Trafikverkets kostnader för omskyltning: Rallyklubbarnas död?
Motorsport Regeringen beslutade i maj månad att Trafikverket under 2023 skulle ges möjlighet att inte begära ersättning från ideella föreningar och organisationer som ordnar arrangemang på landets vägar när det gäller omskyltning.
Social- och idrottsminister Jakob Forssmed kommenterade då i regeringsutlåtande att ”det är stor vikt att föreningar kan fortsätta arrangera motionslopp och andra aktiviteter som är så viktiga för gemenskap och hälsa. Regeringen vill underlätta för ideella föreningar. Det ska inte innebära onödigt krångel och orimliga kostnader för en förening att ta ett arrangörskap”.
Infrastrukturminister Andreas Carlson nämnde i samma regeringsinformation att ”det är viktigt att föreningslivet har goda förutsättningar för att ordna till exempel cykellopp, midsommarfirande och andra arrangemang till rimliga villkor. Därför har regeringen nu beslutat om en tillfällig lösning samtidigt som Trafikverket får i uppdrag att föreslå hur frågan kan hanteras fortsättningsvis”.
Trafikverket skulle därefter återkomma till regeringen med förslag till framtida hantering av arrangemang på vägar. I det ingår bland annat förslag om ersättning för kostnader för uppsättning av skyltar och vägmärken. Det skulle redovisats senast 30 september 2023 och i avvaktan på detta skulle Trafikverket under 2023 avstå från att begära ersättning för kostnader från ideella föreningar och organisationer.
I oktober lämnade Trafikverket rapporten där det finns angivet att arrangemangen ökat i såväl antal som omfattning under senare år och det bedrivs ungefär tusen arrangemang årligen på allmänna statliga vägar med varierande påverkan på den ordinarie trafiken. Enligt paragraf 43 i väglagen gjordes ett förtydligande att arrangören inte själv kan utföra åtgärder som att sätta upp skyltar om att arrangemanget pågår eller skyltar för att leda deltagare i arrangemanget. Trafikverket tog en kostnad på 5,2 miljoner kronor för perioden maj till augusti under förra året. För de arrangemang som kostat mer än 150 000 kronor har Trafikverket vidarefakturerat totalt 3,9 miljoner kronor under samma period.
I Trafikverkets rapport finns förslag att ideell förening eller organisation som svarar för ett tillfälligt arrangören på allmän väg där staten är väghållare behöver dock endast betala kostnader upp till 2 000 kronor och därutöver kostnader som överstiger 150 000 kronor. Under rapportens rubrik ”Enskilda vägar och arrangemang” finns myndighetens text ”Trafikverket har under tiden med det tillfälliga undantaget från vägmärkesförordningens regler angående självkostnadspris även uppmärksammat att varken det tillfällig undantaget eller instruktionerna för detta uppdrag innehåller något om enskilda vägar. Det är alltså även fortsättningsvis så att kostnaderna för arrangörerna när det gäller uppsättning och nedtagning av vägmärken på enskilda vägar inte kan hanteras på samma sätt som om åtgärderna gjordes på statlig väg. Detta kan medföra viss risk att en del arrangemang förflyttas till statlig väg i stället. Såsom uppdraget och undantaget är utformat kan inte Trafikverket ta kostnaden för åtgärder utanför statlig väg. En öppning kan finnas i hur Länsstyrelsen fattar beslut om avstängning och Trafikverket fortsätter dialogen med Länsstyrelsen för att undersöka möjliga lösningar”.
Rapporten gäller 2023. När vi gick in i 2024 är vi tillbaka på ruta 1. Eller?
Det har varit några år av att leva i ovisshet. Ska vi arrangera tävling, hur och vad kostar det? Frågorna är väldigt många och ingen har något svar. Som rallyarrangör ska tillståndet till Länsstyrelsen vara inlämnat fyra månader innan tävling och innan dess vet vi alla vad som krävs. En bansträckning med påskrifter, besök hos vägföreningar och boende, en organisation ska sättas och inbjudan ska vara i koncept, start- och målplats ska utses, serviceplatskontakt, tidplan ska göras för att få fram avlysningstider, alla avstånd ska mätas och kontrolleras. Allt detta ska vara klart till ansökans inlämnande till Länsstyrelsen. Ett arbete som kanske tar upp till ett år innan den tänkta tävlingsdagen. Att då, som arrangör, inte veta vad Trafikverkets skyltfakturor uppgår till, är hopplöst. För rallyarrangörer som alltid skött sin skyltning exemplariskt ska nu Trafikverkets underleverantörer på varje ort ta hand om det som tidigare skötts ideellt. Och det på icke-ordinarie arbetstid. Vad blir kostnaden för det här? Gäller det bara allmänna vägar eller även våra vägar som vi har fått tillstånd på att arrangera tävling på av den enskilda vägsamfälligheten?
Frågorna är många och rallyarrangörer är i det stora hela en mindre del av hela idrotts-Sverige som blir drabbade, men som hos många andra ideella föreningar är motorklubbar inget undantag. Vi har inte en kista med pengar att ösa ur….
Vad händer med rallysporten i år, månntro? Vid landets rallysportgrensansvarigmöte häromveckan togs diskussionen upp med förbundets utskott. Var det någon av de norrboende arrangörerna under vintersäsongen som hade fått betala? Jo, det var det och kostnaden låg över ovan nämnda rapportbelopp 2 000 kronor. Men Trafikverkets utsände hade inte haft de skyltar som vårt regelverk tillåter och förbudsskyltar hade satts upp på stickvägar som var både avgrävda och inte plogade, de hade satts upp ”för tidigt” och plockats ned ”för sent”. Ska vi verkligen betala för inte rätt utfört arbete och inte i enlighet med Länsstyrelsens tillstånd gällande avlysningstider?
Nu drar vår säsong igång i södra delen av landet. Ovissheten och frågorna är fortsatt det stora samtalsämnet. Vad händer om föreningen får en faktura som man inte kan betala? Alla kostnader kommer att slå tillbaka i ökad tävlingsavgift för våra deltagare.
I morgon kanske vi får svar. Det ligger en interpellation på riksdagen där S-ledamot från Dalarna ställer frågan till infrastrukturminister Andreas Carlson. Tre frågor och de är: Vilket besked har statsrådet och regeringen till de oroliga föreningarna som inte kan planera sin verksamhet? När kan föreningarna få besked om huruvida de blir tvingade att betala betydande avgifter till Trafikverket för sina arrangemang? Är det regeringens avsikt att skära ned i Sveriges folkhälsoarbete för att finansiera och kompensera Trafikverket?
Nu håller vi tummarna och att politikerna visar sitt varma hjärta för ideellt arbetande föreningsmedlemmar.
Halva årets rallytävlingar i distriktet Småland är redan sökta och inbjudningarna med bland annat tävlingsavgiften är satt i ovisshet om vad ledande politiker och myndigheter bestämmer. Blir det ett negativ besked från länets KD-minister så får vi innerligt hoppas att pengapåsen öppnas i vårändringsbudgeten för denna paragraf 43 i väglagen.
Annars blir det rallyklubbarnas död.
Sara Mejving
Fotnot: Vill du skriva en bilsportskrönika? Mejla mig, sara@skillingaryd.nu, välkomna!