Nyheter

Granne klagade på att vara övervakad

Publicerad 18 juli, 2023 06:27

Ett klagomål, gällande kameraövervakning mot en granne och odling hos en fastighetsägare i Vaggeryd, lämnades till miljö- och byggnämnden.

Håller koll på grannar med kamera. Arkivbild

I maj besökte miljö- och byggförvaltningen fastigheten i Vaggeryd och det var då en ägaren lämnade ett muntligt klagomål på sin granne. Klagomålet innehöll bland annat att det fanns en kameraövervakning mot grannens håll och att odling gjordes på kommunal mark. 

Miljö- och byggförvaltningen meddelade i sin tur tekniska kontoret att odling sker på allmän platsmark och överlämnade odlingsärendet därmed till grannförvaltningen på Skillingehus. 

Gällande kameraövervakningen hänvisades till Integritetsskyddsmyndigheten, då plan- och bygglagen inte reglerar kameraövervakningar. 

Klagomålet fanns även hos miljö- och byggnämndens politiker som beslutade att ärendet ska avslutas hos densamma utan vidare handläggning. 

Skriv en kommentar

Genom att skicka kommentaren godkänner du vår GDPR-policy för kommentarer.