Värnamostall skriver historia
Motorsport Värnamobaserade Fyra 3 Racing har skrivit in sig i historieböckerna som de första svenska mästarna i en långloppsserie.
Klockan har slagit 16.00. Det är den 7 oktober 2023. Målflaggan har fallit i den femte och sista deltävlingen i Nordic Endurance 1 (NE1) på Mantorp. Bertil Haglund har korsat mållinjen i den svartvitfärgade BMW M3:an och är på väg in till depån. Samtidigt ser stallchefen Kennet Carlsson en samling personer på väg till domarrummet. Nu skulle allt avgöras…men vi tar historien från början.
För Värnamobon Stefan Bjällsjö har bilar och motorsport varit hans livspassion. Under 2000-talet tävlade han en säsong i klassen Scandinavian Ferrari Challenge och sedan i fyra år i svenska långsloppscupen, SLC, med en Porsche. Mot slutet av 00-talet fick Stefan en nytändning. Tillsammans med kusinen Håkan Karlsson bestämmer de sig för att starta ett nytt team, Fyra 3 Racing, den här gången med en ny twist: Vi ska bygga bilen själva. De hittar en tredje generationens BMW M3 (E36) och bygget tar sin början. Av kostnadsskäl byttes den tyska radsexan från BMW Motorsport under huven ut, först mot en Honda S2000-motor och därefter mot svensk urkraft, i form av en 2,5-liters Volvo-motor i enlighet med ER-cupens reglemente.
– Fredrik Nylander i Jönköping har byggt den. Han är en framstående motorbyggare som även arbetar som racingmekaniker. Han har själv sagt att det här är den bästa motorn han någonsin har byggt, säger Stefan Bjällsjö.
2010 börjar teamet att tävla i ER-Cup. Stefan, kusinen Håkan och en bekant från Porsche-tiden, Göran Strandberg, tävlar flitigt under ett par års tid med BMW:n. 2015 ansluter stallchefen Kennet Carlsson och senare ansluter Stefans nuvarande förarkollega Bertil Haglund från Stockholm. Allt eftersom BMW:n radar upp framgångar händer det saker utanför racingbanan. 2022 lanserar Race4Fun AB, som driver Sveriges största långloppsserie Race4Fun, riksmästerskapet i långloppsracing, Nordic Endurance 1. Det första mästerskapet hålls som en sextimmarstävling på Ring Knutstorp hösten 2022. Tävlingen ger blodad tand och inför 2023 lanserar Race4Fun AB tillsammans med Svenska Bilsportförbundet Nordic Endurance 1, förkortat NE1, som ett riksmästerskap med fem deltävlingar och ett intensivt förarbete inleds.
– Vi lade mycket fokus på att förbättra väghållningen. Dels gick vi upp en däckdimension, från 205 till 225, sedan har vi även arbetat mycket med chassit. Marcus Lundström, en annan känd motorprofil, hjälpte oss med detta. De här åtgärderna gav effekt redan från början, vi hittade rejält med fart och såg att bilen är oerhört snäll mot däcken, säger Stefan Bjällsjö och Kennet Carlsson.
I NE1 tillåts alla typer av tävlingsbilar, som delas in i tre olika klasser utifrån motorns typ och volym: klass A, klass B och klass C. Vid säsongens slut koras en totalvinnare, baserat på de poäng de tar i sin respektive klass och som sedan räknas ihop i en sammanslagen tabell. Med anledning av Volvomotorns storlek tävlar Fyra 3 Racing i klass B.
Stallet inleder säsongen starkt med seger i premiären på Ring Knutstorp med tre förare, trots växellådsproblem med en timmes körning kvar. Efter första tävlingen väljer den tredje föraren att hoppa av på grund av personliga skäl, så säsongen genomförs med endast två förare. Den goda formen håller i sig under säsongen. Inför den femte och avgörande deltävlingen på Mantorp kommer Värnamostallet till Östergötland som mästerskapsledare, fyra poäng före LM Racing i en Volkswagen Golf TCR och Skararp Motorsport i en BMW M3.
