Motorsport

Vännerna laddar för legendarisk säsong

Motorsport Ett möte i tonåren ledde till en livslång vänskap. 30 år senare drar Marcus Lundström och Mats Johansson på sig tävlingsoverallerna för att tävla i banracing på legendariskt vis. 

Ett möte i tonåren ledde till en livslång vänskap. 30 år senare drar Marcus Lundström och Mats Johansson på sig tävlingsoverallerna för att tävla i banracing på legendariskt vis.  [1/3]

– Jag körde ett par tävlingar förra året, men målet är att åka fortare med den här bilen. Det roligaste med den här klassen är att man kör lite på sladd med bilen, men inte minst det stora startfältet. Det finns alltid någon föraren att tävla emot, vilket gör att det går inte att slappna av. Det är det som är så roligt med den här klassen, säger Mats Johansson.  [2/3]

Legends-bilarna består av rörramschassin med tävlingskarosser i skala 5/8, med inspiration från 1930-talets amerikanska bilar, och drivs av motorcykelmotorer från Yamaha. Med en motoreffekt på max 135 hästkrafter och en maxvikt på under 600 kilo så förstår ni att det handlar om små och ettriga tävlingsbilar.  [3/3]

De senaste åren har sett ett allt större intresse för tävlingsklassen Legends. Biltypen är främst avsedd för att främja spännande racing och för att hålla kostnaderna nere. Bilarna består av rörramschassin med tävlingskarosser i skala 5/8, med inspiration från 1930-talets amerikanska bilar, och drivs av motorcykelmotorer från Yamaha. Med en motoreffekt på max 135 hästkrafter och en maxvikt på under 600 kilo så förstår ni att det handlar om små och ettriga tävlingsbilar. 

När vi besökte Marcus Lundströms verkstad i Bor i slutet av 2021 fanns två Legends-bilar på plats: den ena avsedd för Marcus och den andra för vännen Mats Johansson. Under vintern har bilarna plockats ned och lackats om i samma färgschema: lila, guld, cremevitt och rött. Bilarna är nu redo och den 3-4 juni blir det tävlingspremiär i Valeryd Legends Cup på Ljungbyheds motorbana. 

– Jag körde ett par tävlingar förra året, men målet är att åka fortare med den här bilen. Det roligaste med den här klassen är att man kör lite på sladd med bilen, men inte minst det stora startfältet. Det finns alltid någon föraren att tävla emot, vilket gör att det går inte att slappna av. Det är det som är så roligt med den här klassen, säger Mats Johansson. 

Från en 6,2-liters V8-motor på 450 hästkrafter till en motorcykelmotor på 135 hästar. Steget må kännas stort, men för Marcus Lundström är känslan den samma.

– Ballhetsfaktorn är fortfarande den samma. I Camaron hade jag mer möjligheter att ändra inställningar på bilen, men jag gillar verkligen enhetsklasser och att det är så stora startfält. Trots låg effekt går det undan. Vi har testkört på Kinnekulle Ring och Ring Knutstorp och i slutet på Knutstorpsrakan höll jag 175 kilometer i timmen. På slutet av Mantorps Parks långa raksträcka kommer bilarna upp i mot 200 kilometer i timmen, så det här är snabba bilar, säger han.  

Förarna träffades i slutet av 1980-talet och utvecklande en stark vänskap. En av deras mest minnesvärda perioder var när Marcus satsade på Camaro Cup i mitten på 1990-talet. Mats blev en del av teamet och fortsatte som mekaniker under ett par tävlingsår. Därefter gick han vidare till att satsa på långloppstävlingar. Sedan Legends-klassen etablerades i Sverige i mitten på 2010-talet har vännerna pratat om att satsa på serien. Under hösten 2021 bestämde de sig.

– De anordnade en testkörningsdag som vi båda var anmälda till, men Marcus fick dessvärre förhinder. Jag åkte och det slutade med att jag råkade köpa en bil när jag var däruppe. Ett av villkoren för att vi skulle satsa var att Marcus skulle meka lite åt mig, skrattar Mats. 

Köpet gav blodad tand och Marcus hakade på. Nu ser han fram emot att sätta sig bakom ratten igen. 

– Flera av mina tidigare konkurrenter kör i den här serien, så jag borde rimligtvis kunna hänga med dem. Nu i början handlar det om att lära sig köra bilen, men över tid är målet att kunna hänga med i startfältet. 

Taggar

Dela


Lämna ett svar