Nyheter

Det finns fler farliga järnvägskorsningar

Nyheter Gårdagens dödsolycka vid Mölna utanför Vaggeryd pekar på de faror som järnvägarna norr om Vaggeryd utgör. Där finns flera helt obevakade och farliga järnvägskorsningar.

Under de senaste åren har Trafikverket systematiskt byggt bort alla de obevakade plankorsningarna mellan Vaggeryd och Klevshult. Det har kostat åtskilliga tiotals miljoner men har höjt säkerheten och dessutom maxhastigheten till 140 kilometer i timmen.
En liknande satsning görs nu söderut från Klevshult mot Värnamo.
Mellan Vaggeryd och Hok och vidare mot Nässjö har Trafikverket investerat flera hundra miljoner på spåret och spårbädden men flera obevakade plankorsningar finns kvar i närheten av Vaggeryd: Vid återvinningscentralen är det fullt möjligt att köra över spåret och vid Mölna utgör gårdagens olyckspassage enda realistiska möjligheten för de boende på Mölna att med bil ta sig mot exempelvis Vaggeryd.
Vid utfarten från vägen mot Mörhultamålen och Mörhult finns en utfart med ljussignaler där det vid flera tillfällen, så sent som för något år sedan, varit nära ögat.
Mellan denna utfart och Mölna finns dessutom en tredje helt obevakad överfart från Lussebovägen. Men den ligger på en raksträcka med god sikt.
På sträckan Vaggeryd-Jönköping har det under årens lopp  inträffat många olyckor och olyckstillbud. Det blev bättre när övergången vid Syntema mot Gärahov fick bommar i samband med att vägen mot Svenarum/Hok fick ny sträckning utanför bebyggelsen. Men vid Förborgen är det fullt möjligt att passera spåren med bil. Här finns inga signaler. Det gör det heller inte vid den lilla genvägen över spåret upp mot Västra Hultet.
Signaler finns det däremot i Byarum där fler kommer att passera järnvägen när det nya bostadsområdet nordost om Byarums Bruk ligger klart. Hur ska man göra här? Bygga en tunnel för 15 miljoner under järnvägen vid skolan eller ny väg från en punkt norr om järnvägsövergången på gamla E4 på järnvägens nordöstra och östra sida med direktuppfart från gamla missionshuset mot det nya området? Bommar i Byarum är ett tredje alternativ.
En anledning till att de farliga plankorsningarna finns kvar är att regionen och Trafikverket ännu inte bestämt sig om framtiden för järnvägen mellan Vaggeryd och Jönköping.
Det finns som vi flera gånger berättat planer på en ny järnvägssträckning från Byarum till Tenhult, en lösning som skulle innebära en betydande tidsvinst jämfört med den nuvarande sträckningen genom Tabergsådalen där farten är låg. Frågan är var man ska satsa.
Vaggeryds kommun har uttalat sig för alternativet Byarum-Tenhult, en sträckning som för fem år sedan beräknades kosta dryga 700 miljoner kronor. Stora pengar, visst. Men kostnadsskillnaden jämfört med alternativet Tabergsådalen måste dock vägas in. En nödvändig upprustning där skulle kosta hundratals miljoner kronor.
Under alla omständigheter måste frågan lösas inför en framtida satsning på höghastighetståg från Jönköping och söderut via Värnamo. Passagerarna måste ju smidigt och på ett säkert sätt kunna ta sig till den nya höghastighetsstationen i Jönköping.

Lussebovägens utfart mot Hokvägen.  [1/3]

Genvägen över spåren i norra kanten av Byarum mot Västra Hultet.  [2/3]

Inga bommar här. Korsningen vid skolan/Byarums bruk.  [3/3]

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *