tvåa) totalt i STCC.
Vad har de här framgångarna betytt för dig och din karriär?
– Mycket, verkligen. Alla har skapat stor uppmärksamhet och mycket media. Framgångarna har också inneburit att jag blivit accepterad och respekterad som en förare som alla andra, och inte bara som en kvinnlig förare.
Porsche-debut som 19-åring
Nu skriver Mikaela Åhlin-Kottulinsky historia igen – som första kvinna i Porsche Sprint Challenge Scandinavia! I Anderstorp ersätter hon alltså prins Carl Philip ur vars hand hon tidigare i år fick ta emot Motorprinsens medalj för sina insatser 2021 – andraplatsen i STCC och tredjeplatsen i Extreme E. Hon var, såklart, den första kvinnliga föraren att ta emot utmärkelsen.
– Ja, det stämmer. Första kvinna att ta emot medaljen var Tina Thörner efter hennes fantastiska insats som kartläsare i Dakar. Tina var också min mentor när jag började med racing 2012 och min mammas kartläsare en gång i tiden.
Då, för tio år sedan, gick Mikaela från karting direkt in i Volkswagen Scirocco R Cup – och Porsche Carrera Cup Scandinavia! Som 19-åring ersatte hon regerande mästaren Robin Rudholm i Xlander Racing och gjorde tre deltävlingar.
– Det var första bakhjulsdriva bilen jag körde, någonsin. Sedan var det kanske lite stora skor att fylla efter Robin, men det var en superrolig erfarenhet, säger hon.
Mikaela körde fem race och nådde placeringar bland de tio främsta i alla utom det sista, race två i finalen på Solvalla. Där blev hon diskvalificerad för att ha ignorerat svartflagg.
– Blev jag!?
Minns du inte det?
– Nej, det gör jag inte (skratt). Varför jag fick svartflagg? Den frågan får du nog söka svar på i historieböckerna.
Förväntar sig inte pallplatser
I år tävlar Mikaela Åhlin-Kottulinsky som sagt med framgång i Extreme E där hon, tillsammans med Johan Kristoffersson, representerar tidigare Formel 1-världsmästaren Nico Rosbergs team Rosberg X Racing. Med två deltävlingar (Chile och Uruguay) kvar i kalendern toppar svenskduon mästerskapet med bred marginal.
Mikaela är dessutom anlitad som utvecklingsförare i PWR Racing, teamet honom tävlat för i STCC. Där är hon involverad i teamets elbilsprojekt, ePWR. Den 29-åriga värmländskan gör dessutom inhopp i rallycrosserien Nitro Rallycross. Helgen som gick körde hon deltävlingen i Strängnäs.
Men 5-6 augusti är det som sagt Porsche Sprint Challenge Scandinavia som gäller. En helt ny bekantskap för Åhlin-Kottulinsky.
– Bara det att jag jag kommer att bli teamkollega med Ingemar Stenmark och Aksel Lund Svindal blir såklart jättehäftigt. När det gäller den tävlingsmässiga utmaningen vet jag att det kommer att bli tufft. Att jag ska kliva in i det här och ta pallplatser förväntar jag mig inte ens. Jag har som sagt aldrig kört en GT4-bil tidigare. GT3, javisst, men det är också några år sedan.
Måste utvecklas snabbt
Någon möjlighet att bekanta sig med bilen får hon inte förrän testerna drar igång i Anderstorp. Två halvtimmeslånga träningspass erbjuds innan det blir kval fredag eftermiddag. Dagen därpå avgörs båda racen.
– Jag förväntar mig att det kommer att vara tufft, men det är det som är bra när man ger sig in i nya serier och nya bilar. För då måste man pusha sig själv och utvecklas snabbt. Jag tar det steg för steg och så får vi se vad det blir i slutändan, säger Mikaela som kan tänka fler inhopp i serien om prinsen eller någon av de andra förarna i Porsche Experience Racing skulle få förhinder.
– Varför inte. All körning är bra körning…
Källa: Pressmeddelande från Porsche Carrera Cup Scandinavia
Fakta
Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Född: 13 november 1992
Hemort: Karlstad
Yrke: Professionell racer/rallycrossförare
Klubb: KAK
Team i Porsche Sprint Challenge: Porsche Experience Racing
Motorsportkarriären i korthet
2012-2014: Volkswagen Scirocco R Cup
2012: Fem race i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2012
2015: Audi Sport TT Cup
2016-2017: ADAC GT Masters
2017-2021: STCC. Tvåa totalt i mästerskapet 2021
2021-2022: Extreme E (trea 2021)
2022: Extreme E, European Nitro Rallycross och Porsche Sprint Challenge Scandinavia