– Vi hade räknat på det fram och tillbaka, eftersom reglerna säger att man bara får tillgodoräkna de fyra främsta resultaten, och sett startlistorna, så vi var rätt nervösa, säger Stefan Bjällsjö.
Lördagen den 7 oktober klockan 10.00 flaggas startfältet i väg. Värnamostallet med Stefan i spetsen får en bra start och bygger snabbt upp ett avstånd ner till klasskonkurrenterna.
– De första tre-fyra timmarna gick bilen perfekt, men därefter började vi känna av vibrationer i drivlinan när man passerade 200 kilometer i timmen. Det innebär att vi beslutar oss för att sänka vårt tempo lite för att ta bilen i mål, säger Stefan Bjällsjö.
Vid den här tidpunkten i racet ligger LM Racing på tredje plats i C-klassen. Då börjar konkurrenternas få problem med sina bilar och LM Racing går upp i ledning. På grund av bättre resultat ligger LM Racing teoretiskt sett en poäng före Fyra 3 Racing i mästerskapstabellen med 90 minuter kvar att köra.
– Då började LM Racing hålla igen på tempot och klasstvåan DK Racing med sin Opel Manta med 600 hästkrafter har fått full fart i maskineriet, så vi börjar heja på dem för fullt, säger Kennet Carlsson.
LM Racing tvingas till ett sent depåstopp. När stallet kommer ut på banan igen ligger de 32 sekunder bakom DK Racings blåa Opel Manta. LM Racing försöker pressa för att minska avståndet, men DK Racing står emot. Vid 16-tiden skär DK Racing mållinjen som segrare i klass C. Strax därefter korsar Bertil Haglund mållinjen med Fyra 3 Racings svartvita BMW, helt ovetandes om utgången. Inne i depån pågår en febril aktivitet hos LM Racing. Stallet beslutar sig för att överklaga slutresultatet. Anledningen? Jo, efter ett depåstopp menar de att DK Racings Opel Manta korsade den vita heldragna linjen på väg ut från depån, en åtgärd som vanligtvis brukar resultera i någon form av bestraffning. Domarna analyserar händelsen och efter en omfattande granskning kommer beslutet: LM Racings överklagan avslås, vilket innebär att Värnamobaserade Fyra 3 Racing blir svenska mästare i långloppsracing.
– Det var en nervös väntan och jag var beredd att åka hem om det hade gått illa. Jag ser hur LM Racings personal springer till domare med grejer. Det enda vi kan göra är att vänta. När beslutet väl kommer så blir man ju inget annat än glad. Vi är ett gött gäng och vi vann helt rättvist, säger Kennet Carlsson.
Men RM-titeln i NE1 är inte den enda framgången Värnamostallet har haft under 2023. Den 14-15 oktober var de tillbaka på Mantorp Park för att köra Sveriges största långloppstävling: Race4Fun:s 24-timmarslopp. På startlinjen ställde teamet sin Mini Cooper S med bland andra Marcus Lundström bakom ratten. Efter en heroisk insats korsade stallet mållinjen på sjätte plats av 52 startande.
– Vi till och med ledde tävlingen ett tag. Fram till 40 minuter innan målgång hade vi en säker femteplats med fyra varv ner till närmaste konkurrent, då fick vi ett problem med bilen och det tog en stunds mekande, men vi kom ut snabbt igen. Till slut blev vi sexa och vi noterades till och med för tredje snabbaste varvtid totalt med kärran, säger Stefan Bjällsjö.
Den 20 januari 2024 uppmärksammas Värnamoteamets historiska titel under Bilsportgalan på Elmia.
Vad händer nästa år?
– BMW:n ligger ute till försäljning, så tanken är att vi ska bygga en ny bil om vi hittar en köpare. Annars kör vi vidare med M3:an, avrundar Stefan Bjällsjö.